شناسهٔ خبر: 32103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«توران» از یک خواب آغاز شد

کارگردان نمایش «توران» از پرداختن به مساله سودای مهاجرت و زندگی در یک آرمانشهر در این اثر نمایشی گفت و عنوان کرد انگیزه نگارش این نمایشنامه از یک خواب آغاز شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فریار حسینی کارگردان «توران» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «توران» اجرای خود را از سه شنیه ۱۵ اردیبهشت ماه در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز می کند. این نمایش که شرح زندگی ۴ جوان ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می کنند پیش از این در هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفته و نامزد دریافت جایزه بهترین متن نیز شده بود.

وی ادامه داد: نگارش این نمایشنامه برای من از یک خواب شروع شد. یکی از دوستانم که مدتی قبل به خارج از کشور مهاجرت کرده بود خواب هایش را برایم تعریف می کرد. روزی برایم گفت که خواب دیده در حال گاز زدن یک سیب ترش آمریکایی است اما سیب مزه سیب های زرد ایرانی را می دهد. همین خواب جرقه نگارش نمایشنامه را در من به وجود آورد چون قصدم این بود که در نگارش «توران» به سودای رسیدن به آمریکا و آرمان شهری که در نهایت روی سر آدم ها خراب می شود، بپردازم.

نمایش توران

حسینی یادآور شد: نمایش «توران» درباره اتفاقی سوررئال است که در کنج یک اتفاق رئال رخ می دهد. به این ترتیب که بازی ها و فضاسازی رئالیستی است اما شخصیت ها یک سری قرارداد در داستان برای خودشان تعریف کرده اند که طبق آن بازی را آغاز می کنند. در حقیقت این چهار جوان برای سرگرم کردن خودشان بازی را اختراع کردند و آنقدر آن را جدی می گیرند که در نهایت بیرون آمدن از آن برایشان ناممکن می شود. این نمایش تحت تاثیر فلیم «ملک الموت» لوییس بونوئل نیز هست.

وی در پایان درباره انتخاب نام «توران» برای نمایش توضیح داد: نام توران ممکن است مخاطب را به یاد آثار کلاسیک ایرانی بیندازد در حالی که اینطور نیست و با اثری کاملا مدرن روبرو هستیم. در طول نمایش تماشاگر متوجه می شود که توران کیست. یکی دیگر از دلایل انتخاب این نام برای نمایش این بود که در اساطیر ایران توران جایی غیر از ایران است و همیشه جنگ ایران با تورانیانی که مشخصا نمی دانیم کجایی هستند و به نظر می رسد در یک سرزمین خیالی زندگی می کنند، به تصویر کشیده می شود.

نمایش توران

نمایش «توران» از سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود. حسین امیدی، سجاد تابش، مهناز ذبیحی و حمیدرضا محمدی به عنوان بازیگر در نمایش حضور دارند. سایر اعضای گروه نیز عبارتند از بهروز سالمی: مشاور کارگردان، بهناز نیکدل: دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، فرزین نوبرانی: دستیار کارگردان، سحر محمدی: منشی صحنه، زهرا اثنی‌عشری: مدیر صحنه، حسین نوشیر: طراح صحنه و نور، شیدا زواری: طراح لباس، هومن ثنایی و محمد طباخی انآهنگ‌ساز و طراح صدا، ایلیا تهمتنی: طراح گرافیک، علی جوان و محمدرضا طزری: ساخت تیزر، پیمان یارایی: میکس و مستر، ساینا قادری، زهرا اثنی‌عشری: عکاس، علیرضا حسینی، فرید حسینی: روابط‌عمومی و احمدرضا حجارزاده مشاور امور رسانه.

«توران» دومین تجربه کارگردانی فریار حسینی پس از نمایش «تهران ـ بلگراد» است. داستان این نمایش به زندگی چهار جوان ایرانی خارج از سرزمین خود می‌پردازد.

نظر شما