شناسهٔ خبر: 32282 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در زمانه‌ای که شعر پر از «منیت» شده، شاعری که از «ما» می‌گوید، غنیمت است

علی داوودی مسئول دفتر شعر حوزه هنری در آئین رونمایی از مجموعه شعر «ناحماسه» گفت: در زمانه‌ای که همه از «من» سخن می‌گویند و عموم شعر‌ها پر از منیت‌های شاعرانه شده، شاعری چون پیمان طالبی که از «ما» حرف می‌زند، واقعاً غنیمت است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ آئین رونمایی از مجموعه شعر «ناحماسه» سروده پیمان طالبی عصر دیروز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور و شعرخوانی تعداد زیادی از شاعران جوان کشور در فرهنگ­سرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم که جلسه دوم از سلسله جلسات محفل شعر و ترانه فرهنگ­سرای اندیشه محسوب می‌شد، شاعرانی از جمله احمد بابایی، علی داوودی، محمود حبیبی­کسبی، حامد عسکری، صابر خراسانی، محسن رضوانی، حامد محقق، سیدتقی سیدی، آرش براری، امید روزبه، سجاد سامانی، علی کریمان و هادی ملک‌پور حضور داشتند و به قرائت اشعارشان پرداختند.

علی داوودی شاعر و مسئول دفتر شعر حوزه هنری در این مراسم گفت: برخی از شاعران هستند که از‌‌ همان ابتدای فعالیت ادبی خود، به دنبال این هستند که حرف­های جدی و سخنانی در اوج بزنند، تا این حرف‌ها که در قالب هنری بیان شده است در تاریخ ماندگار شود.

وی ادامه داد: همین جدیت و اوج گرایی در رفتار و آثارشان دیده می‌شود و شعرشان با این ویژگی تشخص پیدا می‌کند. این نوع از اشعار فضایی آرمانی را که نشان از دغدغه شاعر دارد، ترسیم می‌کند.

داوودی اظهار کرد: شعر پیمان طالبی از این دست اشعار است. ما با مطالعه کتاب «ناحماسه» و از عموم غزل­های این مجموعه غزل در می‌یابیم که شاعر از زبان همه ما سخن می‌گوید و اشاره صریح به قوم ما و جماعت ما و تیره ما دارد.

مسئول دفتر شعر حوزه هنری افزود: در زمانه‌ای که همه از «من» سخن می‌گویند و می‌سرایند و عموم شعر‌ها پر از منیت‌های شاعرانه شده، شاعری که از «ما» حرف می‌زند و شعری که دغدغه جمعی دارد، واقعا غنیمت است. از این نظر واقعا به پیمان طالبی برای انتشار نخستین مجموعه شعرش تبریک می‌گویم.

در بخش دیگری از آئین رونمایی از «ناحماسه» پیمان طالبی، محمود حبیبی­کسبی شاعر وکار‌شناس شعر که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در سخنانی گفت: غزل‌های مجموعه شعر «ناحماسه» سروده آقای طالبی از چند منظر قابل بررسی است که من از منظر تمایزات شعر این غزل‌ها با اشعار جوانان امروز، نکاتی را مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: شعرهای آقای طالبی که در این مجموعه منتشر شده تشخیص و تمایز خود را از اشعار دیگر شاعران حفظ کرده و به اصطلاح امضای شاعر پای این اشعار یافت می‌شود. یکی از عواملی که باعث این تشخیص شده است، عنصر اندیشه است.

حبیبی کسبی افزود: متاسفانه در شعر جوان امروز عنصر اندیشه کمتر دیده می‌شود و از این نظر شاعرانی که شعرشان دارای این عنصر است می‌تواند خود را بالا بکشد و متمایز کند.

به گفته حبیبی­کسبی عنصر دیگری که موجب تمایز و تشخص شعرهای پیمان طالبی می‌شود، دغدغه‌های اجتماعی و عدالت طلبانه این شاعر است که در اشعارش بروز و ظهور پیدا کرده است.

وی در پایان سخنانش گفت: اشعار مجموعه «ناحماسه» از نظر ظاهر و قالب هم از آنجا که شاعر از اوزان دوری و اوزان بلند استفاده کرده است، توانسته آثاری را خلق کند که به لحاظ ظاهر هم تمایز خود را از عموم آثار شاعران جوان امروز حفظ می‌کند.

در پایان این جلسه پیمان طالبی در سخنان کوتاهی از دوستان شاعرش که برای مراسم رونمایی از نخستین مجموعه شعرش در جلسه حاضر شده بودند تشکر و قدردانی کرد و گفت: دوستی با این شاعران برای من افتخار بزرگی است و خدا را برای داشتن چنین دوستانی شکر می‌کنم.

طالبی با بیان اینکه دوست انسان کسی است که در شادی او شاد باشد و در غم او غمگین، افزود: دوست داشتم همه شاعرانی که در جلسه حاضر شده‌اند، شعر‌هایشان را برای ما می‌خواندند، اما به دلیل کمبود وقت شرمنده بسیاری از این بزرگواران شدم.

پیمان طالبی پس از این سخنان به قرائت دو غزل از سروده‌هایش پرداخت که با تشویق پرشور مخاطبان و دوستان شاعرش مواجه شد.

مجموعه شعر «ناحماسه» نخستین اثر منتشرشده پیمان طالبی محسوب می‌شود که مشتمل بر غزل­های این شاعر جوان است. این اثر توسط موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب منتشر شده و در غرفه این موسسه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود

نظر شما