شناسهٔ خبر: 31184 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه کتاب و هنرمندان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

مدیران عامل خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب یک تفاهمنامه همکاری فرهنگی و هنری چهار ماده‌ای امضا کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی و هنری بین «خانه هنرمندان ایران» و «خانه کتاب» ظهر امروز با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

غلامی در این نشست با بیان اینکه ارتباط با موسسات و مراکز فرهنگی و حقوقی که فعالیتشان به نوعی به حوزه کتاب گره خورده است، از اهداف تعریف شده موسسه خانه کتاب در سال ۹۴ است، گفت: خانه هنرمندان یکی از موسسات شناخته شده برای هنرمندان به شمار می‌رود که ارتباط با این مرکز برای خانه کتاب، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نشست قبلی خود با مدیرعامل خانه هنرمندان در اواخر سال ۹۳، نگاه کتاب محور و پژوهش‌محور خانه هنرمندان را زمینه‌ساز فضای توسعه همکاری بین خانه کتاب و خانه هنرمندان عنوان کرد.

برگزاری جشنواره کتاب زیبا در سال 94

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به برنامه این موسسه برای برگزاری اولین جشنواره «کتاب زیبا» در سال ۹۴، همکاری خانه هنرمندان را در این جشنواره ضروری و بسیار مهم توصیف و اظهار امیدواری کرد: در سال جدید نشست‌‌های تخصصی و همچنین همایش‌هایی با موضوع کتاب به خصوص در حوزه هنر بین دو موسسه برقرار شود.

مدیر کمیته فعالیت‌های جنبی سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران همچنین از راه‌اندازی سالن «کتاب و هنر» با هدف معرفی کتاب‌های هنری در نمایشگاه امسال تهران خبر داد.

همچنین مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی با اشاره به تفاهمنامه‌های متعددی که این مرکز با موسسات مختلف طی یک سال گذشته منعقد کرده است، ‌هدف از این کار را برقراری ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر با این مراکز برای انتفاع فرهنگ کشور توصیف کرد و گفت: متاسفانه مراکز فرهنگی در کشور ما همانند برکه‌هایی هستند که ارتباطی با هم ندارند و بعد از مدتی آنها تبخیر می‌شود و دچار تعطیلی و رکود در فعالیت می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت تخصصی موسسه خانه کتاب در این حوزه، هدف از عقد تفاهمنامه با این موسسه را بهره‌مندی هر دو مرکز از ظرفیت‌های یکدیگر عنوان کرد و یادآور شد: برای ما فرقی نمی‌کند که خانه کتاب از تفاهمنامه بیشتر منتفع شود یا خانه هنرمندان؛ مهم این است که انشاءالله فرهنگ کشور از آن منتفع خواهد شد. ما امیدواریم این تفاهمنامه روی کاغذ نماند و اجرایی هم بشود.

این مدیر با سابقه عرصه فرهنگ با بیان اینکه ملتی که کتاب ندارد و عادت به کتابخوانی ندارد، هیچ چیز ندارد گفت: هر کشوری که سرانه کتابخوانی قابل قبولی داشته باشد، خواهد توانست در میان کشورهای قدرتمند جهان قد عًلم کند. باید بپذیریم که سرانه کتابخوانی در مملکت ما بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است.

وی گفت: مسئولان ما باید یک روز این شهامت را داشته باشند و اقرار کنند که در حوزه کتاب و کتابخوانی غفلت کرده‌ایم و در این سال‌ها حرکت جدی، مستمر و مفهوم‌داری در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام نشده است.

سرسنگی از راه‌اندازی اولین کتابخانه تخصصی هنر در خانه هنرمندان ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما این قول را به مسئولان خانه کتاب و همچنین همه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌دهیم که در سال ۹۴ موضوع کتابخوانی در اولویت‌های کاری ما خواهد بود.

به گفته وی، با تفاهمنامه‌ای که امروز میان مدیرعامل خانه کتاب و مدیرعامل خانه هنرمندان امضا خواهد شد، از این پس در خانه هنرمندان نشست‌هایی با هدف معرفی کتاب‌های مختلف به خصوص در عرصه‌های هنری برگزار خواهد شد.

افتتاح کتابخانه تخصصی هنر در خانه هنرمندان

وی در مورد کتاب‌های تخصصی هنر هم از راه‌اندازی این کتابخانه به صورت موقتی در تراس شرقی پشت‌بام خانه هنرمندان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خانواده‌های هنرمندان مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که کتاب‌های آنها را به این کتابخانه اهدا کنند؛ از آن جمله خانم منصوری همسر خانم نادر ابراهیمی و خانواده مرحوم فریدون مشیری، آمادگی خود را برای اهدای کتاب‌های آنها به خانه هنرمندان اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش و برابر بندهای تفاهمنامه منعقد شده میان خانه هنرمندان و خانه کتاب که مدت آن یک سال خواهد بود، خانه هنرمندان ایران متعهد شده تا سالن‌های اجتماعات خود را برای برنامه‌های تعیین شده حوزه کتاب که از سوی موسسه خانه کتاب معرفی می‌شوند، در اختیار این مرکز قرار دهد، در برگزاری نخستین جشنواره «کتاب زیبا» و نیز در ارزیابی کتاب‌های بخش هنر جایزه کتاب سال جهوری اسلامی ایران، با خانه کتاب همکاری کند.

همچنین موسسه خانه کتاب متعهد شده است تا نسبت به برگزاری جلسات نقد و بررسی، رونمایی و معرفی کتاب‌های حوزه فرهنگ و هنر با همفکری خانه هنرمندان و نیز معرفی منشورات و تولیدات مطروح خانه هنرمندان در خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته و همچنین در اختیار قرار دادن سرای اهل قلم برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های خانه هنرمندان و همچنین تاسیس و حمایت از فعالیت‌های کتابخانه خانه هنرمندان ایران، با این مرکز همکاری کنند.

نظر شما