شناسهٔ خبر: 32119 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه جیبی و جدیدترین چاپ مفاتیح الحیات در نمایشگاه کتاب

مرکز نشر اسراء از ۲۰۰ و دهمین چاپ مفاتیح الحیات و نیز نخستین نسخه جیبی این اثر در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست خبری رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به همراه معاون پژوهشگاه معراج و رئیس مرکز نشر بین المللی اسراء به منظور تشریح برنامه های جاری این مراکز و نیز حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب صبح امروز در محل دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس این بنیاد در سخنانی با اشاره به مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت:  این مدرسه دارای جامعیتی علمی است و تمامی علوم بشری اعم از علوم عقلی و نیز علوم حوزوی که عقلی و نقلی است در آن جایگاهی خاص دارد و به طور طبیعی قرار گرفتن این دانش ها در کنار یکدیگر است که فرصت سازی می کند. گاهی چنین تلقی می شود که یک علم برای علم دیگر تهدید به حساب می آید در حالی که  در مدرسه  فکری آیت الله جوادی آملی علوم در کنار هم فرصت ساز هستند و زمینه رشد هم را می سازند.

وی تصریح کرد: هر چه بشریت کشف می کند یا قول خداست یا فعل خداوند و روش کشفش نیز یا عقلی است و یا نقلی و لذا هرآنچه با نام دانش داریم نیز صبغه دینی دارد و حجت است و خروج از چهارچوب آن وجهه ای ندارد. در این مدرسه فکری عقل راهنما و دلیل میدان است اما منبع معرفتی نیست و تنها منبع معرفتی اصیل در این مدرسه وحی به شمار می رود و به همین خاطر پسوند علوم وحیانی را برای آن به کار می بریم. به عبارت دیگر بر خلاف باور برخی که عقل و وحی را دو منبع معرفتی می دانند باید اذعان کنیم که عقل مانند چشم است و سراج و وحی در اینجا صراط به شمار می رود.

نشست خبری رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی روح اللهی سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به فعالیتهای این مرکز از فعالیت پنج پژوهشکده در آن با عناوین قرآن و عترت، علوم عقلی، فقه و اصول، مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، مطالعات اسلامی و فرهنگ عمومی و مرکز تدوین متون درسی خبر داد و گفت: در این مرکز تاکنون ۱۷۵ اثر تولید شده که ۱۴۰ اثر به صورت مستقیم از تالیفات آیت الله جوادی آملی است و ۳۵ اثر نیز بر مبنای اندیشه ایشان تولید شده است. همچنین ۱۰۰ هزار برگ سند و ۱۳ هزار جلسه سخنرانی از ایشان در اختیار ماست که باید بررسی شود و ۱۵۲ اثر نیز از ایشان برای انتشار باقی مانده است. در سال جاری نیز برنامه جدید ما  استخراج مبانی، اصول و اندیشه آیت الله و توسعه آن است.

مصطفی امرایی مدیر مرکز نشر اسراء نیز در بخش پایانی این نشست در سخنانی اظهار داشت: غرفه این موسسه در سال جاری در راهروی هفت شبستان شماره ۱۳۳ واقع است. نشر اسراء در سال اری ۲۶۰ اثر مکتب و نرم افزاری به نمایشگاه خواهد آورد که ۴۰ اثر از آن در قالب ۱۶ عنوان کتاب و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب منتشر می شود.

وی کتابهای دانش و روش بندگی، رحیق مختوم، خانواده متعادل، رساله الولایه، حقیقت و تاثیر معجزه، بر بال اعتکاف، رجال تفسیری، ایقاظ النائمین از جمله این آثار معرفی کرد و افزود: چاپ ۲۰۰ و دهمین کتاب مفاتیح الحیات با شمارگان ۱۰ هزار نسخه و قیمت ثابت ۱۴۵۰۰ تومان به همراه نسخه جیبی از این کتاب که برای نخستین بار در شمارگان ۱۵ هزار نسخه منتشر شده است در نمایشگاه امسال توزیع خواهد شد.

به گفته امرایی این مرکز همچنین در روز ۲۲ اردیبهشت و در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اپلیکیشن کتاب خوان تولید شده توسط این مرکز که در قالب طرح ملی کتاب الکترونیکی ایران تولید شده است رونمایی خواهد کرد.

در پایان این نشست خبری، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پاسخ به خبرنگاران درباره خبرگزاری اسراء نیز گفت: این خبرگزاری یک پایگاه خبری در راستای تولید اندیشه است و به صورت تعاملی دور جدید فعالیت خود را با مدیریت جلیل اکبری صحت به زودی آغاز می کند.

وی همچنین درباره جلد نخست از رساله آیت الله جوادی آملی که در نمایشگاه امسال توزیع خواهد شد نیز گفت: در انتشار این کتاب دو مساله وجود داشت. استاد حس میکردند که باید برای توضیح المسائل نگارش تازه ای رخ بدهد. می دانیم که رساله متن واحدی دارد که برخی مراجع بر آن حاشیه ای میزده اند اما استاد جوادی آملی حس می کردند این متن نیاز به نگارشی تازه دارد و به همین خاطر با تجدید نظر و تجدید نگارش متن، رساله خود را نوشتند و نظم و نسقی همسوی با فقه رایج به آن دادند.

به گفته رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش نخست از این رساله موضوعاتی مانند اجتهاد و تقلید، آبها و میاه، تجارت و داد و ستد، خمس و نماز به همراه استفتائات انجام گرفته از ایشان منتشر شده و رساله کامل در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۵ توزیع خواهد شد.

نظر شما