شناسهٔ خبر: 32128 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشر ققنوس با ۱۲ اثر تاریخی چاپ نخست به نمایشگاه می‌آید

احمد تهوری، مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس می‌گوید: این انتشارات با ۹۰ عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند که از میان ۳۰ اثر به حوزه تاریخ تعلق دارد و ۱۲ اثر از این تعداد برای نخستین بار منتشر شده‌ند.

نشر ققنوس با 12 اثر تاریخی چاپ نخست به نمایشگاه می‌آید/از آدولف هیتلر تا سفرنامه ماهوان

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس درباره تعداد کتاب‌های عرضه شده به بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: از میان ۹۰ عنوان کتابی که در نمایشگاه عرضه می‌شود ۳۰ عنوان آن به حوزه تاریخ اختصاص دارد. همچنین ۱۲ عنوان از این کتاب‌ها برای نخستین‌بار به چاپ رسیده است.

احمد تهوری با اشاره به برخی کتاب‌های چاپ نخست حوزه تاریخ عنوان کرد: کتاب‌های «تاریخ خلیج‌فارس» به کوشش لارنس جی . پاتر مترجم محمدآقاجری، «تاریخ جهان» نوشته فلیپ فرناندس آرمستو با ترجمه شهربانو صارمی، «آدولف هیتلر» اثر برندا هاوگن با برگردان رضا علیزاده، «نقش برجسته‌های نویافته ساسانی» نوشته دکتر میرزا محمد حسنی، «گسترش اسلام» نوشته جان دان با ترجمه مهدی حقیقت‌خواه، «ظهور ژاپن مدرن» تالیف ویلیام جی. بیزلی با برگردان شهریار خواجیان و «سفرنامه ماهوان» نوشته جان ویویان گاتلیب میلز با ترجمه سعید کریم‌پور برخی کتاب‌هایی هستند که برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.
 
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس درباره مجموعه کتاب‌های «تاریخ جهان» گفت: «تاريخ جهان» كتابی است كه داستان بشر را روايت می‌كند، داستان تعامل انسان‌ها با طبيعت و همچنين داستان تعامل‌شان با يكديگر. هر چند انتظار نمی‌رود تمام تاريخ دنيا در يك كتاب بگنجد، اما تاروپود اين كتاب از تارهايی گزيده و گلچين شده بافته شده كه مخاطب را با داستان هر گوشه‌ای از اين جهان پهناور آشنا می‌كند. تاريخ پس از يخبندان زمين تا خروج از گل و لای و سپس بازسازی اين كره خاكی و قديمی. خواننده علاقه‌مند به اين كتاب در هر دور شاهد تنيده شدن اين تارها خواهد بود كه در طول روايت اين داستان مهيج امتداد يافته است.
 
تهوری با اشاره به کتاب «تاریخ خلیج‌فارس» بیان کرد: این كتاب درباره پهنه آبی «خليج هميشه پارس» و متشكل از مقالاتي است به قلم نويسندگاني چون تی. پاتس، ويتكُم، تورج دريايی، محمد باقر وثوقی، گری سيك و ديگر بزرگانی كه نام آنها نشان‌دهنده ارائه اثری گرانسنگ برای مخاطب است. نويسندگان اين مقالات مقاطع تاريخی گوناگون و نيز موضوعات مختلف جامعه‌شناختی را موضوع بررسي قرار داده‌اند. نكته جالب اين كه در اين اثر، خليج فارس به صورت يك كل و نه صرفا ضميمه تمدن‌های فلات ايران يا شبه جزيره عربستان بررسی شده است.
 
وی افزود: کتاب حاوی ديدگاهی نو است که این دیدگاه دستاوردهايی تازه و بس ارزنده به ارمغان آورده است، گرچه گاه در مستقل شمردن اين پهنه آبی و كرانه‌های آن از ايران شايد غلو شده باشد. همسانی‌هايی كه از آنها ياد شده است تنها جنبه‌های ظاهری زيست و فرهنگ مردمان و اقوام را شامل می‌شود، حال آن‌كه انسان هويتی مستقل دارد از آنچه ظاهر وی نشان می‌دهد؛ هويتی برخاسته از باورها و ارزش‌های او كه اگر از اين جنبه داوری ‌كنيم، ساكنان خليج‌فارس با مردمان سواحل هند يا كرانه‌های «مالابار» تفاوت‌های بسياری دارند.
 
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس درباره کتاب «نقش برجسته‌های نویافته ساسانی» اظهار کرد: سابقه ايجاد نقوش برجسته صخره‌ای در ايران باستان به هزاره سوم پيش از ميلاد برمی‌گردد. مطالعات صورت گرفته درباره نقوش برجسته صخره‌ای ايران در دوره ساسانی بيشتر حاصل كار پژوهشگران عمدتا غربی است. با توجه به اهميت آثار اين پژوهشگران در شناخت بهتر نقوش، برخی از آنها به فارسي ترجمه شده‌ است اما تاكنون اثری كامل و جامع به فارسی كه به معرفي تمامي نقوش برجسته دوره مورد بحث بپردازد وجود ندارد. شايد دليل اين امر كشف اتفاقي تعداد چشمگيری از اين نقوش در سال‌های مختلف بوده است. اين امر سبب شده در برخی از آثار تأليفی كه مربوط به قبل از اين كشفيات بوده به برخی از اين نقوش اشاره‌ای نشود.

تهوری با اشاره به ویژگی کتاب «نقش برجسته‌های نویافته ساسانی» افزود: مطالعات نقوش برجسته دوره ساسانی با كشف شانزده نقش برجسته بزرگ و كوچك از اين دوره در ايران و خارج از ايران در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۴ ميلادی رونق بسياری يافت. كشفيات قابل توجه اين دوره ۵۴ ساله در حالي صورت گرفت كه تمامی نقوش مطرح آن كه عموما در معرض ديد قرار داشته‌اند، از قرن هفدهم ميلادی بارها مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بود. اين كشفيات جديد جان تازه‌ای به مطالعات نقوش ساسانی داد و پژوهشگران متعدد بار ديگر اين نقوش را بررسی كرده‌اند. كتاب «نقش برجسته‌های نو يافته ساسانی» سعي كرده كشفيات اين دوره را بررسی و آن را به نحو شايسته‌ای معرفی كند.
 
وی در معرفی کتاب «آدولف هيتلر»  گفت: این کتاب تاریخ جنگ نیست و به بررسی زندگی هیتلر قبل از پیدایش حزب نازی تا شروع جنگ جهانی دوم می‌پردازد. وقتی آدولف هيتلر در ژانويه سال ۱۹۳۳ صدر اعظم آلمان شد، تقريبا يك شبه دست به تغييرات بزرگی زد. او حقوق مدنی اساسی مثل آزادی بيان و آزادی مطبوعات را برچيد. این اقدامات وی باعث شد تا جهان با نگرانی نظاره‌گر رويدادهايی باشد كه در كشور آلمان به وقوع مي‌پيوست. این کتاب مجلد جديدی از مجموعه شخصيت‌های تأثيرگذار است كه به فراز و فرود زندگی پيشوای آلمان‌ها پس از به قدرت رسيدن نازی‌ها در اين كشور پرداخته است.
 
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس بیان کرد: کتاب «ظهور ژاپن مدرن» به تاريخ ۱۵۰ سال اخير ژاپن می‌پردازد. کشوری متشکل از چهار جزيره که تا نيمه قرن نوزدهم زير سايه سنگين تاريخی و تمدنی همسايه بزرگ خود چين مانده بود و در تاريخ روابط شرق و غرب از عهد باستان تا سده‌های ميانه و حتی عصر جديد کم‌تر نامی از آن برده می‌شد. ژاپن در کمتر از پنج دهه توانست به يک قدرت بزرگ آسيايی تبديل شود تا آنجا که در آغاز قرن بيستم امپراتوری قدرتمند روسيه را در نبردی برق‌آسا شکست داد و پس از چند دهه به يک قدرت صنعتی و نظامی قاره‌ای و حتی جهانی تبديل شد. در اين کتاب بيان می‌شود که ژاپن چگونه در کم‌تر از يک نسل از جامعه‌ای پسافئودالی به اشکال آغازين توليد صنعتی گام گذاشت؛ تجربه‌ای دردناک برای ژاپنی‌ها که ناچار از پشت سرگذاشتن سنت و رفتن به‌سوی مدرنيته و غرب‌گرايی شدند.
 
تهوری درباره کتاب‌های بازچاپی بیان کرد: چاپ هفتم «ژاپن امروز» اثر دن ناردو با ترجمه مهدی حقیقت‌خواه، چاپ سوم «انقلاب فرهنگی چین» تالیف دیوید پیتروزا مترجم مهدی حقیقت‌خواه، چاپ چهارم «عصر فئودالیسم» نوشته تیموتی بیل برگردان مهدی حقیقت‌خواه، چاپ هفتم «جنگ‌های صلیبی» نویسنده تیموتی بیل با ترجمه سهیل سمی کتاب‌های بازچاپی انتشارت ققنوس را در نمایشگاه کتاب تهران تشکیل می‌دهند.

نظر شما