شناسهٔ خبر: 32029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در افغانستان

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی دیداری با محمد ابراهیم عارفی، رئیس افغان فیلم، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران هم‌اکنون ۵۹ دفتر در سراسر کشور دارد و می‌توان از افغانستان به‌عنوان شصتمین دفتر انجمن یاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ طی جلسه‌ای که میان محمد ابراهیم عارفی، رئیس افغان فیلم وابسته به وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان، با فرید فرخنده‌کیش، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، پیشنهادهای مؤثر و عملیاتی درباره گسترش فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و سینمایی بین انجمن سینمای جوانان ایران و افغان فیلم مطرح و مورد توافق قرار گرفت.

در ابتدای این نشست رئیس افغان فیلم با اشاره به معضلات فیلم‌سازان افغانستانی و مشکلات موجود در مسیر تولید فیلم در کشور افغانستان، یکی از راهکارهای اساسی برای عبور از این معضلات را برقراری ارتباط عملیاتی فرهنگی و آموزشی در حوزه سینما با انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی، تولیدی و حمایتی فعال در حوزه سینما دانست.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که ۸۰ درصد فعالان در حوزه فرهنگ و هنر افغانستان در ایران آموزش دیده‌اند، بهره‌مندی از زمینه‌های فرهنگی و فنی قوی در ایران را مهم‌ترین راهکار پیش رو در نزد مدیران فرهنگی کشور افغانستان دانست.

فرید فرخنده‌کیش نیز با اشاره به طرح گسترش تعامل انجمن سینمای جوانان ایران با کشورهای هم‌جوار که در دوره مدیریت حبیب ایل بیگی مطرح شد و همچنین اشتراکات فرهنگی بسیار عمیق و زبان مشترک بین مردم کشور ایران و افغانستان گفت: برقراری روابط قوی فرهنگی، حمایتی و مشارکتی با سازمان‌های فرهنگی کشور افغانستان مانند افغان‌فیلم یکی از وظایف انجمن سینمای جوانان ایران است.

وی با اشاره به این نکته که انجمن سینمای جوانان ایران هم‌اکنون ۵۹ دفتر در سراسر کشور دارد، افزود: می‌توان از افغانستان به‌عنوان شصتمین دفتر انجمن یاد کرد.

آرش رصافی، معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن نیز با اشاره به این نکته که مسائل موجود پیرامون ساخت و تولید فیلم کوتاه حواشی موجود پیرامون ساخت فیلم بلند را ندارد، تولید فیلم‌های کوتاه مشترک، حمایت از فیلم‌سازان افغان برای تولید فیلم کوتاه و همچنین تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع مسائل افغانستان توسط فیلم‌سازان ایرانی را بسیار مؤثرتر و کاربردی‌تر عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور سه فیلم کوتاه در دوره پیشین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و کیفیت بالای این فیلم‌ها زمینه را برای گسترش فعالیت‌ها بسیار هموار دانست.

در ادامه این دیدار رئیس افغان فیلم پیرو طرح گسترش مراودات فرهنگی با کشورهای همجوار و با اشاره به وجود بین از ۲۵ میلیون فارسی‌زبان در کشور ازبکستان و میلیون‌ها فارسی‌زبان دیگر در کشور چین، این گستره فرهنگی مشترک را فضای بسیار مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی دانست و افزود: نباید گستره زبان فارسی را به یکی دو کشور همسایه محدود بدانیم. توجه به حضور تعداد قابل‌توجهی فارسی‌زبان در سایر کشورهای آسیایی و تلاش برای ایجاد همدلی یکی از مواردی ست که نادیده باقی‌مانده و باید به این موضوع توجه شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز با اشاره به این گستره فرهنگی عظیم برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره فارسی‌زبانان جهان را قدمی آغازین برای برقراری ارتباط بین فارسی‌زبانان جهان خواند.

در جریان این دیدار با توجه به این موضوع که هرگونه تفاهمی باید به‌صورت کاملاً عملیاتی اتخاذ شود برگزاری نمایشگاه‌های عکس در افغانستان و ایران برای هموار کردن مسیر مراودات فرهنگی در مرحله اول و در مقطع زمانی بسیار نزدیک، اعزام مربیان و اساتید سینمایی به کشور افغانستان برای برگزاری دوره‌های آموزش فیلم‌سازی، شناسایی استعدادهای موجود بین جوانان علاقه‌مند، اعزام هنرجویان افغانی به ایران برای طی دوره‌های آموزشی پیشرفته‌تر و حضور در مراحل فنی تولید فیلم‌های ایران باهدف آموزش عملی، حضور فیلم‌هایی از فیلم‌سازان افغانی در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران موردتوافق قرار گرفت.

در پایان این دیدار محمد ابراهیم عارفی، رئیس افغان فیلم هدفش از آمدن به ایران و برقراری ارتباط با انجمن سینمای جوانان ایران را آباد ساختن پل‌های دوستی عنوان کرد و گفت: همکاری بدون قید و شرط در حوزه فرهنگ را با آغوش باز پذیرا هستیم.

وی همچنین با ابراز خرسندی از موارد مطرح شده در جریان این دیدار گفت: از انجمن سینمای جوانان ایران می‌خواهیم که پیشروی گسترش فعالیت‌های فرهنگی بین دو کشور باشد. همین‌طور بسیار خوشحالم از این‌که در مورد مسائلی صحبت کردیم که کاملاً امکان‌پذیر هستند.

فرید فرخنده‌کیش نیز با ابراز خوشحالی از توافقات مطرح‌شده در این دیدار از میهمان افغانی درخواست کرد با چابکی هر چه تمام‌تر در خصوص عملیاتی شدن موارد مطرح‌شده عمل کنند تا این ظرفیت فرهنگی موجود زیر بار بروکراسی اداری کند و بی‌اثر نشود.

نظر شما