شناسهٔ خبر: 31312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت عزت‌الله انتظامی در مجله بخارا

یکصدو نود و هفتمین شب از شب‌های مجله بخارا به بزرگداشت عزت‌الله انتظامی، پبشکسوت سینمای ایران اختصاص یافت. در این مراسم که کتاب «من عزتم، یچه سنگلج» به کارگردانان مطرح سینما اهدا شد، محمود دولت‌آبادی گفت: انتظامی علاوه بر هنر، هنرمند زندگی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «شب عزت‌الله انتظامی» با حضور داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ایرج راد، محمود دولت‌آبادی، پری صابری، پرویز پرستویی و غزاله سلطانی، گردآورنده کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» برگزار شد.

محمود دولت‌آبادی، نویسنده برجسته ایران، در این مراسم با اشاره  به این‌که می‌توان درباره انتظامی بسیار سخن گفت، عنوان کرد: بیش از چهل سال است که انتظامی را از دور و نزدیک می‌شناسم و از او می‌آموزم. انتظامی تنها هنرمند صحنه نیست، بلکه او هنرمند زندگی نیز است.

انتظامی در حاشیه اجتماع هنری است

صاحب کتاب «جای خالی سلوچ» ادامه داد: عزت نماد «اخلاق ایرونی» است، نمی‌گویم اخلاق ایرانی، چرا که این عبارت بسیار حماسی است. وی با سماجت و علاقه و انعطاف توانسته تا به امروز حق و حقوق خودش را ستانده و در حاشیه اجتماع هنری زندگی و از آن به سلامت برهد.

دولت‌آبادی در ادامه مراسم «شب عزت الله انتطامی» گفت: ما حق داوری شخصی درباره افراد را نداریم اما اجتماع  ما دارای یک وجدان پنهان است که افراد را داوری می‌کند.



انتظامی؛ عزت سینمای ایران

پری صابری، کارگردان صاحب‌نام تئاتر دیگر سخنران این مراسم بود.
این بانوی هنرمند درباره عزت الله انتظامی گفت: سال 1342 که وارد ایران شدم از اهالی هنر کسی را نمی‌شناختم وقتی به اداره تئاتر در خیابان آبسردار رفتم خانه و ادراه فقیری را دیدم که در آنجا عزت در میان سایر هنرمندان در حال کار بود.

وی ادامه داد: در سال 1351 تئاتر «کرگدن» با تهیه‌کنندگی من و کارگردانی حمید سمندریان و بازی عزت الله انتظامی که اتفاقا نقش محوری داشت به روی صحنه رفت، این نمایش ساعت 21 به روی صحنه می‌رفت اما عزت از ساعت 2 در تالار حضور پیدا می‌کرد و در اتاقک کوچک آن جا به تمرکز می‌پرداخت و با کسی حرف نمی‌زند.

صابری  در ادامه سخنان خود به استقبال از تئاتر «کرگدن» پرداخت و اظهار کرد: عزت مایه طنز داشت آن هم به‌طور ناخودآگاه اما وقتی جدی هم می‌شد قدرت نمایش دوچندان می‌شد.

وی افزود: انتظامی تا به امروز هنرمندی اش را در تمام شئون زندگی خود رعایت کرده است، او به واقع عزت بازیگران ایران است.

انتظامی؛ هنرمندی فرو رفته در نقش

داریوش مهرجویی، کارگردان پیشکسوت که عزت الله انتطامی در بسیار از فیلم‌های او نقش محوری بر عهده داشته است درباره انتظامی گفت: درباره عزت می‌توان خیلی حرف زد، از سال 1345 با او آشنا شدم و باهم کار کردیم و دوست صمیمی شدیم.

کارگردان «هامون» با اشاره به سابقه آشنایی خود با عزت الله انتظامی اظهار کرد: چهره جذاب انتظامی اولین نکته‌ای بود که به آن توجه کردم . به واسطه وی با علی نصیریان، فنی‌زاده و مشایخی آشنا شدم و البته با تمام این بزرگان به واسطه غلامحسین ساعدی آشنا شدم.

مهرجویی ادامه داد: انتظامی در فیلم «گاو» ظاهر شد و من هم خودم  را به گروه ثابت کردم و انصافا انتظامی در این فیلم درخشید.

این کارگردان به تمرکز انتظامی در نقش‌های خود نیز پرداخت و اظهار کرد: عزت آنچنان در نقشش فرو می‌رفت که یادم می‌آید در فیلم «گاو» حاضر نشد برای تعطیلات به تهران بیاید و در روستای فیلمبرداری«گاو» ماند.

مهرجویی به فیلمنامه «بیا تا برویم» اشاره کرد و گفت: چند سالی بود که دیگر با عزت کار مشترکی نداشتم، نقشی برایش در «بیا تا برویم» نوشتم که البته مجوز ساخت دریافت نکردم.

در ادامه برگزاری «شب عزت‌الله انتظامی»، مسعود کیمیایی نیز درباره عزت الله انتظامی سخن گفت. این کارگردان اظهار کرد: من فیلم زیادی با عزت الله انتظامی نداشتم و تنها در فیلم «حکم» با وی همکاری کردم و این فیلم کافی بود که وی را بشناسم.

کیمیایی گفت: من مانند مهرجویی خاطرات زیادی از عزت الله انتظامی ندارم اما او را انسانی پاک، و بازیگر فوق‌العاده‌ای می‌دانم.



لزوم تالیف کتاب درباره شیوه بازی انتظامی
ایرج راد دیگر سخنران این شب بود. وی گفت: امشب شب آقای بازیگر است، وی افتخار این مملکت است. افتخاری که تا به امروز کارکرده و خم به ابرو نیاورده است، افتخاری که تکرار‌ناپذیر است و هیچ وقت در هیچ فیلمی دو نقش را یک شکل بازی نکرده است.

راد ادامه داد: باید بگویم می‌توان درباره شیوه بازی انتظامی صدها کتاب نوشت که حتم دارم همه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی با تاکید دوباره بر این‌که امشب، شب آقای بازیگر است گفت: افتخار می‌کنم سال‌ها در کنارش از وی آموختم، مردی که خودش هم مانند دانشجو به تمرین اتودها می‌پرداخت، با توکل بر خدا به روی صحنه می‌رفت و می‌درخشید.

انتظامی در سینمای ایران تکرار نمی‌شود

راد تکرار هنرمندی مانند عزت الله انتظامی را سهل ندانست و گفت: زودتر از همه برای تمرین و اجرا حاضر می‌شد و با عشق به تئاتر می‌پرداخت.

«شب عزت‌الله انتظامی» با سخنرانی پرویز پرستویی ادامه یافت. این هنرمند و بازیگر توانا الگوی خود در بازیگری را عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و جمسید مشایخی دانست و گفت: عزت الله انتظامی، در راس این هرم و الگو قرار دارد.



وی مرجع تقلید خود در  عالم هنر و بازیگری را عزت الله انتظامی اعلام کرد و در پایان شعری از مرحوم سیمین بهبهانی را برای حاضران قرائت کرد.

غزاله سلطانی گردآورنده کتاب « من عزتم، بچه سنگلج» پس از اهدای این کتاب به سخنرانان این مراسم، گفت: من همیشه دوست داشتم به گذشته‌ها  سفر کنم و از لاله‌زار و تماشاخانه‌ها  و تئاتر پارس بیشتر بدانم.

استاد عزت الله انتظامی در پایان این مراسم و از پشت تلفن که در دستان پرویز پرستویی بود از بیمارستان جم با دوستداران خود سخن گفت.

 در ادامه «شب عزت الله انتظامی» بخش‌هایی از مستند «... و این آبی» در کنا ر مروری برکارنامه هنری این استاد بازیگری برای حاضران پخش شد.

عزت‌الله انتظامی در۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در تهرا ن متولد شد و  امروز یکی از بازیگر پر سابقه تئاتر و سینمای ایران است.

داریوش مهرجویی کارگردان گاو (۱۳۴۸) استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره نشین‌ها، هامون و بانو باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد. انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان دیگری چون علی حاتمی نیز بازی کرده است.

او در فیلم مستند عشق پرداز به کارگردانی، محمد هادی (حمید) کاویانی در کنار استاد محمود فرشچیان حضور داشته است.

«شب عزت الله انتظامی» شامگاه بیست و ششم فروردین ماه در بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.

نظر شما