شناسهٔ خبر: 31749 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظام یکپارچه آموزشی در دانشگاه تهران ایجاد می شود

رییس دانشگاه تهران از بررسی و ایجاد نظام یکپارچه آموزشی، اداری و مالی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، محمود نیلی احمد آبادی روز یکشنبه در همایش «هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران » در محل دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه اظهار داشت: نظام یکپارچه آموزشی، اداری و مالی دانشگاه تهران می تواند به بسیاری از مواردی که به عنوان کیفیت در دانشگاه و نحوه تعامل دانشگاه با جامعه مطرح می شود، پاسخ دهد.

وی با تاکید بر ارائه راهکارهای عملی از سوی استادان و پژوهشگران برای حل مشکلات جامعه افزود: مسائل تاکنون به اندازه کافی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اکنون نیازمند اقدام هستیم و می توان با ارائه راهکارهای عملی مدیران جامعه را یاری کرد.

نیلی احمدی آبادی همچنین اجرای این طرح را پاسخی به بسیاری از مواردی دانست که به عنوان کیفیت در دانشگاه و تعامل میان جامعه و دانشگاه مطرح می شود. 

وی افزود: موضوع کیفیت در حوزه علوم انسانی و شاخص های اندازه گیری کیفیت و تبدیل آن به کمیت برای مدیریت دانشگاه از مسائلی است که مدت ها مطرح بوده است و امیدواریم کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود. 

نیلی احمدآبادی از آمادگی دانشگاه تهران برای تعامل با دولت در زمینه های مختلف سخن گفت و افزود: دانشگاه تهران متعهدانه حاضر است مسوولیت بپذیرد و مواردی را که دولت فکر می کند دانشگاه می تواند آن را حل کند، دانشگاه به آن بپردازد و مطمئن هستم با فعالیت های گروهی و با توجه به ظرفیت های بسیار بالای دانشگاه تهران از نظر اعضای هیات علمی، دانشجو و امکاناتی که دارد می تواند به این موضوع ها بپردازد. 

وی یکی از دلایل تاسیس دانشگاه را پاسخ به نیازهای جامعه دانست و گفت: این نیاز جدی گویا هنوز به طور کامل حس نشده و تخصیص بودجه های پژوهشی نشانگر آن است و شاید ارائه یک راه حل وظیفه ما دانشگاهیان باشد و لذا ضمن تعامل با دولت می توان به این مسائله پرداخت. 

رییس دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات دانشگاه ها گفت: همه دانشگاه های دنیا حتی آن دانشگاه هایی که تجارب موفقی در همکاری با دستگاه های اجرایی دارند، از وضعیت موجود خود راضی نیستند. چون دو نهاد با دو مدیریت متفاوت فعالیت می کنند. 

وی همچنین بر یافتن راه حل مشکلات تاکید کرد و افزود: تمامی همکاران ضمن تلاش در این راستا از احاله دادن موضوع به دیگران خودداری کرده و به دنبال یافتن راه حل در همه موضوع ها باشند. چون وظیفه دانشگاه یافتن راه حل هاست. 



* سنت های آموزشی و پژوهشی در علوم اجتماعی بازاندیشی می شود 

سید مهدی اعتمادی فرد دبیر همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران یکی از مهمترین اهداف برگزاری این همایش را مرور و بازاندیشی سنت های آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران دانست و گفت: ۸۰ سال از تاسیس دانشگاه تهران که به عنوان اولین مرکز آکادمی به صورت رسمی به تدریس و پژوهش در حوزه علوم اجتماعی پرداخته، می گذرد. 

وی یکی دیگر از اهداف این همایش را بررسی تحولات علوم اجتماعی و فراز و فرودهای آن در دوره های تاریخی ایران معاصر دانست و افزود: این همایش می تواند زمینه ای برای توجه به جایگاه علوم اجتماعی و مروری تحلیلی بر میراث به جای مانده از اساتید این حوزه باشد. 

در مراسم افتتاحیه این همایش از تمبر همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران رونمایی شد و به امضای اساتید و پیشکسوتان این عرصه رسید. 

موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، باغ نگارستان، موسسه آموزش و تحقیقات تعاون، معاونت فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز افکارسنجی دانشجویان در برگزاری این همایش فعالیت داشتند. 



** برنامه های همایش 

همایش ۲ روزه هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران که از امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد ، با حضور استادان پیشکسوت این دانشکده و سخنرانی اندیشمندان این رشته تا فردا ادامه دارد، با هدف گرامیداشت رشته علوم اجتماعی و نقد و بررسی روند تحول علوم اجتماعی در ایران و نقش دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی در رشد و گسترش علوم اجتماعی برگزار شده است. 

دو دهه تعیین کننده در گسترش علوم اجتماعی و توسعه تحقیقات در دانشگاه تهران عنوان موضوع سخنرانی غلام عباس توسلی و روند تاریخی شکل گیری علوم اجتماعی در دانشگاه تهران نیز موضوع سخنرانی ناصر تکمیل همایون در این همایش است. 

همچنین جواد صفی نژاد مروری بر پژوهش های عشایری و روستایی در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران داشت و باقر ساروخانی نیز موضوعی با عنوان دوراهی های پژوهش در ایران را مطرح کرد. 

در برنامه بعداز ظهر این همایش محمد میرزایی درباره آموزش و پژوهش جمعیت شناسی در دانشگاه تهران سخنرانی می کند و مصطفی ازکیا مروری بر ادبیات توسعه روستایی در ایران خواهد داشت. 

همچنین جلال الدین رفیع فر مقاله ای با عنوان هشت دهه مردم شناسی در دانشگاه تهران ارائه می کند، محمد توکل نیز کیفیت در اسارت کمیت؛ مورد دانشکده علوم اجتماعی را مطرح می کند و علی اصغر سیدی به تحلیل جایگاه رشته برنامه ریزی اجتماعی در مجموعه علوم اجتماعی می پردازد. 

در بخش پایانی اولین روز این همایش نیز چند مقاله از سوی دانشجویان با موضوع هایی همچون برآمدن و بازتولید پوزیتویسم ایران، نسبت فلسفه اسلامی و علوم اجتماعی، منطق تاریخی تولید دانش اجتماعی و بازخوانی یک چهره؛ حرکت از جامعه شناسی به یک علم بومی جدید مطرح می شود. 

در دومین روز همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران حسین ایمانی به همکاری های بین المللی و اهمیت آن در علوم اجتماعی اشاره می کند، حمید انصاری به جایگاه پژوهش های تعاونی قبل و بعد از انقلاب در دانشگاه تهران می پردازد، عبدالحسین نیک گهر موضوع با عنوان مترجم در آینه آثارش را بررسی می کند و اعظم راودراد به جایگاه رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می پردازد. 

تعامل و نقش بین المللی جمعیت شناسی دانشگاه تهران از سوی محمدجلال عباسی شوازی بررسی می شود و مهدی منتظرقائم سیاست پژوهی و جایگاه علوم اجتماعی را بررسی می کند و حجت الاسلام حمید پارسانیا به موضوع سوژه، ابژه و جامعه شناسان ایرانی می پردازد. 

آخرین بخش از این همایش و قبل از بیانیه پایانی حمیدرضا جلایی پور موضوعی با عنوان گفتار علوم اجتماعی در ایران به سوی توازن را مطرح می کند و محمدامین قانعی راد نیز موضوع دانشکده علوم اجتماعی و بحران مرجعیت علمی را بررسی می کند. 

همچنین سارا شریعتی دستاوردهای هشت دهه علوم اجتماعی در خارج دانشگاه را مورد بررسی قرار می دهد و یوسف اباذری نیز تاملی در جامعه شناسی معاصر ایران و نسبت آن با گذشته خواهد داشت. 
 

نظر شما