شناسهٔ خبر: 32034 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی ۹ ناشر نمونه سال ۹۳ در افتتاحیه نمایشگاه کتاب

رئیس کمیته انتخاب ناشر نمونه سال ۱۳۹۳ از معرفی ۹ ناشر نمونه در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: معیار انتخاب ناشر نمونه سال ۹۳ از کیمت‌گرایی به کیفیت‌گرایی تغییر یافته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  همایون امیرزاده، رئیس کمیته انتخاب ناشر نمونه سال درباره این کمیته گفت: سال گذشته سه کمیته نظارت محتوایی بخش داخلی،‌ کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران و کمیته انتخاب غرفه برتر در نمایشگاه کتاب فعالیت می‌کردند که امسال این کمیته‌ها در قالب کمیته انتخاب ناشر نمونه سال ۱۳۹۳ تجمیع شده است.

وی ادامه داد: داوری ناشر نمونه سال ۹۳ از دیگر فعالیت‌های این کمیته به شمار می‌آید. اقدامات داوری ناشران ۹۳ را به پایان رسیده و این ناشران در روز افتتاحیه نمایشگاه با حضور رئیس جمهوری ایران، در نمایشگاه کتاب تهران معرفی خواهند شد. پنج ناشر نمونه، یک‌ناشر شایسته تقدیر و سه ناشر بخش جنبی در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی خواهند شد.

همایون امیرزاده با بیان اینکه امسال رویکرد انتخاب ناشران نمونه از بحث کمیت‌گرایی به موضوع کیفیت‌گرایی تغییر پیدا کرده است، گفت: ممکن است برخی از ناشران تعداد عنوان‌های چاپی آثارشان زیاد باشد، اما از لحاظ محتوایی نمره مناسب را کسب نکنند. در واقع امسال احتمالاً باید منتظر باشیم که متفاوت از سال‌های گذشته ناشران نمونه و برگزیده معرفی شوند.

وی یادآور شد: فرآیند داوری و انتخاب ناشران نمونه بسیار طولانی بود که با حضور کارشناسان متخصص این بخش و هیات داوران مجرب این انتخاب صورت گرفته است.

ثبت‌نام بن‌ کارت‌های دانشجویی تا افتتاح نمایشگاه تمدید شد

نیکنام حسین‌پور، مدیر کمیته رفاهی و نهادهای همکار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هیچ محدودیتی برای ثبت نام بن کارت‌های دانشجویی وجود ندارد و دانشجویان تا شروع نمایشگاه می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به بن کارت‌های دانشجویی اظهار کرد: از ساعات ابتدایی روز پنچشنبه کار ثبت نام‌ بن‌کارت‌ها به شکل آزاد انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند تا پایان ظرفیت بن‌کارت‌ها اقدام به ثبت‌نام کنند.

حسین‌پور ادامه داد: زمان ثبت‌نام بن کارت‌های دانشجویی به پایان رسیده است، اما از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه مشخصی را برای دانشجویان در نظر گرفته و قصد ندارد این بودجه را برگرداند به همین دلیل دانشجویان از هر شهر و استانی تا شروع نمایشگاه می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.

مدیر کمیته رفاهی و نهادهای همکار نمایشگاه کتاب تهران گفت: دانشجویان توجه داشته باشند که ظرفیت بن کارت‌ها محدود است و در صورتی که به مرز ۲۵۰ هزار دانشجو برسد دیگر کار ثبت نام متوقف خواهد شد.

آثار بیش از ۲۸۰۰ ناشر به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌آید

قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از عرضه آثار بیش از ۲۸۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و گفت: در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۶۵ کشور حضور دارند که کتاب‌هایشان را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند.

امیرمسعود شهرام‌نیا درباره تعداد ناشران داخلی و بین‌الملل گفت: امسال در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب حدود ۱۳۰ غرفه داریم که این غرفه‌ها به تعداد قابل توجهی ناشر اختصاص پیدا کرده است. اکنون بیش از ۲۸۰۰ ناشر آثار و کتاب‌هایشان برای حضور در نمایشگاه ثبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۷۰ هزار رکورد کتاب در بخش بین‌الملل نمایشگاه ثبت شده که احتمال می‌دهیم تعداد این رکوردها تا بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. این رکورد به ویژه در تنوع کتاب‌های لاتین نمایشگاه خیلی مطلوب است.

شهرام‌نیا تصریح کرد: مجموعا ۶۵ کشور در نمایشگاه بیست و هشتم حضور دارند البته کتاب‌هایشان را به شیوه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. تقریبا نیمی از این ناشران در بخش فروش نمایشگاه فعالند، اما حدود نیمی از ناشران خارجی تنها آثار خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند.

وی درباره بخش اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: اکنون کار نصب دیواره‌های غرفه‌ها ناشران داخلی و تکمیل آن‌ها در بخش ناشران بین‌الملل به پایان رسیده است. تقریبا همه ناشران از جانمایی فضا خود اطلاع دارند، برخی ناشران هم غرفه‌های پیش‌ساخته خود را به مصلی آورده‌اند در حالی که سایر ناشران از فردا می‌توانند غرفه‌های خود را تحویل بگیرند به دلیل استقرار نیروهای حراست از روز یکشنبه(۱۳ اردیبهشت ماه) به ناشران توصیه می‌کنیم که چینش کتاب‌های خود را از روز یکشنبه آغاز کنند تا مشکلی از جهت امنیت ایجاد نشود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: هنوز تعداد اندکی از ناشران داخلی وجود دارند که فضای غرفه‌شان قطعی نشده و مشکلاتی دارند اما می‌توان گفت جانمایی ۹۹ درصد غرفه ناشران انجام شده و یک درصد باقی مانده را تشکل‌ها در حال هماهنگی‌اند. این ناشران معمولاً از لحاظ تعداد انتشار کتاب و شرایط مشابه نتوانستند در ثبت‌نام شرکت کنند. اکنون در تلاشیم تا بتوانیم در خدمت تعداد بیشتری از ناشران باشیم.

نظر شما