شناسهٔ خبر: 31342 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوبت به ثبت جهانی یزد رسید

بالاخره نوبت ثبت جهانی به «بافت تاریخی یزد» رسید و در کنار‌ آن، «مجموعه‌ ساسانی فارس» هم برای پیوستن به فهرست جهانی‌های ایران تلاش می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: امسال قصد داریم کار تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی «یزد» را آغاز کنیم، اما قول نمی‌دهیم چه اتفاقی رخ دهد. نخست باید یزد را به یک استاندارد خاص برسانیم تا بتوانیم بحث ثبت جهانی آن را آغاز کنیم.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی، تدوین پرونده‌ «مجموعه‌ی ساسانی در استان فارس» را از دیگر برنامه‌ها برای ثبت جهانی در آینده‌ای نزدیک دانست و افزود:‌ هرچند هنوز مشخص نیست می‌توانیم این مجموعه را در یک یا دو بخش انجام دهیم، اما از سال گذشته موضوعاتی از آن را در جریان مطالعه قرار داده‌ایم. هرچند دیگر پرونده‌های ثبت شده در فهرست موقت یونسکو از بقیه‌ی استان‌ها نیز در صورت تمایل می توانند درخواست خود را برای ارائه‌ی اطلاعات و آغاز تدوین پرونده‌ی آن ارائه کنند.

طالبیان همچنین در ادامه با اشاره به جهش خوبی که میراث فرهنگی در حوزه‌ی میراث ناملموس در طول سال گذشته داشته است، گفت: خوشبختانه پرونده‌ «کمانچه» را با همکاری خانه‌ موسیقی تدوین و به یونسکو ارسال کردیم. امسال هم بحث بادگیرها را برای ثبت ناملموس داریم.

او همچنین از ادامه‌ کار برای تهیه و تدوین پرونده‌ چند ملیتی «چوگان» خبر داد و افزود‌: کار تدوین این پرونده که از مدتی پیش شروع و امسال هم ادامه دارد تا رسیدن به یک نتیجه‌ی مطلوب بررسی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با اشاره به تهیه‌ پرونده‌ی «نان لواش» از سوی کشور ارمنستان و ارائه‌ آن به یونسکو در سال گذشته اظهار کرد: با مطرح شدن این پرونده نسبت به آن اعتراض و اعلام کردیم که باید با حضور چهار کشور منطقه‌ای که برای تهیه‌ پرونده‌ مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند این پرونده فرستاده شود.

او در ادامه با اشاره به ارسال پرونده‌ی «بیابان لوت» یا «قنات‌های ایران» به عنوان میراث طبیعی و «شوش» به عنوان میراث تاریخی به یونسکو و بررسی آنها در سال ۲۰۱۶ گفت: بیابان لوت به عنوان نخستین اثر میراث طبیعی ایران ارائه شده و همه‌ی تلاش خود را می‌کنیم که این پرونده امسال در یونسکو به ثبت برسد.

کوریدور مسیر ولایت را به دامداری تبدیل کردند

طالبیان همچنین با اشاره به غیرفعال بودن پروژه‌ی «مسیر ولایت» که از مشهد مقدس می‌گذرد اظهار کرد: در بازدیدی که مدتی پیش از این مسیر داشتم متوجه شدم هر چند اعتبار این پروژه اختصاص یافته، اما غیرفعال است و متاسفانه اقدامی برایش انجام نشده است.

او با اشاره به وجود چند کاروانسرای درجه یک در محدوده‌ این مسیر ادامه داد:‌ متاسفانه این کاروانسراها به مکانی برای دامداری تبدیل شده‌اند، به این قضیه اعتراض کردم که در کوریدور ولایت که براساس حقایق تاریخی هنوز وجود دارد، نباید این اتفاق رخ دهد. دستگاه‌ها هم باید در این زمینه کمک کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی ساخت‌وسازهای در حال انجام در شهر تاریخی توس نیز اظهار کرد: شورای احیای توس در دولت جدید در سطح عالی تشکیل شد،‌ قرار است اردیبهشت ماه نیز بار دیگر سراغ هماهنگی این شورا می‌رویم.

او درباره‌ی ساخت‌وسازهای مردمی در این محوطه‌ تاریخی نیز گفت: مردمی که در توس ساخت‌وساز می‌کنند، در برخی موارد تاسیسات زیرساختی شهری را ندارند بنابراین باید ساخت و سازها کنترل شود باید تلاش زیادی کنیم.

وی رخ دادن مشابه اتفاقی که در شهر تاریخی توس در حال انجام است را آرامگاه «سعدی» در شیراز دانست و افزود: چند معضل در آن مکان وجود داشت، مانند «طرح توسعه و خریداری تعدادی از املاک» که خوشبختانه موفق شدیم راه را باز کنیم، برای انجام این اقدام یم یک عزم ملی وجود داشت، اکنون هم تلاش می‌کنیم برای توس این اتفاق رخ دهد.

 

او تاکید کرد: مساله‌ توس، مساله‌ی پول نیست، بلکه بحث همکاری است. هرچند آخرین جلسه شورای احیای توس پس از ۱۶ سال برگزار شد، اما قصد داریم جلسه بعدی را به زودی برگزار کنیم. با این وجود به حرف‌های جدی و مصوبه نیاز داریم.

میراث فرهنگی به تنهایی توان حفاظت ندارد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که صبح امروز (۲۹ فروردین) در نشست خبری «روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی» سخن می‌گفت،‌ با تاکید بر این‌که حفاظت به تنهایی توسط دستگاه میراث فرهنگی نمی‌تواند اجرایی شود، گفت: این دستگاه قادر نیست امر حفاظت را به تنهایی انجام دهد، در واقع توان آن را ندارد.

طالبیان با اشاره به تعامل خوبی که میراث فرهنگی سال گذشته با دستگاه‌های دیگر داشته است، افزود: در جلسات برگزار شده نتایج خوبی هم به دست آوردیم هرچند هنوز فاصله‌ی زیادی تا نهادینه شدن درک حفاظت داریم.

او همچنین با اشاره به تلاش‌هایی که از ابتدای این دولت برای فعال کردن دوباره‌ی انجمن‌های میراث فرهنگی انجام شده است، اعلام کرد: در طول هشت سال گذشته همه‌ ساختار انجمن‌های میراث فرهنگی به هم ریخته بود، اما توانستیم براساس مصوبه سال ۱۳۷۳ یک محمل قانون خوبی به دست آورده و تلاش دوباره برای بخشیدن حیات دوباره به انجمن‌های میراث فرهنگی را آغاز کنیم. همچنین براساس عزم جدی که اکنون داریم تا پایان اردیبهشت ماه انجمن‌های میراث فرهنگی در ۳۱ استان کشور فعال می‌شوند.

طالبیان با تاکید بر متفاوت بودن وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی و NGOها گفت: صدا و سیما، استاندار، مسئولان شهری، افراد با نفوذ و محلی قابل اعتماد در انجمن‌های میراث فرهنگی هر استان عضو می‌شوند تا بتوانیم اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از میراث فرهنگی را راحت‌تر انجام دهیم.

او گفت: امسال برنامه تقویت نیروهای یگان حفاظت را داریم و تلاش می‌کنیم تا سیستم امنیتی شبکه استان‌ها نیز بیش از گذشته متصل باشد.

با دفاتر فنی استان‌ها، از تربیت استادکاران حمایت کنند

طالبیان همچنین با تاکید بر کم شدن تعداد استادکاران تجربی در سراسر کشور گفت: کار (مرمت و حفاظت) میدانی در استان‌ها وضعیت خوبی دارد، اما کار امانی و استادکارانی که به صورت تجربی کار می‌کنند، بسیار کم هستند. این برای میراث فرهنگی یک مشکل عظیم است، قصد داریم تعداد کارگاه‌ها را بیشتر کنیم. باید استادکاران فنی تربیت کنیم و با تشکیل دفاتر فنی در معاونت‌های میراث فرهنگی از این کار حمایت کنیم.

او افزود: براساس مصوبه‌ای که در شورای عالی معماری گرفته‌ایم چند استاد کار از هر بخش آماده و در اختیار میراث فرهنگی قرار داده می‌شود، که در مواقع لزوم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

نظر شما