شناسهٔ خبر: 32295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناصر حسینی‎مهر: کارنامه کاری‌ام را با «بوف کور» کامل می‌کنم

ناصر حسینی‌مهر قصد دارد پس از بازگشت‌ به ایران و بعد از ۵ تجربه کارگردانی در سال های اخیر، نمایش «بوف کور» را به عنوان ششمین و آخرین تجربه کارگردانی خود در این مقطع زمانی، روی صحنه ببرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر درباره فعالیت مدنظر خود در زمینه کارگردانی تئاتر در سال جاری، گفت: قصد دارم نمایش «بوف کور» را بر اساس داستان صادق هدایت روی صحنه ببرم. در این خصوص گفتگویی با آقای مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز داشتم که نظر آقای شفیعی در این خصوص مثبت بود.

حسینی‌مهر که پیش از این نمایش‌های «اتاق شماره ۶»، «ویتسک»، «هملت ماشین»، «هراکلس ۵» و «مائوزر» را به صحنه برده است، یادآور شد: بعد از بازگشت‌ام به ایران تصمیم گرفتم که ۶ تجربه کارگردانی تئاتر داشته باشم که تا پیش از این ۵ اثر را کارگردانی کرده‌ام. قصد دارم به عنوان ششمین تجربه در حوزه کارگردانی تئاتر نمایش «بوف کور» را به صحنه ببرم.

وی درباره دلایل انتخاب «بوف کور» برای اجرا بعد از به صحنه بردن چندین اثر خارجی، توضیح داد: آثار صادق هدایت عناصر نابی از زیبایی‌شناسی را برای صحنه تئاتر دارد که متأسفانه هنوز آن‌ها را بر صحنه تئاتر عرضه نکرده‌ایم. این عناصر می‌توانند منشا الهام و تازه‌گی در تئاتر ایران شوند.

این مدرس و مترجم تئاتر معتقد است در بین دیگر آثار ادبی ایران اثری که مانند «بوف کور» بتواند منشا الهام باشد، کمتر دیده می‌شود زیرا در اکثر نمایشنامه‌های ایرانی، دیالوگ‌ها نوعی تصنع تئاتری را ایجاد کرده‌اند اما در «بوف کور» یک ساختار زیبا و رمزگونه با زبانی ساده وجود دارد که تنهایی انسان را در دنیای امروز بیان می‌کند.

حسینی‌مهر با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه و سایر کشورها از گنجینه‌های ادبی خود به خوبی در عرصه هنرهای نمایشی استفاده می‌کنند، متذکر شد: متأسفانه ما آن‌گونه که باید از گنجینه‌های ادبی خود در تئاتر بهره نمی‌بریم. 

وی دشواری کارگردانی نمایش «بوف کور» به لحاظ تکنیک و اجرا را بیش از مجموع دشواری‌ها و پیچیدگی‌های ۵ تجربه کارگردانی پیشین خود دانست و اظهار امیدواری کرد با حمایت مدیریت تئاتر بتواند این نمایش را با حضور بازیگران جوان تئاتر روی صحنه ببرد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره سالن مدنظر خود برای اجرای نمایش «بوف کور» یادآور شد: به لحاظ شیوه اجرا، تالار مولوی مناسب اجرای نمایش «بوف کور» است. گفتگویی با آقای امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی در این زمینه داشتیم که او هم از اجرای این اثر استقبال کرد. قرار است نتیجه نهایی به زودی به من اعلام شود. تمرکز من برای اجرای این اثر روی تالار مولوی است و امیدوارم که این کار انجام شود.

حسینی‌مهر در پایان با توجه به این‌که نمایش‌های «هملت ماشین» و «مائوزر» را در سالن‌های چهارسو و سایه مجموعه تئاتر شهر کارگردانی و اجرا کرده است، درباره دیدگاه خود نسبت به طرح هویت‌بخشی سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، تصریح کرد: فضای سازگاری در بین ما تئاتری‌ها از بین رفته است. راه برون‌رفت از این شرایط این نیست که مدام جشنواره‌های تئاتری جدیدی راه بیاندازیم یا به هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر شهر بپردازیم. این راه‌‌ها مقطعی هستند.

نظر شما