شناسهٔ خبر: 32209 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دیدومک» قصه عشقی در جنگ جهانی دوم است/ ماجرای پرنده مهاجر

کارگردان «دیدومک» با اشاره به اینکه نام نمایش به پرنده‌ای بومی از خطه جنوب ایران اشاره دارد از روایت قصه‌ای عاشقانه در بحبوحه اشغال آبادان در زمان جنگ جهانی دوم در این نمایش گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ابراهیم گله دارزاده نویسنده و کارگردان نمایش «دیدومک» درباره استقبال از این اثر نمایشی در تماشاخانه سنگلج گفت: نمایش «دیدومک» تا جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه در تماشاخانه سنگلج روزی صحنه است. خوشبختانه تا امروز نمایش مورد استقبالی بیشتر از آنچه که انتظارش را داشتم، قرار گرفته است که جای خرسندی دارد.

اجرای نمایش دیدومک

کارگردان نمایش «دش من» ادامه داد: مخاطب تماشاخانه سنگلج مخاطب ویژه ای است و زمانی که سابقه این تماشاخانه محترم را بررسی می کنید، متوجه می شوید که از گذشته به نمایش های ایرانی با کیفیت و عمیق توجه ویژه ای داشته است و بیشتر مخاطبان واقعی آن نیز، برعکس دیگر تالارهای نمایشی که اهالی تئاتر و قشر دانشجو هستند، از کسبه و مردم آن منطقه تشکیل شده اند بنابراین زمانی که نمایشی در این تالار مورد توجه قرار می گیرد خیالتان راحت است که با مخاطبان مردمی ارتباط برقرار کرده اید.

اجرای نمایش دیدومک

 وی درباره نام نمایش توضیح داد: دیدومک نام یک پرنده است که در جنوب ایران زندگی می کند. پرنده مهاجری است که ۶ ماه خنک سال را در شهرهای جنوبی مثل آبادان می ماند و در ۶ ماه گرم سال از این خطه مهاجرت می کند. آواز این پرنده در فرهنگ عامه مردم جنوب ایران معنا و مفهوم خاصی دارد، معنایی که به فعل دیدن ارتباط پیدا می کند. چون اهالی این منطقه معتقدند دیدومک می بیند. در حقیقت حضور این پرنده می تواند گاهی اوقات پیام آور رسیدن عزیز یا معشوقه ای باشد و گاهی اوقات معنای شومی می دهد و نشانگر آمدن دزد و یا نحسی و بدشگونی است.

اجرای نمایش دیدومک

گله دارزاده در پایان صحبت هایش درباه داستان نمایش متذکر شد: دیدومک در فرهنگ فولکلور جنوب ایران معنای «هوشیار باش» می دهد. در این نمایش نیز با توجه به اینکه یک داستان عاشقانه در زمان اشغال آبادان در جنگ جهانی دوم روایت می شود مفهوم هشیار بودن به ذهن مخاطب متبادر می شود. نمایش «دیدومک» نمایشی کمدی است که داستان عشق یک طرفه صیادی جوان به دختر مهندس پالایشگاه نفت آبادان در شهریور ماه گرم و شرجی آبادان را روایت می کند.

اجرای نمایش دیدومک

مرتضی شاه کرم، ‌علی غابشی، مالک حد پور سراج، محسن پوشایی، ‌سایه کبیری، ‌‌مریم رها، حجت کبریایی، مرجان بنی سعید، علی علی زاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

دیگر عوامل «دیدومک» عبارتند از طراح صحنه و لباس: رضا رزم، مشاور رسانه ای: وحید لک، دستیاران کارگردان: محمد یوسفی، مسعود شامی، پوستر و بروشور: مهدی رایگانی
منشی صحنه: شادی صیادی، مدیر صحنه: داود رنگخانه، امید جمشید پور، عکس: علی رجبی، تیزر: مینا کاوان، مدیر تولید: علی زارعی، موسیقی: منتخبی از ترانه های بومی و ساخته های محسن شریفیان.

اجرای نمایش دیدومک

این نمایش تا ۱۸ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

نظر شما