شناسهٔ خبر: 31739 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محل نمایشگاه کتاب فعلا در تسخیر است

یازده روز قبل از برپایی نمایشگاه کتاب تهران، مصلا هنوز در تسخیر داربست‌ها، دیوارهای بتنی و همچنین نمایشگاه صنعت ساختمان است، اما مسئولان قول داده‌اند تا ۱۶ ازدبیهشت این محل را برای برپایی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور آماده کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، روز شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه جمعی از اهل رسانه از محل برپایی نمایشگاه کتاب که امسال نیز همچون چند سال‌ گذشته در مصلای تهران برپا می‌شود بازدید کردند.

 

در این بازدید که برخلاف سال‌های گذشته بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه انجام شد، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمود آموزگار، سخن‌گوی شورای سیاست‌گذاری، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی، و مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه، حضور داشتند و توضیحاتی درباره روند ساخت و آماده‌سازی نمایشگاه کتاب ارائه کردند.

 

از مهم‌ترین موضوعات قابل اشاره در مصلا برپایی نمایشگاه صنعت ساختمان است که در حال حاضر در محل شبستان در حال برگزاری است و از این جهت کار احداث و غرفه‌بندی بخش ناشران عمومی را با تاخیر مواجه کرده است. البته شهرام‌نیا اعلام کرد پس از پایان نمایشگاه ساختمان در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه، بلافاصله کار غرفه‌بندی ناشران عمومی انجام می‌شود و غرفه‌های ناشران عمومی تا روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

 

امسال بخشی از فضای رواق شرقی مصلا در متراژی در حدود ۵۰۰۰ مترمربع به نمایشگاه کتاب اختصاص پیدا کرده که قرار است در آن‌جا سالن کارنامه نشر برپا شود. همچنین بخشی از نیم‌طبقه شبستان به ناشران عمومی داده شده است. بقیه نیم‌طبقه شبستان به سالن میهمان ویژه یعنی کشور عمان، تالارهای گفت‌وگو، سراهای اهل قلم و انجمن‌های دوستی کشورها اختصاص یافته است.

 

محل دیگر بخش‌های نمایشگاه مثل بخش ناشران دانشگاهی، ناشران آموزشی، بین‌الملل و کودک و نوجوان تغییر خاصی نداشته است. ناشران دانشگاهی و بین‌الملل در ضلع شرقی و ناشران آموزشی و کودک و نوجوان در ضلع شمالی نمایشگاه مستقر شده‌اند و قرار شده است هر کدام از بخش‌ها با خط‌کشی‌های رنگی مخاطبان خود را به غرفه‌های‌شان هدایت کنند. کل فضای اختصاص‌یافته به نمایشگاه کتاب ۱۲۵ هزار مترمربع است که ۵۵ هزار مترمربع آن مسقف است.

 

با این‌که برخی از سازه‌های داخل محوطه نمایشگاه کتاب در حال ساخت است اما این فضا هنوز تقریبا هیچ نشانی از محل برپایی یک نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کتاب را ندارد؛ به غیر از چند محموله کتاب ناشران خارجی که میزان آن ۲۳۰ تُن اعلام شده و فعلا در سالن گمرک نمایشگاه دپو شده‌ است. در محوطه مصلا هنوز دیوارهای بتنی خاکستری‌رنگ و داربست‌های فلزی زنگ‌زده بیش از هر چیز خودنمایی می‌کنند و به‌نظر نمی‌رسد در تصویر تکراری برای مخاطبان نمایشگاه حداقل تا چند سال دیگر تغییر خاصی رخ دهد. کارگران به آرامی و بدون هیاهو در حال احداث سالن‌ها و سازه‌بندی غرفه‌ها هستند. البته اگر بادهای نسبتا شدید همراه با غبار و آلودگی این روزهای تهران به آن‌ها اجازه کار بدهد.

 

در هر صورت اکنون که ۱۱ روز به زمان برپایی نمایشگاه کتاب زمان باقی است، این فضا هنوز از نظر بصری نسبت چندانی با نمایشگاه کتاب ندارد، اما مسئولان خوش‌بین هستند مصلا را برای برپایی نمایشگاه کتاب تا ۱۶ اردیبهشت آماده کنند؛ نمایشگاهی که با حضور برخی کتاب‌های در محاق‌مانده سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود نسبت به دوره‌های قبل از اقبال بیش‌تری برخوردار باشد.

 

 

تا زمانی که مکان ثابتی به برپایی نمایشگاه کتاب اختصاص پیدا نکند، این مشکلات به قوت خود باقی است و کار برگزارکنندگان نمایشگاه را هم دشوار می‌کند.

نظر شما