شناسهٔ خبر: 32426 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلطانی صبور: نظر کمیته پیگیری بورسیه ها قانونی نیست

در حالی که یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر وزارت علوم درباره پرونده بورسیه ها را قانونی نمی داند، یک عضو کمیته پیگیری پرونده بورسیه ها از تمامی افرادی که تصور می کنند ظلمی به آنها شده خواست به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ عطاالله سلطانی صبور روز یکشنبه درباره پرونده بورسیه ها و افشای تخلف ۳۲ میلیاردی که در صندوق رفاه دانشجویی دولت قبل رخ داده است، توضیحاتی ارایه کرد که به شرح زیر است:

سوال: آیا در جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره تخلفات صندوق رفاه دوران آقای کیوان مرادیان صحبتی خواهد شد؟

سلطانی صبور: خبر ندارم و باید جلسه گذاشته شود تا این موضوع بررسی شود.

سوال: وزیر آموزش و تحقیقات در این زمینه گفته اند که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و قوه قضاییه در جریان این پرونده هستند و آیا در جریان نامه ای که اوایل مجلس نهم و در دولت قبل در حمایت از مرادیان، هستید؟ و آیا شما جزء کسانی بودید که این نامه را امضاء کردید؟

سلطانی صبور: من کیوان مرادیان را نمی شناسم.

سوال: رییس پیشین صندوق رفاه دانشجویی هستند و در جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز آمدند. یعنی شما وی را ندیدید؟

سلطانی صبور: من الان یادم نمی آید.

سوال: آیا شما این نامه را امضاء کردید؟

سلطانی صبور: نه.

سوال: آیا می شود اشاره ای هم به جلسه ای داشته باشید که خسرو دانشجو وزیر اسبق آموزش و تحقیقات در جلسه کمیسیون با ملاباشی و درباره بورسیه ها صحبت کردند و نکاتی هم دانشجو گفته بود که افرادی با معدل ۱۳ و ۱۴ جذب شده اند، خاطرتان هست یا خیر؟

سلطانی صبور: پاسخ سوال شما را بیانیه رییس کمیسیون اصل ۹۰ داده اند.

سوال: ولی برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات گفته اند که این بیانیه نظر شخصی پورمختار است.

سلطانی صبور: نه اینگونه نیست.

سوال: دواتگری نیز منصوب در کمیته پیگیری بورسیه ها بودند ولی نظرشان با پورمختار تفاوت دارد.

سلطانی صبور: اگر نظر دواتگری مهم است پس نظر پورمختار نیز اهمیت دارد. من الان آنچه که از جلسه آقای دانشجو یادم می آید بطور مجموع این است که دانشجو پذیرفتند و گفتند که تمامی مسوولیت این موضوع با من است و طبق قانونی که به من اختیار داده من صلاح دانستم که بورسیه این افراد را تایید کردم.

سوال: در همان زمان افکار نمایندگان درگیر نشد که چرا برخی با معدل ۱۳ و ۱۴ بورسیه و پذیرش دکتری شده اند؟

سلطانی صبور: آزمون دکتری قبلا تبدیل به مصاحبه شده بود و وقتی آزمون بصورت مصاحبه برگزار می شود پس ملاک همان مصاحبه است.

سوال: دواتگری گفتند که حتی مستندات آزمون شفاهی روی هیچ کدام از پرونده ها نبوده است؟

سلطانی صبور: این موضوع را باید خود دواتگری پاسخ دهد.

سوال: کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز یک کمیته ای برای بررسی پرونده بورسیه ها تشکیل داده است و کمیسیون اطلاعات خوبی در این زمینه دارد؟

سلطانی صبور: بحث آزمون شفاهی را آقای معین گذاشته بود و ربطی به دوره آقایان زاهدی و دانشجو نداشت، و برداشت معین این بود که آزمون شفاهی کاری درست است و من در این زمینه صحبتی نمی کنم اما تشخیص معین بوده و وی با توجه به دلایل کار خوبی کرده است.دلیل وی نیز این بوده که با توجه به آن زمان که برخی بورسیه شدند و رفتند و دیگر برنگشتند و کسانی بودند که تعلق خاطری به وطن نداشتند و رفتند و دیگر برنگشتند.

کار خوب را هرکه کرد باید از وی تشکر کرد و آن کار هم خوب بود اما اینکه بعدا درست اجرا شد یا خیر باید بررسی شود.

سوال: اما آقای سلطانی صبور قبول دارید که این تعداد تخلف بورسیه در هیچ دوره ای وجود نداشته است؟

سلطانی صبور: بحث تخلف دروغ است. کی گفته که مدارک این افراد مشکل داشته است؟

سوال: همه می گویند. وزارت علوم در سایت رسمی خود اعلام کرده است؟

سلطانی صبور: همه اشتباه می کنند. وزارت علوم رسما اشتباه می کند و در کمیسیون هم اعلام کرده که این سخنان اشتباه است.همین آقای صدیقی در کمیسیون حضور یافت و گفت که این یک برداشت حقوقی است و می تواند نباشد.

سوال: پس چرا وزارت علوم در گزارش نهایی که با عنوان سند ارایه می شود چنین موضوعی را مطرح نکرده است؟

سلطانی صبور: باید از خود وزارت علوم این مطلب را پرسید که چرا خلاف می گوید و افکار عمومی را تخریب و به مردم دروغ می گوید.کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده است که این سه هزار تخلف است. اگر ۱۰ هزار تا هم باشد باید به آن رسیدگی شود.ما مدافع تخلف نیستیم و عقد اخوت هم با کسی نبسته ایم.

سوال: پس چرا در زمان دولت احمدی نژاد سکوت کردید و آن موقع که دانشجو در کمیسیون حضور یافت و اعلام کرد که تخلفی صورت گرفته، واکنشی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات دیده نشد؟

سلطانی صبور: سکوت نکردیم بلکه ما هر کس هر ادعایی که می کند قبول نمی کنیم؛ حالا می خواهد هرکسی باشد. بورسیه ها را بررسی کردیم و انها را به کمیسیون دعوت کردیم تا درباره سه هزار پرونده ادعایی توضیح دهند که گفتند آزمون گرفته نشده است و مسولان دولت قبل گفتند که آزمون می تواند به شکل مصاحبه باشد. بررسی کردیم و دیدیم که از یک زمانی، مصاحبه را به عنوان آزمون قبول کردند.

شورای بورس به درستی یا غلط در زمان های مختلف هرچه که تشخیص می داده ، با اختیاراتی که وزیر داشته است می تواند به عنوان قانون اجرا کند. حالا می خواهد درست یا غلط باشد ولی در هر دوره اجرا می شده است.

دولت کنونی اول اعلام کرد که ۳هزار و ۷۰۰ پرونده بورسیه دارای اشکال است، اما بعد گفتند ۳ هزار تا مشکل دارد، دوباره گفتند از این میزان ۸۰۰ مشکل دار است و در نهایت اعلام کردند ۳۹ نفر مشکل دارند.

سوال: ولی وزارت علوم چندبار درباره ۳۷۰ نفری که بورسیه شان قطع شده گفته است که ما با اغماض جدی درباره پرونده آنها، این تصمیم را گرفته ایم.

سلطانی صبور: وزارت علوم هنوز پرونده های بورسیه ها را به این گروهی که از طرف مجلس برای بررسی پرونده های بورسیه انتخاب شده، نداده اند.

سوال: شما از طرفی می گویید که پرونده ها را در اختیار نداشتید، پس مستنداتی هم ندارید و وزارت علوم پرونده ها را در اختیار شما قرار نداده ؛ از طرفی هم می گویید این وزارتخانه دروغ می گوید، شما بر اساس چه مستنداتی وزارت علوم را دروغگو می دانید؟

سلطانی صبور: بر این اساس که وزارت علوم ، اول اعلام کرد که ۳هزارو ۷۰۰ تخلف وجود دارد و الان هم اعلام می کنند که ۳۹ نفر هستند.وزارت علوم اول آمد و به گزارش دیوان استناد کرد اما دیوان عدالت اداری گفت که من این گزارش را ندادم. سپس گفتند که دیوان محاسبات این موضوع را یافته است و دیوان محاسبات هم این موضوع را رد کرده است.وزارت علوم باید بگوید بر اساس چه چیزی بورسیه ها غیر قانونی است. 

سوال: جانمایی و تحصیل در رشته نهج البلاغه در کشورهای خارجی آیا مصداق تخلف نیست؟

سلطانی صبور: من با پورمختار صحبت کردم و وی تلقی شما را اول داشت یعنی می گفت که کلا پذیرش بورسیه ها غیرقانونی بوده است اما رفته رفته بعد از بررسی پرونده ها اعلام کرد که پرونده ها هیچ اشکالی و ایرادی ندارند.غیرگروهی که وزارت علوم تشکیل داد، کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گروهی را تشکیل داده و پس از بررسی مشخص شده است این موضوع تخلف و دروغ است و ما نظر کارشناسی کمیسیون را قبول داریم نه نظر وزارت علوم را. وزارت علوم کارش اشتباه است.

سوال: آیا کمیسیون نباید پیگیر مطالبات دانشجویانی باشد که با معدل ۱۹ و ۱۸ بورسیه نشده اند و افرادی با معدل ۱۳ و ۱۴ را به جای آنها بورسیه کرده اند؟

سلطانی صبور: شما و امثال شما باید به این موضوع پاسخ دهید که چرا نمی گذارید افرادی با معدل ۱۸ و ۱۹ وارد دانشگاه ها شوند، زیرا این رسانه ها هستند که بستر چنین کاری را فراهم می کنند.

سوال: معدل های ۱۳ و ۱۴ چه می شوند؟

سلطانی صبور: احتمالا ۳۹ نفر که بورسیه آنها قطع شده مشکل معدل داشته اند ولی این موضوع در حد حدس و گمان است و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا بورسیه این افراد را قطع کرده است.چرا باید به نظر دولت کنونی ، دولت قبل اشتباه کرده و بورسیه ها را حذف کرده است در حالی که این وظیفه دولت نیست بلکه قانون باید این کار را انجام دهد. برای چه سه هزار نفر از بورسیه ها سرگردان هستند و دولت به آنها توجهی کند.

سوال: جایابی کار بسیار روتین و ساده است؟

سلطانی صبور: پس چرا وزارت علوم این کار را نکرده و اجازه چنین کاری را هم نمی دهد.این مشکل وزارت علوم است و باید آن را حل کند و وقتی نمی تواند مشکل را حل کند شروع به فرافکنی می کند و برخی سوء استفاده می کنند و کسی فدا می شود که با معدل ۱۹ پشت کنکور مانده که قانون برای وی نیز راه گذاشته است.قطعا باید تمامی حقوق تضییع شده افراد بازگردد.

سوال: درباره استخدام این افراد در آینده چه تصمیمی گرفته می شود؟

سلطانی صبور: اگر این افراد رانتی رفته باشند و تخلف شده باشد، نباید استخدام شوند.

سوال: این کشمکش تا کی قرار است ادامه یابد و گزارشی که وزارت علوم داده تکلیف خود را روشن کرده است، کمیسیون آموزش و تحقیقات چه کاری می خواهد انجام دهد؟ آیا وزیر دوباره استیضاح می شود؟

سلطانی صبور: فرهادی گفته است که به این پرونده رسیدگی می کند که این کار هم شده اما مورد قبول کمیسیون آموزش و تحقیقات نیست. پرونده افراد شاکی از وزارت علوم هم به کمیسیون رسیده است و کمیته رسیدگی به این پروندها اعلام نظر خواهد کرد و درنهایت، این قوه قضاییه است که نظر خود را خواهد داد.

**

مهدی دواتگری نیز در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، گفت: من نظرات خود را در گفت و گوهای مختلف با ایرنا و دیگر رسانه ها به عنوان سند نگه داشته ام و هرچه بوده است را گفتم.

عضو کمیته پیگیری بورسیه ها اظهار داشت: آنچه که این کمیته پیگیری کرده است، ملاک است و هرکسی شکایتی دارد می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

وی تصریح کرد: کمیته پیگیری وضعیت بورسیه ها یک کمیته قانونی و اجرایی است و تصمیمات این کمیته باید اجرا شود و اگر اجرا نشود باید وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری دراین زمینه پاسخگو باشد.

نماینده مردم مراغه در مجلس خاطر نشان کرد: به کسانی که فکر می کنند حقوقشان تضییع شده می گویم تنها سخن فصل الخطاب ، نظر دیوان عدالت اداری است.

وی به افرادی که فکر می کنند بر اساس رای کمیته پیگیری بورسیه ها به آنها ظلمی شده است، توصیه کرد: برای پیگری خواسته خود به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و همه هم باید از نظر قاضی تبعیت کنیم.

به گزارش ایرنا کمیته پیگیری پرونده بورسیه ها پس از استیضاح فرجی دانا و با حکم محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم تشکیل شد که مهدی دواتگری و محمدعلی پورمختار به عنوان دو عضو حقیقی این کمیته معرفی شدند.

دواتگری پیش از این در گفت وگو با ایرنا اعلام کرده بود که تمامی ۳ هزارو ۷۰۰ بورسیه دولت قبل غیرقانونی بوده ، چون آزمون آنها براساس مصاحبه شفاهی صورت گرفته است و حتی مدارک این مصاحبه نیز در پرونده افراد بورسیه وجود ندارد.

نظر شما