شناسهٔ خبر: 31281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر اتحادیه ناشران: تنها ۱۲۰۰ ناشر و کتابفروش در تهران به صورت قانونی فعالیت می‌کنند

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با بیان اینکه ۱۸ هزار واحد فرهنگی «بالقوه» در راستای چاپ، توزیع و فروش کتاب در تهران وجود دارد، گفت: از اين تعداد فقط ۱۲۰۰ واحد به صورت قانونى فعاليت می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدى فخرى‌زاده دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران از پایان کار انتخاب اعضاى كميسيون‌های پنجگانه این اتحاديه خبر داد و گفت: این کمیسیون‌ها به زودى كار خود را در حوزه‌هاى مربوطه شروع مى‌كنند.

وى افزود: امسال كار كميسيون بازرسى اتحاديه در جهت شناسايى اعضاء بدون پروانه كسب سنگين‌تر خواهد بود.

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در ادامه تاکید كرد: تاكنون حدود ۱۶ هزار پروانه نشر از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى صادر شده است و با توجه به حضور بيش از ۲۰۰۰ كتابفروش در سطح شهر تهران، جمعاً ۱۸ هزار واحد فرهنگى در راستاى چاپ، توزيع و فروش كتاب بالقوه وجود دارد كه از اين تعداد فقط ۱۲۰۰ واحد به صورت قانونى فعاليت دارند؛ يعنى داراى پروانه كسب هستند و تا رسيدن به سطح مطلوب، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنفى بايد كار خود را با قانون تطبيق دهند.

فخرى‌زاده گفت: آقاى على فاضلى رئيس اتاق اصناف پايتخت اعلام كرده که در حال حاضر ۸۳۰ هزار واحد صنفى بدون پروانه در كشور وجود دارد كه بايد هرچه زودتر مطابق قانون درخواست پروانه كسب بكنند.

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران افزود: عضويت همكاران در اتحاديه علاوه بر تقويت اين نهاد خدمت‌گذار، باعث تقويت فعاليت‌هاى اين صنف شده و در بسيارى موارد از خدمات آن سود خواهند برد. خدماتى نظير استفاده از تعامل با شهردارى‌ها در رابطه با كاربرى محل كسب یا دفاتر نشر، استفاده از معافيت‌هاى تأمين اجتماعى، معافيت‌هاى مالياتى و حتى سود جستن از تعرفه‌هاى ترجيحى آب و برق و دست آخر فراهم آوردن تسهيلات جهت شركت در نمايشگاه‌هاى فرهنگى خارج از كشور.

فخرى‌زاده در پايان افزود: اينك كه معافيت‌هاى مالياتى كتابفروشان به مرحله اجرايى درآمده است، شرط اول براى امكان استفاده از اين امتياز، عضويت در اتحاديه و گرفتن پروانه كسب است.

نظر شما