شناسهٔ خبر: 32319 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه جعفری‌دهقی درخصوص شعار نمایشگاه کتاب

محمود جعفری‌دهقی، عضو هیات علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب می‌گوید: خواندن باید شعار همیشگی ما باشد و نه تنها ویژه این نمایشگاه. زیرا ما با خواندن تکامل پیدا می‌کنیم و راه درست را از نادرست تشخیص می‌دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمود جعفری‌دهقی، عضو هیات علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت:من تقریبا در بیشتر سال‌ها چه برای سخنرانی در نشست‌های نمایشگاه و چه برای اطلاع از تازه‌های کتاب در حوزه‌های ایران‌شناسی و ادبیات و غیره در این رویداد عظیم فرهنگی حضور پیدا کردم.

مردم توقع گران شدن کتاب را ندارند!

جعفری‌دهقی با اشاره به مشکلات حوزه نشر گفت: دیدن جمعیت مشتاقی که در نمایشگاه کتاب به چشم می‌خورد مایه خوشحالی من است با این حال کتاب هم مانند سایر مقوله‌های زندگی انسان بدون مشکل نیست. تورم و گرانی کاغذ و سایر مشکلاتی که در تهیه و نشر کتاب دخالت دارد، باعث می‌شود که تا حدودی نشر کتاب دچار رکود شود.
 
وی با انتقاد از قیمت‌ برخی کتاب‌ها بیان کرد: برای مثال کتاب «دیوان حافظ» که از روی یک نسخه قدیمی از سوی مرکز پژوهش میراث مکتوب و نشر دانشگاه آزاد اسلامی با بهای ۱۴۵ هزار تومان منتشر شده که قیمت بالایی است اگرچه این دیوان از روی یک نسخه قدیمی و مهم تهیه شده است.
 
استاد گروه زبان و ادبیات باستانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران اظهار کرد: زمانی که برخی کالاها گران می‌شود، کسی چندان تعجب نمی‌کند، اما زمانی که کتاب گران می‌شود همه تعجب می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. در برخی موارد این ناراحتی را با شکوه ابراز می‌کنند. به نظر می‌رسد که توقع دارند دولت در ارائه کتاب به مردم کمک کند و بودجه‌ای را به این امر اختصاص دهد.
 
گفت‌وگو بهترین شیوه تعامل با دیگران است

جعفری‌دهقی درباره بن دانشجویی کتاب عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که امسال با آن مواجه بودیم قوانینی است که در رابطه با بن دانشجویی کتاب لحاظ کردند و سهم برخی به نظرم کمتر شده است البته این گله‌ای است که بعضی دانشجویان با من مطرح کردند و امیدوارم اطلاعاتم در این باره ناقص نباشد.
 
وی با اشاره به وجود کتاب‌های ارزشمند در نمایشگاه گفت: در نگاه کلی که من در مسیر ورود به سالن ناسران عمومی داشتم آثار خوبی از جمله کتاب «فرهنگ ریشه‌شناسی زبان فارسی» را مشاهده کردم که کتاب بسیار ارزشمندی است و فردی به نام پاول هرن این کتاب را حدود صد و اندی سال پیش درباره ریشه‌های زبان فارسی منتشر کرده و جلال خالقی‌مطلق ترجمه آن را انجام داده است. این کتاب ۱۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
عضو هیات علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران اظهار کرد: گفت‌وگو به نظر من بهترین شیوه تعامل با دیگران است چه این گفت‌وگو بین من و دانشجویان و همکاران دانشگاهی باشد، چه گفت‌وگو در رابطه با مردم بیرون از سرزمین ایران روی دهد. بنابراین بهترین شیوه تعامل مسالمت‌‌آمیز گفت‌وگو است.
 
خواندن، باید شعار همیشگی نمایشگاه باشد
 
جعفری‌دهقی درباره شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» بیان کرد: به نظر بنده این شعار، شعار بسیار ارزنده‌ای است و بخش نخست شعار نیز یعنی خواندن باید شعار همیشگی ما باشد و نه تنها ویژه این نمایشگاه. زیرا ما با خواندن تکامل پیدا می‌کنیم و راه درست را از  نادرست تشخیص می‌دهیم. از این رو برای بهتر زندگی کردن باید مطالعه کرد.
 
وی درباره ارزیابی از نمایشگاه در سال‌های قبل عنوان کرد: درباره نمایشگاه امسال به دلیل این که در روزهای نخست هستیم فعلا نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما در سال‌های گذشته یکی از مشکلات، هوای مکان نمایشگاه است که بسیاری از استادان و اهل فرهنگ و مردم عادی از آن شکایت داشتند به دلیل جمعیت زیادی که از سالن شبستان و ناشران عمومی بازدید می‌کنند، هوای آن بسیار نامطبوع می‌شود که برای رفع این مشکل می‌توان از هواکش‌های مناسب استفاده کرد تا افراد بیشتری بتوانند از فضای نمایشگاه استفاده کنند.
 
این ایرانشناس با اشاره به تنوع کتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: از لحاظ تنوع کتاب‌ها، باید بگویم خوشبختانه آثار متفاوتی از حوزه‌های مختلف علمی پژوهشی در نمایشگاه ارائه می‌شود و نویسندگان و پژوهشگران تلاش می‌کنند تا آثار مفیدی را در این رویداد فرهنگی که محل رفت و آمد بازدیدکنندگان خارجی است عرضه کنند.
 
جعفری‌دهقی درباره نشست‌های متعدد و پربار نمایشگاه کتاب گفت: هر سال در این رویداد نشست‌هایی در حوزه کتاب و مسائل آن برپا می‌شود که امسال نیز این سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها پیش‌بینی شده است به هر حال بنده امید دارم که امسال نیز نمایشگاه پرباری داشته باشیم.

نظر شما