شناسهٔ خبر: 31200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «دانشنامه فرهنگ پهلوانی»

«دانشنامه فرهنگ پهلوانی» با همکاری بنیاد فردوسی و وزارت فرهنگ و جوانان از سوی ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی به چاپ می رسد. دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی گفت که اغلب آثار منتشر شده در حوزه فرهنگ پهلوانی و فتوت نامه ها در این مجموعه گنجانده شده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یاسر موحد فر درباره فعالیت های این ستاد در حوزه انتشار کتاب گفت: دانشنامه فرهنگ پهلوانی براساس منابع ایرانی، اسلامی و شاهنامه فردوسی برای نخستین بار با همکاری نهادهایی چون بنیاد فردوسی، وزارت فرهنگ و جوانان به چاپ می‌رسد.  


وی با اشاره به فعالیت های این ستاد و رویکرد به انتشار کتاب توضیح داد: ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی مصوبه ۶۲۱ شورای فرهنگ عمومی با ابلاغ دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهاردهم مرداد سال گذشته آغاز به کار کرد و حدود ۴۴ نهاد و وزارتخانه عضو آن هستند. این ستاد غیر از اشاعه فرهنگ اخلاق مدار پهلوانی، انتشار فعالیت های پژوهشی را در این حوزه در دستور کار قرار داده است.

موحدفر در ادامه به کتاب های منتشر شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: در بخش پژوهش چند جلد کتاب با همکاری پژوهشگران صاحب نام به چاپ رسیده است که مجموعه چهار جلدی «آموزش مرشدی» از آن جمله است. از این مجموعه تابه کنون کتاب «ضرب نوازی زورخانه ای» نوشته مهدی تمولی و علیرضا صغیر به چاپ رسیده است. این اثر از سوی انتشارات سفیر اردهال منتشر شده که در آن به موضوعاتی چون نت نویسی و آموزش مرشدی پرداخته شده است.

دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی همچنین در ادامه از دیگر مجلدات منتشر شده در این حوزه خبر داد و گفت: کتاب هایی چون «آموزش کشتی پهلوانی» نوشته ابولقاسم رایگان و «آموزش ورزش زورخانه ای» از دیگر  کتاب‌های منتشر شده است که در کتاب اخیر  موضوعاتی چون تاریخچه، مکان و فرهنگ و فواید جهانی ورزش پهلوانی و  آیین های فرهنگ پهلوانی مانند گلریزان، و آیین های اخلاق مدارانه و فرهنگی این ورزش پژوهش هایی انجام گرفته است. «سلوک پهلوانی» نوشته سید مجید حسینی و «مفاخر فرهنگ پهلوانی» از دیگر کتاب‌های این حوزه هستند.

وی اضافه کرد: «مبانی فرهنگی و تاریخ مرام پهلوانی و آیین جوانمردی»، «منش پهلوانی و اسطوره های حماسی» و «مرام پهلوانی در داستان های عرفانی نیز از دیگر کتاب هایی است که از سوی این ستاد و توسط انتشارات «کتاب همه» به چاپ رسیده است. این کتاب ها سال گذشته با حضور وزیر ارشاد رونمایی شدند.

به گفته موحدفر، سال گذشته حدود ۵۰۰ جلد از مجموعه کتاب های منتشر شده این ستاد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد خریداری و به پژوهشگران تقدیم شده است.

نظر شما