شناسهٔ خبر: 32217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییرات جشنواره تئاتر فجر در راه است؟

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر از توجه ویژه به بخش بین‌الملل و تلاش برای انتشار فراخوان جشنواره تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سعید اسدی که اخیرا حکم دبیری جشنواره تئاتر فجر را گرفته است‌ بیان کرد؛ فعلا در حال فعال کردن دبیرخانه و ستاد جشنواره هستیم که بتوانیم تا پایان اردیبهشت‌ماه فراخوان جشنواره را منتشر کنیم.

او با اشاره به اینکه بررسی‌ها و مطالعاتی بر روی اقدامات انجام شده در دوره‌های گذشته جشنواره در حال انجام است، گفت: باید کیفیت‌گرایی را بر کمیت‌گرایی‌ که در جشنواره تئاتر فجر حاکم بود، غالب کنیم. در این راستا باید با برنامه حرکت کنیم که امیدوارم امسال آیین‌نامه مشخصی برای جشنواره تئاتر تدوین کنیم تا دست‌خوش تصمیم‌های مقطعی نشود.

وی اضافه کرد: ‌آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که انباشتگی در جشنواره فجر را کنترل کنیم و هرچقدر تلاش در راستای کیفیت باشد، بهتر از پرحجمی آن است.

اسدی تاکید کرد: این موضوع چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر امسال خواهد بود که در فراخوانی که به زودی منتشر می‌شود قابل درک و مشاهده است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به اینکه با توجه به برخی از انتقادات مطرح شده، آیا امسال همچون سال‌های گذشته از متقاضیان شرکت در جشنواره درخواست ارسال خلاصه‌ای از نمایشنامه و داستان می‌شود یا خیر؟گفت: بخشی از این قضیه به نظام تولید ما مربوط می‌شود، چون معمولا به این شکل باید باشد که آثاری در فستیوال‌ها اجرا شوند که با هدف اجرا تولید شده‌اند و پس از برپایی تور، در فستیوال‌های مختلف هم شرکت می‌کنند بنابراین نقصی که پیش‌تر وجود داشت به نظام تولید و ارائه ما مربوط می‌شود.

او ادامه داد: امسال به آن معنا، روی خلاصه آثار تصمیم نخواهیم گرفت، اما آنچه در فراخوان می‌آید براین اساس است که رویه از حالت فعلی خارج شود. البته راهکارهایی برای این موضوع ارائه شده که در حال بررسی آن هستیم و مثلا یکی از اقدامات می‌تواند این باشد که به جای بررسی نام و مشخصات اثر پیشنهاد شده‌، کار گروه بررسی شود.

وی اضافه کرد: به این ترتیب این پیشنهاد وجود دارد که کارهایی که در مسیر تولید قرار می‌گیرند را به جشنواره دعوت کنیم نه اینکه جشنواره را در مسیری بگذاریم که برای آن کار تولید شود و زمانی برای اجرا هم پیدا نشود.

اسدی درباره اینکه بخش بین‌الملل جشنواره امسال چطور پیش خواهد رفت‌، مخصوصا با وضعیتی که این بخش در جشنواره سال گذشته داشت‌؟ گفت: یکی از اولویت‌های ما در جشنواره تئاتر فجر سال ۹۴ بخش بین‌الملل است‌ و گروهی برای رصد کردن آثاری که می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشند مشغول به کار هستند.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشترین نقدها به بخش بین‌الملل وارد شده است، اظهارکرد:بنا داریم تا بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر فقط برای اجرای نمایش نباشد‌ و شاید از ابتدای پاییز بخش بین‌الملل را آغاز کنیم که آن هم با برپایی سمینار و ورک‌شاپ شروع می‌شود تا بعد به اجرا برسد.

اسدی در پایان با اشاره به اینکه قرار است شرایطی فراهم شود تا ارتباط بیشتری بین هنرمندان تئاتر ایران با هنرمندان خارجی در جشنواره فراهم شود‌ به ایسنا گفت: قصد داریم بخش بین‌الملل به گونه‌ای باشد تا ما را هم با تئاتر روز آشنا کند و هم یک حوزه فرهنگی مثل یک دیدگاه منطقه‌ای یا تئاتر و توسعه را دربر بگیرد

نظر شما