شناسهٔ خبر: 31547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دومینوی کتاب‌های شعر در راهروهای نمایشگاه

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران میزبان تعداد قابل توجهی از کتاب‌‌‌های شعر شاعران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ هر ساله تعداد زیادی از عناوین تازه‌منتشر شده به نمایشگاه کتاب راه می‌یابند که مخاطبان خود را دارد؛ کتاب‌هایی با موضوع داستان، نقد ادبی، علمی، کشاورزی، طب سنتی و ... ، اما در این میان کتاب‌های شعر عمدتاً مشتاقان بسیاری دارد که مخاطبانش فقط اهالی شعر و ادبیات نیستند، اصولاً هر ایرانی‌ای ذوق ادبی دارد.

در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز کتاب‌های شعر جدیدی برای اولین‌بار به این ماراتن ۱۰ روزه راه می‌یابند. در این گزارش تعدادی از این اشعار بر اساس پرمخاطب‌بودن اثر و یا ناشر معرفی می‌شود.

یک گفت‌وگوی بلند ناتمام با حسین منزوی در فصل پنجم

انتشارات فصل پنجم که ناشر تخصصی در حوزه شعر است تعداد ۶۰ عنوان کتاب جدید را برای این دوره نمایشگاه کتاب آماده کرده است که به همراه تعدادی از کتاب‌های پرمخاطبش عرضه می‌شود که در مجموع با بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در این دوره نمایشگاه حضور دارد. از جمله عناوین جدیدی که این انتشارات آن را عرضه خواهد کرد، کتاب «از عشق تا عشق؛ یک گفت‌وگوی بلند ناتمام با حسین منزوی» است که به کوشش ابراهیم اسماعیلی اراضی نوشته شده است. این اثر روایتی است از زندگی، افکار و شعرهای منزوی از زبان خودش.

این اثر شامل گفت‌وگوی نگارنده کتاب با زنده‌یاد منزوی است که دربردارنده سؤالات مصاحبه‌کننده و پاسخ‌های بعضاً ناشنینده از شاعر. اسماعیلی خود این کتاب را اتوبیوگرافی از شاعر می‌داند که در خود خاطراتی ذکر کرده که روشن‌کننده بسیاری از مسائل حول و حوش زندگی وی و اجتماع شاعران است.

«جا ماندن» عنوان یکی از آثاری است که از سوی این انتشارات در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. این اثر شامل سروده‌های لاله صبوری، بازیگر، است که در قالب سپید سروده شده است. مضمون این اشعار بیشتر حول موضوعات اجتماعی و عاشقانه است. این نخستین اثری است که از صبوری منتشر می‌شود. به گفته وی، این اثر به اصرار دوستان وی منتشر خواهد شد و قرار است در آینده مجموعه‌ای از داستان‌های او نیز به چاپ برسد.

«به دنیا اعتمادی نسیت» از حسین قیاسی، «توقیف» مجموعه غزل از فرامرز عرب‌عاملی، «دکمه‌های ناتنی» از شیرین خسروی، «بارانی‌ات را بپوش» از پدیده شجاعی، «ی» حسین جنتی، «عسل و فروردین» از نیلوفر لاری‌پور و... عناوین دیگری است که از سوی این ناشر روانه بازار کتاب می‌شود.

از «تقطیع ماه» تا «شرف‌الشمس»

انتشارات جمهوری که عمدتاً کتاب‌های شعر با موضوع آیینی منتشر می‌کند نیز چند عنوان جدید برای مخاطبان خود دارد که از این عناوین می‌توان به «گریه با ابرهای موافق» سروده سودابه مهیجی،‌«عدد ۳» اثر مجید لشکری، «پایین پای ادبیات» از مهدی مروانی، «تقطیع ماه» از حسین رستمی و «شرف‌الشمس» از وحیده گرجی را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کند.

از آخر مجلس شهدا را چیدند...

از شاعرانی که در این دوره با کتاب جدید همراه هستند، می‌توان به میلاد عرفان‌پور اشاره کرد که با عنوان «آخر مجلس» در این دوره نمایشگاه کتاب حاضر است. عرفان‌‌پور در این کتاب نیز به سراغ قالب مورد علاقه خود، رباعی رفته و اشعاری در موضوعات گوناگون سروده است. احتمالاً مخاطب او در هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع)، برخی از این سروده‌ها را شنیده باشد.

به گفته شاعر، برخی از موضوعات کتاب با محتوای انقلاب و شهدا سروده شده که اخیراً یکی از رباعی‌های او پس از دیدار چندتن از خانواده‌های شهدا با رهبر معظم انقلاب در نوروز سال ۹۴، مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و در فضای مجازی بازنشر شد:

ما سینه زدیم، بی‌صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند​

ما مدعیانِ صفِ اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند

«این همه یوسف» با «قطار اندیمشک»

علیرضا قزوه نیز سه عنوان جدید به انتشارات سوره مهر سپرده است که بنا بر اعلام قبلی از انتشارات سوره مهر، احتمالاً «قطار اندیمشک» به نمایشگاه کتاب امسال برسد. «قطار اندیمشک»، «شبلی در آتش» و «این همه یوسف» عنوان این سه اثر است که در این میان مجموعه شعرهای «قطار اندیمشک»در قالب‌های مختلف و با موضوع مشترک شعر مقاومت سروده شده است. سروده‌های این دفتر برگرفته از شش دفتر شعر قزوه است که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۳ سروده شده است.

از سعید بیابانکی نیز عنوان جدیدی با نام «یلدا» به نمایشگاه می‌آید که چاپ آن را نیز انتشارات سوره مهر برعهده دارد. این اثر مجموعه شعر جدیدی با ۴۰ شعر کلاسیک در قالب‌های غزل، چارپاره و ترانه و ۱۵ شعر سپید است. شعرهای این مجموعه به جز چند قطعه تاکنون منتشر نشده است.

بیابانکی مجموعه «سنگچین» را هم که سال ۸۸ توسط نشر علم منتشر شده بود که در این دوره با طراحی جلد تازه و صفحه آرایی به روزتر توسط سوره مهر باز نشر خواهد کرد تا در نمایشگاه کتاب به دست علاقه‌مندان برسد. وی پیش‌تر مجموعه «سکته ملیح» ، «نامه‌های کوفی» و چند مجموعه دیگر را عرضه کرده بود.

چند کتاب آیینی جدید؛ از «بهار امامت» تا «پاره‌های دل»

نمایشگاه در حوزه شعر آیینی نیز با چند مجموعه از تازه‌های شعر آیینی حاضر است که از این موارد می‌توان به کتاب جدید غلامرضا سازگار با عنوان «بهار امامت» اشاره کرد که با محوریت سیره پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و در حال و هوای ماه ربیع‌الاول به نظم درآمده است. همچنین کتابی دیگر با عنوان «صدف نبوت» نیز قرار است از این شاعر به این دوره نمایشگاه کتاب برسد. این اثر مجموعه اشعار فاطمی اوست که در چند سال اخیر به نظم درآمده است.

سازگار که از پیشکسوتان شعر آیینی است، در اشعارش «میثم» تخلص می‌کند. برخی از شعرهای او در زمره‌ ماناترین آثار آیینی قرار می‌گیرند. اشعار این شاعر اهل بیت(ع) نه اینکه از لحاظ ادبی دارای پیچیدگی‌ها و اتفاقات زبانی خاصی باشند، بلکه اتفاقاً سهل ممتنع و همه فهم بودن زبان اشعار او باعث شده است که بسیار مورد توجه قرار گیرد. اندیشه‌ متعالی و حرف‌های روشنگرانه در شعر به همراه سلامت کلام و صحیح و مستند بودن وقایع در بیان مدح و مراثی اهل بیت(ع) نکته‌ بسیار مهمی است که غلامرضا سازگار همیشه به آنها توجه دارد و در اشعارش کمتر می‌توان به ایرادات محتوایی برخورد. سازگار شاعری استاد دیده و مداحی پای منبر پرورش یافته است و این امر ساختار ذهنی او را بسیار سالم بار آورده است.

«پاره‌های دل» عنوان جدیدترین کتاب از مجتبی روشن‌روان، شاعر اهل هیئت، است که با موضوعات ایام و مناسبت‌های ماه عزای حسینی سروده شده است. وی پیش‌تر جلد نخست این کتاب را منتشر کرده بود که مقدمه محمود کریمی را در خود داشت. روشن‌روان شاعر بسیاری از سروده‌های معروف هیئت است که چند سالی است سروده‌های او بر سر زبان اهل هئیت جاری‌است. از جمله اشعار معروف او می‌توان به «به طه و یاسین»، «یک سال و نیم بعد تو سالار تشنه لب...»، «ندیدم کسی در دل‌آرایی تو به قربان اخلاق مولائی تو..» و «می‌زنم دم زعلمدار رشید حرم عشق» اشاره کرد.

سیدحمیدرضا برقعی نیز که سروده‌هایش در این سال‌ها مخاطبان زیادی یافته است، برای این دوره نمایشگاه کتاب جدیدی ندارد. او که در صدد ارائه عنوان جدیدی بود، از آماده نشدن این کتاب جدید که موضوعش در رابطه با امام علی(ع) است، خبر داد؛ با وجود این بازچاپ کتاب‌های «قبله مایل به تو»، «طوفان واژه‌ها» و «رقعه» در انتشارات فصل پنجم عرضه می‌شود.

نظر شما