شناسهٔ خبر: 32484 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنشی به حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری تازه یادشان افتاده ایران تحریم است!

ایران در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های اقتصادی در فستیوال جهانی معماری خوش درخشید و حالا ایجاد مانع برای حضور ایران در این جشنواره بین‌المللی اتفاق عجیبی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رها اشرفی - برگزیده فستیوال جهانی معماری در سال ۲۰۱۴ -  درباره‌ی حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری، اظهار کرد: حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری ۲۰۱۵ برای من خیلی عجیب بود. سال گذشته ایران در این جشنواره بسیار خوش درخشید و علاوه بر انتخاب پنج طرح برگزیده در گروه‌بندی‌ها، یک طرح برتر نیز از طرف داوران انتخاب شد. به نظر می‌رسد آن‌هایی که نام ایران را از این جشنواره حذف کرده‌اند تازه یادشان افتاده که ایران زیر فشار تحریم‌های اقتصادی است.

او معتقد است: مسوولان برگزاری فستیوال معماری دخالتی در این موضوع نداشتند. آن‌ها حتی پیشنهاد کردند که ایران به‌صورت مجانی در این جشنواره شرکت کند. آن‌ها تلاش کردند که ایران با توجه به درخششی که سال گذشته داشته، باز هم در این فستیوال شرکت کند. بیانیه جامعه مهندسان معمار نیز در واکنش به این اتفاق، یکی از حرکت‌های خوب بود و امیدوارم این مشکل حل شود.

این طراح به اهمیت حضور ایران در این جشنواره اشاره کرد و گفت: معتقدم که مشکل حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری، مشکلی است که حل خواهد شد. در فستیوال جهانی معماری، طراحان زیادی از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند. حضور این تعداد طراح باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها با ایده‌هایی که مطرح می‌شود، به ایده‌های جدیدتری برسند و ما در معماری دنیا شاهد پیشرفت‌های خوبی باشیم. این گردهمایی نه‌تنها برای ایران، بلکه برای نسل آینده معماری دنیا نیز بسیار اهمیت دارد.

اشرفی درباره‌ی سازوکار این جشنواره و حضور کشورهای مختلف در آن، اظهار کرد: فستیوال جهانی معماری جشنواره‌ای است که هر سال برگزار می‌شود و طراحان و معمارانی از کشورهای مختلف پروژه‌های خود را به این جشنواره عرضه می‌کنند. این پروژه‌ها پس از بررسی و داوری در گروه‌هایی دسته‌بندی و سرانجام یکی از پروژه‌ها در هر گروه به‌عنوان پروژه برتر انتخاب می‌شود. همچنین از بین پروژه‌های برتر، یک پروژه به‌عنوان طرح برتر سال انتخاب می‌شود.

او به طرح خودش که در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب شد، اشاره و بیان کرد: «شهر رویاهای اصفهان» پروژه‌ای بود که به‌صورت مشترک توسط من و آقای فرشاد مهدی‌زاده در فستیوال جهانی معماری ۲۰۱۴ به‌عنوان پروژه برتر انتخاب شد؛ اما این پروژه از طرف هیچ نهاد یا سازمانی در داخل کشور مورد توجه قرار نگرفت. حتی اگر هیچ ارزشی هم نداشته باشد، می‌توانست با اجرایی شدن، یک جاذبه توریستی باشد. این‌که این پروژه، بین پروژه‌های مختلفی از معماران مطرح جهان برگزیده شد، نشان می‌دهد که حرفی برای گفتن دارد.

 فستیوال جهانی معماری WAF در فراخوان سال ۲۰۱۵، نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت ثبت نام معماران و همچنین فهرست انتخاب مکان اجرای پروژه حذف کرده و مسوولان ثبت‌ نام فستیوال در پاسخ به پرسش همکاران متعدد ایرانی، دلیل این اقدام را نبودن روابط تجاری با ایران عنوان کرده‌اند. جامعه مهندسان معمار در اعتراض به این اتفاق بیانیه‌ای را برای امضای معماران ایرانی در سایت خود به نشانی www.iranianarchitectssociety.ir قرار داده است.

این در حالی است که معماران ایرانی در دوره‌های پیشین همواره در این فستیوال شرکت کرده‌اند و آثار آن‌ها بارها به‌عنوان منتخبان فهرست کوتاه و همچنین برندگان گروه‌های مختلف موضوعی مورد توجه هیئت‌های داوران قرار گرفته است.

نظر شما