شناسهٔ خبر: 31788 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش بین‌المللی «اسلام و رسانه‌» در کرواسی

همایش بین‌المللی «اسلام و رسانه» در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت در کرواسی، با حضور اندیشمندانی از منطقه بالکان و ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ به ابتکار مرکز اسلامی کرواسی، مؤسسه علمی و پژوهشی ابن‌سینا سارایوو و دانشگاه زاگرب، همایش بین‌المللی «اسلام و رسانه‌»در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت در کرواسی، با حضور اندیشمندانی از منطقه بالکان و ایران برگزار شد.

در مراسم افتتاح این همایش که روز جمعه چهارم اردیبهشتدر مرکز اسلامی زاگرب برگزار شد، دامیر بوراس، رییس دانشگاه زاگرب، گفت: مشارکت ما در این برنامه به دلیل علاقه ما برای گسترش روابط علمی کرواسی با جهان اسلام است، از این رو مفتخرم اعلام کنم که برنامه مطالعات اسلامی و همچنین آموزش زبان عربی به صورت یک رشته تحصیلی در دانشکده فلسفه دانشگاه زاگرب، دایر می‌شود.

وی افزود: برگزاری همایش، فرصت گران‌بهایی برای آشنایی جامعه علمی کرواسی با موقعیت و کارکرد رسانه در جهان اسلام است.

اقدامات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای زدودن افکار نادرست علیه اسلام

در ادامه روح‌الله قادری، مدیر مؤسسه ابن‌سینا سارایوو با تأکید بر نقش رهبران دینی به مثابه یک رسانه انسانی، به تبیین مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه درست و عمیق فکری با دو معضل و چالش کنونی جهان اسلام، یعنی فتنه داخلی افراطی‌گری و تکفیر و توطئه خارجی اسلام‌هراسی در دوران استعمار فرانو پرداخت.

وی گفت: متأسفانه برخی رسانه‌های کشورهای اسلامی به جای ارایه تصویر درست و حقیقی از چهره اسلام، به عنوان شیپور بیرونی گروه‌های تکفیری با ترویج و گسترش نفرت‌پراکنی و وحشت‌افکنی، مدام تنور اسلام‌هراسی و فرقه‌گرایی را گرم نگه می‌دارند. در این میان منبر مساجد، قدیمی‌ترین رسانه اسلامی است که نقش و ارزش و جایگاه و اهمیت آن مشمول زمان نشده و بلکه روز به روز بیشتر و پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: در دوران استعمار سنتی، قدرت‌های استعماری به دنبال اشغال سرزمین‌ها بودند و از جنگ جهانی دوم به بعد با شروع دوران استعمار نو، اشغال حکومت‌ها با حکام دست‌نشانده در دستور کار قدرت‌های بزرگ سلطه‌گر قرار گرفت و پس از جنگ سرد با قرار گرفتن در دوران استعمارفرانو یا استعمار مجازی، هدف تسخیر قلب‌ها و مغز‌ها شده است.

وی تأیید کرد: دیپلماسی معنوی رهبران دینی با هدف آگاه‌سازی ملت‌ها و بیدارسازی وجدان اخلاقی سیاسیون از طرق مختلف مثل صدور فتاوا، ارایه خطابه در منبر مساجد و انتشار پیام‌ها و نامه‌های سرگشاده با هدف آگاه‌سازی ملت‌ها و بیدارسازی وجدان اخلاقی سیاسیون، نمونه بارز کاربرد این نوع رسانه انسانی است.

مدیر مؤسسه ابن سینا سارایوو همچنین ابراز کرد: مانند نامه پیامبر اسلام (ص) به سران امپراتوری‌های ایران و روم، نامه تاریخی امام خمینی (ره) به رهبر شوروی سابق میخائیل گورباچف و نامه اخیر امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) به جوانان اروپا و آمریکای شمالی که آن‌ها را دعوت به شناخت اسلام از منابع اصیل و دست اول یعنی قرآن و سیره عملی پیامبر اسلام (ص) دعوت کرد و دیدیم و شنیدیم که حدود ۱۳۰ نفر از جوانان بالکان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به این دعوت لبیک گفتند و نوشتند که جهل و بد‌تر از آن فهم نادرست از اسلام و قرآن، مشکل بنیادی نسل جوان امروز است.

وی ادامه داد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران با هدف توانمندسازی رسانه‌ای و مصون‌سازی افکار عمومی از شبکه‌های رسانه‌ای تحت هدایت و راهبری نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل، از مدت‌ها پیش با راه‌اندازی شبکه‌های فرامرزی «پرس تی وی» به زبان انگلیسی، «العالم» و «الکوثر» به زبان عربی و «هیسپان تی وی» به زبان اسپانیولی و همچنین شبکه «آی فیلم» و «شبکه جهانی سحر»، توانسته است به صورت هوشمندانه و روشمند، از طرفی به افشاگری دست‌های پیدا و پنهان توطئه اسلام‌هراسی غرب بپردازد و از طرف دیگر به روشنگری علیه فتنه گروه‌های افراطی و تکفیری داخل جهان اسلام بپردازد.

قادری در پایان سخنان خود گفت: اگر منبع و سوخت تمامی جنبش‌های اسلامی لااقل در سده اخیر را حرکت علیه نظام‌های دیکتاتوری و مستبدان تحت حمایت غرب، علیه استعمار و مداخله‌گرایی غرب در سرنوشت مسلمانان و از همه مهم‌تر علیه اشغال‌گری اسرائیل در سرزمین فلسطین بدانیم و بنامیم ـ که حقیقتاً هم اینگونه هست ـ چقدر رسانه‌های کشورهای اسلامی در مسیر این سه مطالبه به حق مسلمانان و آزادی‌خواهان گام برمی‌دارند؟

کرواسی، رسانه و دین

در ادامه شیمور مچیچ، مسئول امور دینی دولت کرواسی در سخنانی اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در تغییرات فردی و اجتماعی دارند، رسانه‌ها دیدگاه‌ها و نظرات را شکل می‌دهند، حکومت کرواسی، براساس قانون پذیرش آزادی ادیان و شناسایی آن‌ها، برنامه‌های رادیو و تلویزیون دولتی و خصوصی را اختصاص به معرفی برنامه‌های دینی و از جمله بخش مربوط به جامعه اسلامی کرواسی کرده است.
وی افزود: این نوع برنامه‌ها فرصتی برای گفت‌وگو و تبادل افکار برای کارکرد بهتر رسانه‌ها در کرواسی است، بدون گفت‌وگو امکان باز شدن فضای رسانه‌ای وجود ندارد.

پس از آن نیز پریسلاو شیشیچ، سرپرست وزارت فرهنگ کرواسی گفت: همکاری با رسانه‌ها برای تغییرات و تحولات اجتماعی و دینی لازم است و باید چنین همکاری‌هایی بر اساس شفافیت و روشنی با رسانه‌ها پیش بیاید.

در پایان مراسم افتتاحیه هم عزیز حسنویچ، مفتی اعظم جامعه اسلامی کرواسی و رییس مشیخت اسلامی در این کشور، در سخنانی گفت: ۹۹ سال است که اسلام در کرواسی به عنوان دین در قانون اساسی مورد پذیرش قرار گرفته است و امسال نیز سی‌امین سالگرد افتتاح مرکز اسلامی زاگرب است، برگزاری این همایش بدون مشارکت و همکاری علمی مؤسسه ابن‌سینا سارایوو و دانشگاه زاگرب، بدین صورت محقق نمی‌شد، بنابراین امیدوارم که بتوانیم در همایش‌های آینده نیز شاهد چنین همکاری و همدلی باشیم، برای ما جای بسی خوشوقتی است که این همایش به موضوعی می‌پردازد که اتفاقاً یکی از مسایل جدی پیش روی همه ماست.

در حاشیه این همایش لوح فشرده حاوی نامه تاریخی رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی به زبان‌های انگلیسی، عربی، بوسنیایی، آلبانیایی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی و...، نامه لبیک‌گونه ۱۳۰ نفر از جوانان بالکان به معظم‌له و همچنین دو کتاب ارزشمند دیدگاه‌های رهبری در خصوص بیداری اسلامی و سیره عملی پیامبر اعظم (ص) بین شرکت‌کنندگان در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی «اسلام و رسانه‌ «توزیع شد.

در نکوهش دوگانگی رسانه‌های غربی

بنا بر اعلام این گزارش، در نخستین روز برگزاری همایش که روز جمعه ۵ اردیبهشت در سالن همایش ساختمان ریاست دانشگاه زاگرب برگزار شد، سخنرانان مختلف به ایراد سخن پرداختند؛ از جمله طاهراین‌فرد، سفیر ایران در کرواسی که در سخنرانی خود با عنوان «اسلام دین صلح» گفت: همه ساله برگزاری همایش‌های گوناگون گفت‌وگوی میان ادیان سبب شده است تا سوءتفاهم میان ادیان تا حدود زیادی برطرف شود؛ اما چهره اسلام آنگونه که در رسانه‌های غربی مطرح می‌شود، حقیقی نیست.

وی افزود: تصاویر و تیترهای رسانه‌ها نشان می‌دهد که تلاش آن‌ها برای معرفی اسلام حقیقی نیست و این غم‌انگیز است که رسانه‌ها رفتارهای غلط برخی مسلمان‌نما را به نام اسلام مخابره می‌کنند و در جنایت‌های خونین ضدبشری دیگر به دین مرتکبین، اشاره‌ای نمی‌شود.

وی افزود: معیارهای دوگانه در انعکاس اخبار سبب شده است تا پدیده‌ای به نام ترویج اسلام‌هراسی همه روزه از رسانه‌ها به بهانه پوشش خبری وقایع تروریستی و خون‌بار صورت پذیرد.

سفیر ایران در کرواسی در ادامه با اشاره به عدم انعکاس نامه رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های غربی، آن را با ادعای‌هایشان در انعکاس اخبار مغایر دانست و اضافه کرد: رسانه‌ها به سفارش و منافع خاصی عمل می‌کنند که در مواردی سبب تحریف واقعیت و نتایج غلط منجر شده و به درگیری‌ها دامن زده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) که مؤمن کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند، مؤمنین واقعی به اسلام را صلح‌خواه و صلح‌طلب خواند و اسلام حقیقی را دین صلح دانست.

ایمان و خودسازی راهی برای مقاله با اسلام‌ستیزی

دومین و آخرین روز همایش در روز شنبه ۵ اردیبهشت، در مرکز اسلامی کرواسی ادامه یافت. مجتبی اکرمی، رایزن فرهنگی ایران در کرواسی در سخنان خود در این روز از همایش، با اشاره به اینکه تبلیغات مسموم علیه اسلام از‌‌ همان آغاز نبوت پیامبر گرامی اسلام (ص) با شاعر و مجنون خواندن وی آغاز شده است، گفت: راه مقابله با اسلام‌هراسی در سیره پیامبر (ص) و اصحاب گرامی وی؛ یعنی ایمان عمیق و خودسازی است. در صدر اسلام مؤمنین با تأسی از رفتار پیامبر (ص) با صبر و استقامت در برابر مشکلات، به خودسازی پرداختند و با قول و عمل خود دیگران را به اسلام دعوت کردند.

وی ضمن تأکید بر تلاش بر شناخت صحیح و عمیق از آموزه‌های اسلام ناب که در سنت پیامبر (ص) معرفی شده است، تلاش برای معرفی اسلام با استفاده از رسانه‌های اجتماعی راهی مؤثر برای مقابله با اسلام‌هراسی دانست و با اشاره به واقعه تروریستی شارلی هبدو، ضمن انتقاد از انفعال برخی مسلمانان که فقط به محکوم کردن حادثه تروریستی پرداختند، با اشاره به فعالیت اجتماعی جوانان مسلمان که از ایران آغاز شد که «من عاشق محمد (ص) هستم» و «من از تروریسم متنفرم» آن را راهی مؤثر برای مقابله با رسانه‌های غربی که بر تنور اسلام‌هراسی می‌دمند، دانست.

وی در پایان یاد و خاطره مسلمانانی که در صد ساله گذشته در حفظ اسلام و قانونی کردن فعالیت مسلمانان در کرواسی تلاش داشته‌اند را گرامی داشت.

همچنین در بخش جنبی همایش، نشست رسانه‌های منطقه و مسلمانان با حضور نمایندگانی از رسانه‌های کشورهای کرواسی، صربستان و بوسنی و هرزگوین برگزار شد. در این نشست هر کدام از حاضرین به نحوه انعکاس برنامه‌ها و اخبار مربوط به مسلمانان در رسانه خود و سایر رسانه‌های آن کشور اشاره کردند.

در این نشست، برخی محدودیت‌ها و انتشار اخبار بر اساس دیدگاه پروپاگاندای غربی از جمله مهم‌ترین مشکلات رسانه‌های مزبور مطرح شد.

باید عنوان کرد که در این همایش، مقالاتی با موضوعات افراط‌گری مذهبی در رسانه‌های بالکان، دیپلماسی رسانه‌ای و رسانه اسلامی در روابط بین‌الملل، اسلام‌هراسی در رسانه‌های جهانی، دیپلماسی معنوی و جهان اسلام، نقش رسانه‌ها در مدارای مذهبی و اعتماد میان ملت‌ها، چهره اسلام در رسانه‌های کاتولیک کرواسی و اسلام در رسانه‌های بوسنی و هرزگوین، اسلام در رسانه‌های صربستان، اسلام در رسانه‌های اسلوونی و... از سوی اساتید و صاحب‌نظران برجسته کشورهای اسلامی و غربی به خصوص ایران و کرواسی، قرائت شد و در مراسم اختتامیه همایش نیز، یک بیانیه مشترک صادر شد.

نظر شما