شناسهٔ خبر: 31773 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو کتاب در حوزه فلسفه منتشر شد

ترجمه کتاب‌های «کافه اروپا» نوشته اسلاونکا دراکولیچ و «فلسفه‌ای برای زندگی» (رواقی زیستن در دنیای امروز) نوشته ویلیام اروین منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  به تازگی کتاب «کافه اروپا» نوشته اسلاونکا دراکولیچ با ترجمه نازنین دیهیمی به چاپ رسیده است. این کتاب شامل مجموعه یادداشت‌هایی است که نویسنده در آن‌ها سعی کرده به برخی از سوال‌های فلسفی و شبه فلسفی پاسخ دهد. چنان‌چه در پشت جلد این کتاب آمده است: «فلسفه فقط رشته‌ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی طرح می‌کنیم که جنبه فلسفی آشکاری دارند. این سوال‌ها و پاسخ‌های آن‌ها «راه زندگیِ» هر کس را معین می‌کنند. این مجموعه به مسائلی فلسفی از همین دست می‌پردازد که همه ما به نوعی در زندگی با آن مواجهیم، از سوال‌های کلی نظیر «معنای زندگی» و «خوشبختی» گرفته تا مسائل جزیی‌تر نظیر درد، بخشودن، ترس، ملال، حسد، عشق، جاودانگی و... . زبان این کتاب‌ها فنی نیست و همگان می‌توانند آن‌ها را بخوانند.

در کشورهای اروپای شرقی تفاوت بین «ما» و «من» بسیار فراتر از تفاوتی صرفا در دستور زبان است. من همراه این «ما» بزرگ شدم. در مهد کودک، در مدرسه، سرِ کار. با گوش دادن به سخنرانی‌ سیاستمدارانی که می‌گفتند: «رفقا، ما وظیفه داریم...» و ما رفیق‌ها همان کارهایی را می‌کردیم که به ما می‌گفتند. فردی که از یک جامعه توتالیتر بیرون می‌آید با «نه» گفتن است که مسئولیت فردی و ابتکار عمل را می‌آموزد. و این راه با گفتن «من» شروع می‌شود. با اندیشیدن در قالب «من» و عمل کردن در قالب «من» هم در محیط خصوصی و هم در ملأ عام. «ما» به معنی ترس، تسلیم و سرفرود آوردن است. به معنای جمعیتی ملتهب و یک نفر که برای سرنوشت‌شان تصمیم می‌گیرد. «من» به عکس، یعنی دادن فرصتی به فردیت و دموکراسی.»

کتاب «کافه اروپا» در ۳۰۰ صفحه با شمارگان ۱۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان در نشر گمان منتشر شده است.

 

کتاب‌

**

کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» (رواقی زیستن در دنیای امروز) نوشته ویلیام اروین با ترجمه محمود مقدسی به چاپ رسیده است. نویسنده این کتاب که خود دانش‌آموخته رشته فلسفه است، هدف از تالیف آن را ارائه راهکارهایی برای شناختن هدف زندگی و بهتر زیستن انسان عنوان کرده و مدعی شده است که انسان امروز نیز می‌تواند با استفاده و بهره‌گیری از فلسفه رواقی زندگی بهتری داشته باشد.

در این کتاب در قالب سرفصل‌های مختلف به ظهور رواقی‌گری، راهکارهای روانشناختی رواقی‌گری، توصیه‌های رواقی و رواقی زیستن در زندگی مدرن پرداخته شده است. در پشت جلد کتاب نیز نوشته شده است: «خیلی از ما اصلا نمی‌دانیم هدف اصلی زندگی‌مان چیست. شاید بدانیم در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه از عمرمان چه می‌خواهیم، اما هرگز درنگی نکرده‌ایم تا به هدف اصلی زندگی‌مان بیندیشیم. بدون «فلسفه‌ای برای زندگی» ممکن است بد زندگی کنیم. یعنی با وجود تمام سرگرمی‌های لذت‌بخشی که داریم ممکن است در آخر کار، زندگی را با تلخکامی به پایان ببریم و وقتی در بستر مرگ افتاده‌ایم ببینیم تنها فرصت‌مان برای زندگی را از دست داده‌ایم. ویلیام اروین با کاوش در فلسفه رواقیون باستان و با استفاده از تجربه‌های شخصی‌اش در مسیر رواقی زیستن، نشان می‌دهد چطور بینش‌ها و توصیه‌های عملی رواقیون می‌تواند به ما، آدم‌های دنیای امروز، کمک کند بهتر زندگی کنیم.»

کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» در ۳۸۰ صفحه با شمارگان ۱۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان در نشر یادشده به چاپ رسیده است.

نظر شما