شناسهٔ خبر: 31415 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک کنسرت به شیون فومنی تقدیم می‌شود

گروه موسیقی «هم‌آوایان تاسیان» که قرار است چهارم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت کنسرت گیلکی اجرا کند‌، کنسرتش را به شیون فومنی - شاعر - تقدیم خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ سرپرست گروه «هم‌آوایان تاسیان» در سخنانی گفت: این گروه در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد. کلمه‌ی «تاسیان» به زبان گیلکی به حالتی از دلتنگی اطلاق می‌شود، البته ما تاسیان را به دل‌ها نمی‌آوریم بلکه آن را از قلب مردم خارج می‌کنیم.

حسین تقی‌نژاد ادامه داد: گروه ما هیچ‌گاه خواننده‌ی مشخصی به‌صورت تکخوان نداشته است، بلکه کنسرت به‌صورت هم‌خوانی توسط اعضای گروه اجرا می‌شود، البته بخش‌های تک‌خوانی میان من و چند نفر دیگر متغیر است.

این نوازنده‌ی سنتور با بیان این‌که موسیقی در گیلان هنر اول است، اظهار کرد: ما در این کنسرت به اجرای قطعات خاطره‌انگیز می‌پردازیم و موسیقی‌ای که در سه دهه‌ی اخیر کمتر روی آن کار شده است. یکی از این ترانه‌ها، ترانه‌ی معروف «آها بگو» است که البته خواندن آن یک ساعت زمان می‌برد، زیرا این ترانه در کشتزار توسط یک نفر خوانده می‌شد و بقیه به او جواب می‌دادند. ما روی این بخش از موسیقی تمرکز زیادی داریم.

وی افزود: در گذشته هر خاطره‌ای، به‌صورت ترانه اجرا می‌شد که نمونه‌اش ترانه‌ی «رعنا» است. بخش بزرگی از کار ما به «موسیقی کار» اختصاص دارد که در موسیقی گروه تاسیان پررنگ است. منظور از موسیقی کار، همان موسیقی کشتزارها، ماهی‌گیران‌ و ... است.

او همچنین گفت: ما سعی کردیم، تنظیمات متفاوتی از این قطعات ارائه دهیم و تلاش داریم مخاطب امروزی هم با این موسیقی ارتباط بگیرد. ما ادعای اجرای موسیقی محلی را نداریم، بلکه از کارمان به‌عنوان موسیقی گیلکی یاد می‌کنیم. تأکید ما بر حوزه‌ی شعر و زبان است و یکی از دلایلی که کار ما مورد توجه قرار گرفته، این است که ما فرم مخصوص خود را داریم.

تقی‌نژاد با بیان این‌که گویش کار کاملا گیلکی است، اظهار کرد: ما در این کنسرت دو بخش خواهیم داشت و اجرای سه ترانه‌ی داستان‌محور بخشی از کار ما را دربر می‌گیرد. در واقع این ترانه‌ها دیالوگ و شخصیت دارند. آثاری با مضامین عاشقانه و یک بخش گالشی از دیگر برنامه‌های این کنسرت است.

او افزود:ما اجرای امسال خود را به شاعر محبوب، شیون فومنی تقدیم خواهیم کرد و کار مشترک او با استاد فریدون پوررضا را با عنوان «کاغذنویس» اجرا می‌کنیم.

 گروه «هم‌آوایان تاسیان» چهار اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما