شناسهٔ خبر: 31736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آوازهای ۹۹ نفر از استادان در یک کتاب

نویسنده کتاب «صد و نه سال ساز و آواز»گفت: این کتاب آوازهای اولیه ثبت‌شده در دوره قاجار، در حدود ۱۱۰ سال پیش و نیز آوازهای ۹۹ نفر از استادان، تا سال ۹۳ را شامل می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدی کرمانی‌زاده اظهار کرد: متن آوازهای منتشرشده در این کتاب، به همراه تجزیه و تحلیل آن‌ها راهگشای هنرجویان موسیقی خواهد بود. دو کتاب «صد و نه سال ساز و آواز» و «راویان غزل»، اواخر سال ۹۳ به‌صورت محدود به چاپ رسیدند و هنرجویان رشته ساز و آواز، این کتاب‌ها را تهیه کردند و از آن‌ها راضی بودند.

او افزود: در نگارش این دو کتاب، عواملی حائز اهمیت است؛ نخست آن‌که با توجه به نام یکی از کتاب‌ها که «راویان غزل» است، به طور حتم به ذکر نام شاعر، نوازنده‌ و خواننده‌ها پرداخته شده‌ است.

او در ادامه گفت: هدف از انتشار این کتاب‌ها، این بود که دانشجویانی که با ساز و آواز دستگاهی سروکار دارند، بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و در هنگام ساز نواختن و آواز خواندن، موسیقی اصلی را مدنظر داشته باشند.

این نویسنده گفت: این دو کتاب به این موضوع تاکید دارند که ردیف علی‌رغم تصور موجود، مبنی بر دشوار بودن آن، آسان است و امکان یادگیری ردیف به نحوه درست و لذت‌بخش نیز فراهم می‌شود.

کرمانی‌زاده خاطرنشان کرد: زمانی‌که کتاب به دانشجو داده می‌شود، حداقل یک سال زمان احتیاج است که بتواند آن را مورد مطالعه قرار دهد و بداند چه گنجینه‌ای در اختیار دارد و چطور می‌تواند از آن به نحو مطلوب استفاده کند که خود به عنوان هنرمندی اصیل و غیرتکراری مطرح شود.

او گفت: امیدوارم این کتاب‌ها که تلاش یک دهه من است، با بازخورد خوبی از سوی مردم روبه‌رو شود و حتی اگر یک نفر از این کتاب‌ها استفاده ‌کند، کار من با خروجی مناسبی همراه بوده است.

کرمانی‌زاده اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت انتشار این دو کتاب را وظیفه و رسالت خود دانستم که در این خصوص فعالیت خاصی انجام دهم؛ اما می‌بینم که در طی چند سالی که نگارش آن‌ها به طول انجامید، هیچ حمایتی از آن‌ها صورت نگرفته‌ است.

او همچنین بیان کرد: به این دلیل که از هنرجویان خود پولی دریافت نمی‌کنم، شرایط سختی را پشت سر گذاشتم؛ زیرا معتقدم آموزش موسیقی قیمت ندارد و بنابراین همانند استادان گذشته کلاس‌هایم را به صورت رایگان برگزار می‌کنم.

نظر شما