شناسهٔ خبر: 31297 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رقابت فعالان حوزه کتاب ایران با ناشران ۱۲ کشور جهان در بغداد

نمایشگاه بین المللی بغداد از روز پنجشنبه این هفته در محل نمایشگاه بین المللی این شهر شروع به کار کرد، در حالی که ۱۲۰ ناشر از ۱۲ کشور جهان، همراه ناشرانی از عراق رقابت می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این سومین نمایشگاه بین المللی بغداد است که در آن کشورهایی از جمله لبنان، سوریه، انگلیس، آلمان، امریکا، هند، مصر، اردن ، امارات، فلسطین ، یمن و ایران حضور دارند.

در این نمایشگاه سفارت آمریکا یک غرفه مستقل برای خود در نظر گرفته و کتب مختلفی از اندیشکده ها و انتشارات دولتی این کشور را عرضه می کند.

با اینحال در اکثر غرفه ها بویژه متعلق به انتشاراتی های عراقی، لبنانی و سوری، کتبی که تصاویر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را بر روی جلد داشتند، دیده می شد. 

از ایران هم ۸ ناشر با همکاری و کمک های مالی و غیر مادی رایزنی فرهنگی ایران در عراق در این نمایشگاه حضور دارند؛ در غرفه ای به مساحت ۱۲۰ متر که در آن کتب دینی، سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و هنری و حتی ایرانشناسی عرضه می شود. 

اینطور که عنوان می شود این نمایشگاه از رویدادهای فرهنگی گران در منطقه برای کتاب داران است، بطوری که هر متر غرفه آن ۹۰ دلار اجاره داده شده است. 

سری به غرفه های ایرانی در این نمایشگاه زدیم. محمد کاظم کرمانی یکی از مسوولان غرفه های ایرانی که بعد از سقوط صدام در ۲۰۰۳ تاکنون ۱۰ بار درنمایشگاه های مختلف درعراق شرکت کرده ، می گوید با ۳۰۰ عنوان کتاب به این نمایشگاه آمده است.

آثاری که کرمانی با خود آورده بیشتر شامل موضوع هایی از جمله زبان و ادبیات عرب است که او می گوید در این کتاب ها بحث های جدیدی مطرح شده است . با اینحال، او در غرفه اش کتب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و دینی هم عرضه می کند. 

وی ناشران لبنانی را تنها رقیب مهم خود می داند، چرا که به گفته وی قیمت تمام شده در بیروت خیلی کمتر از ایران است و به همین دلیل ناشران لبنانی در وضعیت بهتری قرار می گیرند. 

کرمانی معتقد است که موسسات فرهنگی و انتشاراتی های ایران باید بازار کتاب منطقه بویژه عراق را خوب بشناسند تا بتوان با این بازارها برخورد مناسبی کرد. 

ستاری از دیگر ناشران ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه امسال بغداد است که بیشتر کتب آموزشی و علمی عرضه می کند. 

کتاب هایش عمدتا به زبان انگلیسی است و مخاطبانش هم قاعدتا دانشجویان و استادان دانشگاه ها و کارشناسان مراکز تحقیقاتی هستند.

با یکهزار عنوان کتاب و در کنار آن تعدادی آثار هنری ایران در این نمایشگاه شرکت کرده و معتقد است که کتب عرضه شده وی بویژه آموزش زبان انگلیسی، کتب مهندسی و پزشکی بیشترین متقاضی را خواهد داشت. 

ستاری درباره وضعیت امسال بازار کتاب عراق می گوید: از بازار امسال انتظار زیادی نداریم، بویژه آنکه اوضاع مالی و پولی دولت عراق هم به دلیل جنگی که از سال گذشته از سوی تروریست ها به عراق تحمیل شد، چندان خوب نیست.

وی با اینحال می گوید: ارتباط ۱۰ ساله خوبی با بازار عراق از جمله دانشگاهها و فروشگاههای کتاب عراق دارد و همچنین معتقد است که فعلا ایرانی ها در عراق رقیب جدی ندارند. البته تاحدودی لبنانی ها، سوری ها و اردنی ها به دلیل ارزان بودن قیمت کتاب، رقیب تلقی می شوند اما در خصوص کتب علمی و آموزشی ایران همچنان حرف اول را خواهد زد. 

ستاری می گوید: حتی درباره رقبای آینده اروپایی و غربی که با برقراری آرامش از راه خواهند رسید، نگرانی ندارد، اگرچه رقابت سخت تر می شود. 

البته دلیل این امر بازهم قیمت هاست. چرا که به گفته ستاری در بخش آموزشی و علمی ، اروپایی ها و غربی ها از نظر قیمت نمی توانند با کتب ایرانی رقابت کنند و کشورهای منطقه نیز از نظر علمی و آموزشی در حد و اندازه ما نیستند. بنابراین می توان این بازار را برای ایرانی ها تضمین شده دانست. 

با این همه، این ناشر ایرانی خواستار برچیدن بحث صدور مجوز صادرات برای کتاب است و آن را یکی از موانع می داند و می گوید: یکی از مشکلات اخیر ما بحث صدور کتاب به کردستان عراق بود که تا پیش از این در مریوان مجوز صادر می شد، ولی یکباره گفتند باید بروید سنندج که یک هزینه اضافی حمل و نقل به ما تحمیل کرد. 

وی اساسا اعتقاد دارد که برای صادرات کتاب نیازی به صدور مجوز نیست.

نکته دیگری که وی به آن اشاره کرد، اینکه به رغم افزایش ۴۰ تا نهایتا ۱۰۰ درصدی هزینه های چاپ در سال گذشته، اما انتشاراتی ها در کشور، قیمت ها را تا ۳ برابر افزایش دادند که این امر از توان رقابت ما در بازار کتاب منطقه می کاهد.

نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد برای ۱۰ روز برپاست و عراقی های خواهان کتاب را به خود جلب می کند. 

نظر شما