شناسهٔ خبر: 31258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳راهکار برای حل معضل فیپا

طرح «فیپای مختصر» در نشستی سه جانبه با حضور کتابداران، ناشران و مسئولان کتابخانه ملی بررسی و مقرر شد، جمع‌بندی پایانی و اعلام نظر نهایی هفته آینده از سوی این سازمان انجام شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امین عارف‌نیا، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برگزاری یک جلسه فشرده سه جانبه با موضوع بررسی طرح «فیپای مختصر» با حضور مسئولان اداره پردازش این سازمان، کتابداران و فهرست‌نویسان و ناشران در روز جاری و در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست کتابخانه ملی خبر داد و گفت: در این جلسه علاوه بر کارشناسان کتابداری، ناشران و همچنین دست‌اندرکاران حوزه فیپا، آقایان صالحی امیری، امیرخانی و خسروی هم در جلسه حضور داشتند.

به گفته وی، در این جلسه سه ساعته و پس از ارائه گزارشی درباره روند صدور فیپا و همچنین مسائل و حاشیه های به‌وجود آمده بعد از اعلام اجرای طرح فیپای مختصر، طرف های مختلف به بیان نقطه نظرات خود در این خصوص پرداختند و علاوه بر بحث های تخصصی، کارشناسی و علمی کارهای تطبیقی که در خصوص روند صدور فیپا در کشورهای مختلف صورت گرفته است، ارائه شد.

عارف نیا در جمع بندی مباحث مطرح شده در این جلسه افزود: سه راهکار جدی درباره بحث فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب) مطرح شد؛ یک راهکار این بود که فهرست نویسی تفصیلی مطابق روال سابق و با کیفیت بهتر صورت بگیرد که در خصوص این راهکار، همه حاضران متفق القول بودند که این پروسه، زمانبر است و طبیعتا ناشران در این خصوص با معضل گذشت زمان روبرو می شوند.

این مقام مسئول در کتابخانه ملی سپس گفت: راهکار دوم این بود که ناشران زمانبر بودن این پروسه را بپذیرند، اما از آن طرف حوزه پردازش کتابخانه ملی موظف می شود به محض ارائه اثر به واحد فیپا، آن را با درج شماره ای در وبسایت مربوطه در کتابخانه ملی ثبت کند و فهرست تفصیلی هم حداکثر ظرف مدت دو هفته تدوین و به ناشر تحویل شود. طبیعی است چنانچه ناشر تا دو هفته پس از ثبت این شماره، کتابش را چاپ نکرده باشد، فیپای تفصیلی به طور خودکار به کتاب تعلق خواهد گرفت و به ناشر تحویل می شود.

وی همچنین اضافه کرد: راهکار سوم هم این بود که ناشرانی که مایلند تنها فیپای تفصیلی را داشته باشند، الزاما باید حداقل دو هفته صبر کنند تا با این فیپا برای کتابشان صادر شود. البته ممکن است این زمان کمتر از دو هفته باشد ولی در هر صورت ناشر باید تا زمان صدور فیپا، برای دریافت آن صبر کند.

عارف نیا در ادامه خاطر نشان کرد: قرار شد که کمیته بررسی طرح فیپای مختصر حداکثر ظرف یک هفته، جلسه را جمع بندی و تصمیم نهایی و لازم الاجرا را اتخاذ کند تا از طریق کتابخانه ملی و طی یک اطلاعیه رسمی به اطلاع ناشران برسد، لذا ما پیش بینی می کنیم که ابهامات طرح فیپای مختصر به زودی رفع و هفته آینده جمع بندی این موضوع اعلم شود.

به گفته مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این جلسه همچنین چهره هایی مانند کامران فانی پیشکسوت رشته کتابداری و فهرست‌نویسی، سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن کتابداری ایران، علی‌‌اکبر اشعری رئیس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدجواد مظفر ناشر باسابقه و مدیر انتشارات کویر و همچنین عظیمی، خانی پور و یعقوب پور از دست اندرکاران اداره کل پردازش کتابخانه ملی و جمع دیگری از ناشران حضور داشتند.

نظر شما