شناسهٔ خبر: 31650 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌های خارجی روز دنیا در نمایشگاه

مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به یارانه تخصیص یافته برای خرید منابع و کتاب‌های خارجی که در این دوره عرضه می‌شوند، مشارکت نکردن وزارت علوم را در این طرح، یک «فرصت سوزی بزرگ» خواند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حامد میرزابابایی مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تصویب دستورالعمل اجرایی یارانه حمایتی بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از سوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه در جلسه روز چهارشنبه این شورا خبر داد و گفت: این طرح به همراه جزئیات آن روز چهارشنبه به شورای سیاستگذاری نمایشگاه ارجاع شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران ضمن اینکه این طرح را که موجب مشارکت دادن سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادها خواهد شد، بسیار مثبت ارزیابی کرد، آن را مورد تائید و تصویب قرار داد.

مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در عین حال از اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، برخلاف وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، از مشارکت در این طرح خودداری کرده و هنوز پاسخی به مسئولان مربوطه در این خصوص نداده است، گلایه کرد و یادآور شد: ما هفته آینده فهرست کتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه را منتشر خواهیم کرد تا همگان بدانند که تاثیر طرح پیشنهادی از سوی کمیته بین‌الملل بر سرازیر شدن کتاب‌های جدید خارجی به نمایشگاه چه میزان بوده است؟!

میرزابابایی گفت: دوستان وزارت علوم وقتی آمار کتاب‌های چاپ سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را که در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه خواهد شد، ملاحظه کنند، متوجه خواهند شد که این طرح چقدر می‌توانست در غنی کردن مخازن کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما اثر گذار باشد. امیدوارم در چند روز باقیمانده، نظر دوستان وزارت علوم برگردد و آنها هم مانند وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، برای مشارکت در این طرح مهم پا پیش بگذارند.

وی اضافه کرد: البته لازم است این نکته را تاکید کنم که شخص معاون پژوهشی وزارت علوم (دکتر وحید احمدی) از روز اول که ما با ایشان وارد مذاکره شدیم، با روی گشاده از این طرح استقبال کرد اما مسئله‌ای که باعث شده وزارت علوم در این زمینه قدمی برندارد، بدنه وزارت علوم است نه راس هرم آن. در حالی که هر ساله بودجه‌های مربوط به خرید منابع خارجی وزارت علوم کاهش می‌یابد و آنها باید هزینه‌های هنگفتی برای خرید منابعی محدود جهت تجهیز مراکز تحقیقاتی و کتابخانه‌ای خود بپردازند، ما نمی‌دانیم دوستان وزارت علوم با چه منطقی با این طرح که بسیاری از این هزینه‌ها را از بین می‌برد و امکان تهیه کتاب‌های روز را از سوی دانشگاه‌های کشور فراهم می‌کند، مخالفت می‌کنند؟!

به گزارش مهر، اظهارات مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در خصوص پیامدهای عدم مشارکت وزارت علوم در طرح خرید کتاب از سوی دستگاه‌ها و موسسات علمی، آموزشی و تحقیقاتی در این نمایشگاه در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر قائم مقام نمایشگاه بیست و هشتم از توافقات جداگانه وزارت ارشاد یا دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های خارجی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از این نمایشگاه خبر داده بود.

بر اساس این توافق، ۵۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب‌های خارجی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد باقیمانده نیز از محل تخفیف ناشر و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین خواهد شد. تمامی کتاب‌های منتشرشده از سال ۲۰۱۱ به این طرف، مشمول این توافق می‌شوند و لذا امسال تلاش شده تا منابع دست اول و به‌روز دنیا برای کتابخانه‌ها و مراکز علمی کشور خریداری شود.

این نخستین بار است که سازمان‌ها و نهادهای دیگر در خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران همکاری می‌کنند. با این وجود و بنا بر اعلام مسئولان نمایشگاه کتاب، وزارت علوم تاکنون مشارکتی در این طرح نداشته است و پاسخ روشنی به مکاتبات انجام شده در این زمینه هم نداده است. این در حالی است که بیشترین نهادهای علمی کشور، زیرمجموعه وزارت علوم هستند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما