شناسهٔ خبر: 32193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشارات وزارت خارجه با ۲۶ اثر تازه به نمایشگاه می‌آید

مدیر انتشارات وزارت امور خارجه درباره شعار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نام «خواندن، گفت‌وگو با جهان» می‌گوید: هیچ رویداد فرهنگی همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌تواند به شعار گفت‌وگو با جهان کمک کند. این شعار به ما کمک می‌کند تا فرهنگ خود را در یک بستر مناسب به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین طالشی‌صالحانی، مدیر انتشارات وزارت خارجه درباره رویکرد این انتشارات به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این نشر به عنوان یکی از ناشران شناخته شده و صاحب عنوان در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، مطالعات حقوقی، تاریخی و منطقه‌ای، بیش از سه دهه در این حوزه فعالیت داشته و آثار فاخر و ارزشمندی به جامعه علمی و دانشگاهی کشور عرضه کرده است.

حضور پربار انتشارات وزارت خارجه در نمایشگاه

وی با برشمردن مجله‌ها و فصلنامه‌های انتشارات وزارت خارجه بیان کرد: نشر مستمر و منظم فصلنامه‌ها و نشریات ادواری از دیگر فعالیت‌های ارزشمند آن به‌شمار می‌رود . در این چارچوب مجله «سیاست خارجی»، فصلنامه «مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز»، مجله «تاریخ روابط خارجی» و ماهنامه «رویدادها و تحلیل‌ها» به‌صورت مستمر و منظم به جامعه علمی و دانشگاهی کشور عرضه شده و این روند همچنان ادامه دارد.
 
مدیر انتشارات وزارت خارجه درباره تعداد کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه امسال اظهار کرد:
این انتشارات در نظر دارد بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب و نشریات ادواری (شامل ۸۰۰۰ نسخه) در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عرضه کند. این تعداد کتاب شامل کتاب‌های جدید، تجدید چاپ و نیز نشریات ادواری ۹۴-۹۳ است.
 
طالشی‌صالحانی با اشاره به اسامی برخی کتاب‌های مهم چاپ نخست حاضر در نمایشگاه امسال عنوان کرد: در این نمایشگاه قرار است تازه‌های نشر وزارت امور خارجه در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان و محققان قرار گیرد. از میان کتاب‌های جدید و مهم آن می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد، از جمله «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه ۱۱ سپتامبر»، «روابط تاریخی ایران و شوروی»، «بررسی و ارزیابی روابط ایران و انگلیس در دوره ۱۳۳۲-۱۳۲۰»، «روابط ایران و آمریکا لاتین» «خاطرات دکتر سیدمحمد صدر».
 
وی درباره سایر کتاب‌های چاپ جدید این انتشارات افزود: «روابط هند و پاکستان در پرتو منازعه هسته‌ای»، «بررسی الگوهای سیاست خارجی ایران میان دو انقلاب»، «سیاست خارجی اتحادیه اروپا»، «نگاهی به تاریخ روابط ایران و هند»، «سیاست مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا و مسئله حقوق بشر»، «جنبش عدم تعهد»، « سازمان امنیت و همکاری اروپا»، «کتابشناسی توصیفی آسیای مرکزی»، « اندونزی و سیاست بین الملل»، «مجموعه مقالات خلیج فارس» و « همگرایی آسیایی» کتاب‌های جدید انتشارات وزارت امور خارجه را تشکیل می‌دهند.
 
اعتقاد به همکاری و خرد جمعی در مطالعات روابط بین‌الملل

مدیر انتشارات وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های رونمایی کتاب در نمایشگاه و مهمانان دعوت شده به غرفه انتشارات وزارت خارجه توضیح داد: در جریان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار است از ۲۶ عنوان کتاب جدید نشر وزارت امور خارجه با حضور مقامات کشور و فرهیختگان و دانشگاهیان رونمایی شود. در این رونمایی‌ها وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شده‌اند.
 
طالشی‌صالحانی ادامه داد: همچنین چند تن از مولفان کتاب‌های جدید نیز جزو سخنرانان مراسم رونمایی از تازه‌های کتاب وزارت امور خارجه هستند. همچنین در نظر است مولفان کتاب‌های جدید و چاپ اول در طول ۱۰ روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران براساس برنامه زمان‌بندی شده در غرفه وزارت امور خارجه حضور یافته و برای علاقه‌مندان درباره اثر خود توضیحاتی ارائه کنند.
 
وی درباره برنامه‌هایی برای ارتقا و افزایش کتاب‌های منتشر شده در حوزه وزارت خارجه گفت: بدون تردید همکاری مشترک و جمعی ناشران معتبر و شناخته شده در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نقش سازنده و مهمی در ارتقا و افزایش کتاب‌های منتشره در این حوزه دارد. نشر وزارت امور خارجه با اعتقاد به همکاری و خرد جمعی، طی یکسال گذشته تلاش کرده تا همکاری مشترک با دیگر ناشران مهم در این زمینه برقرار کند.
 
مدیر انتشارات وزارت امور خارجه با اشاره به راه‌های ارتقای چاپ آثاری در حوزه مطالعات بین منطقه‌ای عنوان کرد: این همکاری موجب بهبود کیفیت محتوای کتاب‌های منتشره و گسترش تالیف کتاب در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به‌جای واردات نظریه‌های اندیشمندان دیگر کشورها در قالب ترجمه دارد. البته ترجمه برخی از آثار نویسندگان مهم دیگر کشورها در این حوزه در جای خود حائز اهمیت است. اما هم‌افزایی ناشران در قالب همکاری مشترک به نشر آثار نویسندگان ایرانی در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای کمک شایانی خواهد کرد. 
 
پژوهش‌های حوزه روابط بین‌الملل؛ در راستای منافع ملی

طالشی‌صالحانی با اشاره به همکاری گسترده با استادان دانشگاه‌ها بیان کرد: نشر وزارت امور خارجه در سطحی گسترده با استادان دانشگاه‌های کشور از جمله استادان دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحد تهران و برخی مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی همکاری مستمر دارد. همچنین برخی از استادان دانشگاه‌های یادشده عضو شورای نشر وزارت هستند و ما را در ارزیابی انتشار آثار ارزشمند و قابل استفاده برای دانشجویان و محققان در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای یاری می‌دهند.
 
وی درباره شرایط انتخاب کتاب برای انتشار در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد: نشر وزارت امور خارجه شرایط خاص و ویژه‌ای برای نشر آثار در حوزه سیاست خارجی دارد. باتوجه به این‌که انتشارات وزارت امور خارجه اصلی‌ترین ناشر در این حوزه به شمار می‌رود صرفا آثاری که مطالب و محتوای ارزشمند و مطابق با تحولات واقعی منطقه و بین‌الملل باشد، مدنظر است و نگاه اقتصادی در این راستا جایگاهی ندارد.
 
مدیر انتشارات وزارت خارجه ادامه داد: پژوهش‌هایی ‌که در حوزه روابط بین‌الملل انجام شده و برای چاپ آماده می‌شود باید به تنویر افکار عمومی داخل و خارج نسبت به تحولات واقعی در این حوزه و نیز پیشبرد اهداف دیپلماسی کشور کمک کند. به عبارت دیگر، آثار منتشره در حوزه سیاست خارجی باید همسو با اصول و اهداف سیاست خارجی کشور و نیز در راستای منافع ملی باشد.
 
نمایشگاه کتاب؛ بستری مناسب برای معرفی فرهنگ ایران زمین به جهانیان

طالشی‌صالحانی در پاسخ به پرسش حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه و شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» که شعار نمایشگاه ۲۸ است، این شعار تا چه اندازه قابلیت اجرایی شدن دارد؟ گفت: نمایشگاه بین‌المللی به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی، عرصه مناسبی برای کمک به پیشبرد شعار گفت‌وگو است. استفاده از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای کمک به تحقق ایده شعار گفت‌وگو  با جهان با هدف معرفی چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران و ارائه سیمای واقعی از فرهنگ ایرانی – اسلامی یک ضرورت بوده و تاثیر قابل توجهی برای مقابله با هجمه‌های ظالمانه و نادرست خارجی و خنثی‌سازی تبلیغات مسموم برخی کشورهای غربی علیه کشورمان دارد.
 
وی با اشاره به تاثیر کتابخوانی در فرآیند گفت‌وگو افزود: هیچ رویداد فرهنگی همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌تواند به شعار گفت‌وگو با جهان کمک کند. این شعار به ما کمک می‌کند تا فرهنگ خود را در یک بستر مناسب به جهانیان معرفی کنیم. این شعار در صورتی شکل واقعی به خود می‌گیرد و محقق می‌شود که سازوکاری مناسب برای استمرار آن پیش‌بینی شود. از آنجایی‌که کانون این شعار بر کتابخوانی به عنوان یک شیوه‌ای موثر از گفت‌وگو  میان ملت‌ها تاکید دارد، چنین حرکت ارزشمند، سازنده و تاثیرگذار می‌تواند هم در داخل و هم در خارج از کشور محقق و عملی شود. از این‌رو، لازم است کمیته‌ای پیگیر تداوم و استمرار این حرکت سازنده باشد.

نظر شما