شناسهٔ خبر: 31742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعداد معاونت‌های دانشگاه آزاد به نصف کاهش می یابد

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از ادغام برخی از معاونت‌های این دانشگاه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سید طه هاشمی در نشستی که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا معاونت‌های فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه آزاد ادغام می‌شوند، گفت: دکتر میرزاده یک شخصیت علمی و اجرایی است و برای اینکه از تجربه‌اش بهره ببرد تغییراتی در حوزه‌های ستادی دانشگاه ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم بر این است که مجموعه‌های حوزه ستادی کوچک‌تر شود، گفت: برای مثال در گذشته بیش از ۷۰ جعبه مدیریتی به رییس دانشگاه وصل بود اما اکنون این تعداد به زیر ۴۰ رسیده است. دکتر میرزاده قصد دارند سازمان ستادی و اجرایی دانشگاه را چابک و کوچک کنند و به همین دلیل به احتمال زیاد تعداد ۱۵ معاونت به ۷ یا ۸ معاونت تقلیل یابد البته این امر باید به تصویب هیات امنا برسد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز مشخص نیست که کدام معاونت‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، افزود: در این مورد کارهای کارشناسی خوبی انجام شده است و بعد از تصویب در کمیسیون دائمی و هیات امنا، تصمیم قطعی گرفته خواهد شد و این نکته که آیا من به فعالیت خود ادامه دهم یا خیر، تصمیم مدیریت دانشگاه است.

هاشمی در ادامه از ایجاد تغییر و تحول در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: محتوا و روش‌هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد وجود داشت، دیگر نمی‌توانست پاسخگوی مخاطبان باشد، بنابراین تحولی براساس برنامه راهبردی دانشگاه تنظیم شده است و تلاش براین است که نقص‌هایی که در این زمینه وجود داشت جبران شود.

وی با بیان اینکه در گذشته جایگاه حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه متناسب و هم سطح با حوزه‌های دیگر نبود، اظهار کرد: اما امروزه معاونت فرهنگی و اجتماعی جزو شاخصه‌های اصلی دانشگاه بوده و یکی از شاخصه‌های ارزیابی عملکرد دانشگاه به تحولات فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد.

 

اتمام و ابلاغ سند توسعه فرهنگی از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد اتمام و ابلاغ سند توسعه فرهنگی است، توضیح داد: در شصت و یکمین اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد این سند آماده و مصوب شد. براساس نگاه دکتر میرزاده توسعه دانشگاه باید برپایه توسعه فرهنگی شکل بگیرد. این نگاه نه تنها در دانشگاه، بلکه در همه نقاط کشور وجود دارد و دلیل اینکه کشور در توسعه برخی از حوزه‌ها موفق نشد این بود که توسعه فرهنگی وجود نداشت. در واقع پیوست فرهنگی باید برای همه بخش‌های دانشگاه ایجاد شود.

هاشمی از تدوین برنامه ۵ ساله دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از کارهای اساسی ما این است که از سال ۹۵ به بعد یک برنامه‌ریزی ۵ ساله انجام دهیم. در واقع راهبردها مشخص می‌شود و هر واحدی خودش برنامه‌ریزی می‌کند و سپس برای اینکه هماهنگی بین واحدها ایجاد شود، برنامه‌ها یک بررسی کلی می‌شوند. به همین دلیل شورای راهبردی استان‌ها شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور متفاوت است افزود: شورای راهبردی استان‌ها کار طراحی و برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون سه طرح مهم در مدیریت جدید اجرا شده، توضیح داد: طرح اول طرح‌های ماندگاری کاربردی بوده است این طرح در گذشته هم وجود داشته اما تغییراتی در آن صورت گرفته است. برای مثال در گذشته مساجد در میان دانشگاه‌ها ساخته می‌شد و مردم عادی نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند اما طبق بخشنامه‌ای قرار شده است که مساجد طوری ساخته شود که دسترسی عموم به آن امکانپذیر باشد. همه طرح‌های عمرانی دیگر مانند خانه‌های فرهنگی، مجموعه‌های اردوگاهی و... برهمین اساس است و به هر واحدی که این امر را رعایت کند، امتیاز تعلق می‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: طرح دیگر طرح‌های نهادی است. در گذشته واحدها از پرداختن به کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی پرهیز می‌کردند اما امروزه یکی از معیارهای ارزیابی واحدها این است که تا چه میزان در توسعه و تقویت نهادها نقش داشته‌اند و هر مسوول واحدی بتواند تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشجویی بیشتری راه بیندازد امتیاز بیشتری برای ارتقا کسب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح دیگر، طرح‌های رخدادگرا است، توضیح داد: این طرح‌ها طرح‌هایی است که در لایه‌های رفتاری وجود دارد. دانشگاه آزاد به دلیل پیوستگی‌اش می‌تواند طرح‌هایی که در ارتقای زندگی اجتماعی نقش دارند را ارتقا بخشند. در همین راستا در سال گذشته ۱۶ همایش علمی برگزار شد که امسال هم ادامه خواهد داشت. هدف برگزاری همایش‌ها ارائه اطلاعات در مورد آنچه که می‌تواند مبنای ساختن زندگی جدید با اتکا به تاریخ اسلام و سیره ائمه باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه ازپرداختن طرح ملی اخلاق حرفه‌ای خبر داد و افزود: براساس این طرح مسائل اخلاقی رشته‌های مختلف بررسی می‌شود. ابتدا باید این مسائل شناخته شود تا بتوان با اتخاذ راهکارهای مناسب از بروز آسیب‌ها جلوگیری کرد. تقریبا هیچ دانشگاهی در جهان اسلام به این کار نپرداخته است.

هاشمی با بیان اینکه اقدام دیگر دانشگاه آزاد پرداختن به مفاخر و مشاهیر است، توضیح داد: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد مفاخر و مشاهیر علمی، ادبی منطقه خود را معرفی کرده‌اند که در نهایت فکر می‌کنم بیش از ۱۵۰۰ نفر شخصیت علمی و ادبی در سطح منطقه‌ای ملی و بین‌المللی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های امسال دانشگاه آزاد برگزاری کنگره بین‌المللی حافظ است، گفت: این کنگره در قالب دو طرح حفظ و گسترش زبان فارسی و معرفی مفاخر برگزار می‌شود. دو روز این کنگره در تهران و دو روز دیگر در شیراز برگزار خواهد شد. تاکنون برای این کنگره بیش از ۱۵۰ مقاله ارائه شده است که مقاله‌های برتر از میان آنان انتخاب خواهد شد. همچنین ۱۷ نفر از شخصیت‌های بین‌المللی از حافظ‌شناسان سراسر دنیا و حافظ‌شناسان داخلی در این کنگره حضور خواهند داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه تحول اساسی زبان، ادبیات فارسی یکدیگر از اهداف دانشگاه آزاد است، اظهار کرد: براساس بخشنامه‌ای که از طرف دکتر میرزاده به معاونت فرهنگی – اجتماعی، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، بخش بین الملل و سما ابلاغ شد، ماموریتی داده شد که همه حوزه‌های مختلف در راستای تحول زبان و ادبیات فارسی اقدام کند و براین اساس کمیسیون شماره ۲ شورای عالی راهبردی دانشگاه تشکیل شد.

 

تنها ۱۰ درصد دانشجویان رغبت فعالیت سیاسی دارند

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه تنها ۱۰ درصد دانشجویان رغبت فعالیت سیاسی دارند اظهار کرد: اکثر دانشجویان به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تمایل دارند اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد وجود دارد که اگر استعداد ۱۰ درصد آنها هم شناسنایی شود، رقم بزرگی به دست خواهد آمد. ما به دنبال این هستیم که محصول هنر دانشجویان فروخته شود و با یارانه دادن به آنها این هدف را تقویت می‌کنیم. همچنین در نظر داریم بازاری ایجاد شود که عموم هم بتوانند از محصولات دانشجویان خریداری کنند.

 

اجرای طرح استاد معتمد در دانشگاه آزاد

وی در ادامه از اجرای طرح استاد معتمد خبر داد و گفت: دانشجویان در طول تحصیل خود استاد مشاور برای راهنمایی در امور تحصیلی خود دارند اما در ارتباط با موضوعات فرهنگی – اجتماعی، روحی و روانی اقدام جدی در داخل دانشگاه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه طرح استاد معتمد ابتدا در واحدهای جامع و بعد واحدهای دیگر اجرا می شود،ادامه داد:برنامه این است که اساتید ساعاتی در دانشگاه حضور یابند تا دانشجویان به آن ها مراجعه کنند،زیرا گاهی ارتباط دانشجویان با دانشگاه بیشتر از خانواده است و استاد معتمد می تواند این خلاء را پر کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:وظیفه همه بخش های کشور تشویق مردم برای شرکت در انتخابات است،برخی از جریان های فکری در دانشگاه علاقه مند هستند که در این حوزه ها وارد شوند و دانشگاه باید به این افراد نگاه پدرانه داشته باشد.

 

دانشگاه آزاد وارد جریان سیاسی خاصی نخواهد شد

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد وارد جریان سیاسی خاصی نخواهد شد،اظهار کرد:هرجا تخلفی در این زمینه دیده شود با آن برخورد خواهد شد و فعالیت ها باید در چارچوب مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.

وی در ادامه درمورد آمار اعتیاد در دانشگاه آزاد گفت:دانشگاه برشی از جامعه است اما همه افرادی که در دانشگاه حضور دارند فرهیخته هستند به همین دلیل آمار اعتیاد در دانشگاه در مقایسه با جامعه کم تر است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به مشکلات روحی و روانی دانشجویان اظهار کرد:امیدوارم آقای روحانی بعد از اجرای طرح تحول سلامت جسم طرح تحول سلامت روح را اجرا کند. درمورد سلامت روحی و روانی در جامعه اعلام خطر باید کرد.

نظر شما