شناسهٔ خبر: 31882 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار نخستین کتاب فارسی درباره اکسپوهای جهانی

نخستین کتاب فارسی زبان درباره اکسپوهای جهانی از ۱۸۵۱ تا و ۲۰۲۰ میلادی، با نام دنیای شیشه ای منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، دنیای شیشه ای؛ اکسپوهای جهانی از ۱۸۵۱ میلادی حاصل سه سفر علیرضا بهرامی به اکسپوهای ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و ۲۰۱۲ یوئسو (کره جنوبی) و علاوه بر این، دو نوبت بازدید از موزه اکسپو و پژوهش درباره تاریخچه ۱۵۴ ساله برگزاری اکسپوهای جهانی است.

در این کتاب که در شمایل نفیس از سوی انتشارات آرادمان با حمایت موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر انتشار یافته، علاوه بر ۵۰۰ تصویر اختصاصی از دو اکسپو جامع جهانی و تخصصی بین المللی، در فصل هایی چون اکسپو چیست، شانگهای؛ میزبانی شایان، ایران در اکسپو ۲۰۱۰، اکسپو ۲۰۱۲ در یوئسو، تماشای دنیا از پشت شیشه های رنگی و گردهمایی بزرگ ستایش گران زندگی، درباره ی گذشته ی اکسپوهای جهانی توضیح داده شده است. 

همچنین ارایه اطلاعات درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا)، اکسپو ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) و اکسپو ۲۰۲۰ دُبی (امارت متحده عربی)، در ۳ فصل پایانی این کتاب گنجانده شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه توسعه هنرهای معاصر، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس کمیته فرهنگ و هنر کارگروه ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، به همراه مهدی افضلی رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر، پنجشنبه گذشته با دعوت از کامبیز درمبخش، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، ساعد مشکی، محمود پاک نیت، رضا فیاضی، حمید شاه آبادی، اردشیر صالح پور، جمشید جهان زاده، هادی مرزبان، اصغر همت، مهوش صبرکن، اسماعیل آذر، داریوش اسدزاده، داریوش مودبیان، محمود عزیزی، هوشنگ توکلی، اسماعیل خلج، احمد محیط طباطبایی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، عباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش های فرهنگی هنری نیاوران ، ناصر بزرگمهر مدیرمسوول روزنامه گسترش صنعت، کیانوش غریب پور، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسفندیار اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، علی محمد گودرزی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کمیته تبلیغات کارگروه ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان و علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین نسخه های کتاب را در محل موزه هنرهای معاصر تهران و در حضور علیرضا بهرامی - مولف کتاب - به آنان اهدا کرد.

در پشت جلد دنیای شیشه ای آمده است: اکسپوهای جهانی بیش از یک ونیم قرن است که برگزار می شوند و ما به اندازه ۱۵۰ سال از این آوردگاه عظیم نتوانسته ایم آن گونه که باید و شاید استفاده کنیم.

نمایشگاه اکسپو با نمایشگاه های تجاری که در سراسر دنیا برگزار شده و می شوند، بسیار متفاوت است. برای درک بهتر اهمیت این گونه نمایشگاه ها که بسیاری از آمریکا و پس از آن، کشورهای اروپایی، بیش ترین میزبانی اکسپوهای جهانی را در کارنامه دارند. نمایشگاه هایی که برای میزبانی دوره های آن، مانند میزبانی المپیک و جام جهانی فوتبال، باید تلاش و رقابت کرد و البته به سرمایه گذاری خیلی بیشتری نیاز است؛ اما کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، خوب درک کرده اند که اکسپو، یک موقعیت مناسب برای دستاورد های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی است.

کتاب نفیس دنیای شیشه ای در ۱۶۰ صفحه قطع رحلی، کاغذ گلاسه چاپ رنگی، به بهای ۳۴۵ هزار ریال در نشر آرادمان انتشار یافته است.
 

نظر شما