شناسهٔ خبر: 32495 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رنگاهنگ تار و بوم در تالار وحدت

علیرضا مجابی و کیوان ساکت که قرار است دومین پرفورمنس رنگاهنگ را اجرا کنند‌، از جزییات این برنامه در تالار وحدت سخن گفتند.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ علیرضا مجابی که قرار است بخش رنگ این پرفورمنس را برعهده داشته باشد، در سخنانی گفت: دومین پرفورمنس رنگاهنگ که در واقع دوئت بداهه بوم و تار است‌، اول خردادماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و در واقع، یک نگاه بینابینی میان نقاشی و موسیقی اصیل ایرانی‌ است.

این نقاش با بیان این‌که این برنامه، موسیقی و نقاشی را به چالش دعوت می‌کند، افزود: آثار در این برنامه در همان لحظه خلق می‌شوند و هدف ما برداشتن مرز میان هنرها است. ما در این پرفورمنس هیچ ذهنیتی نسبت به خلق اثر طرف مقابل نداریم و با هم هماهنگی قبلی نخواهیم داشت.

او اظهار کرد: من برای کشیدن تابلوی نقاشی از تکنیک میکس‌مدیا بهره می‌برم و آکریلیک روی بوم در اثرم غالب خواهد بود.

مجابی همچنین گفت: تصمیم من و آقای ساکت این است که پرفورمنس را به‌شکل همزمان آغاز کنیم و البته پایان این کار نامشخص است. من در پرفورمنس قبلی که دوئت بوم و پیانو بود، پیش‌بینی می‌کردم که کار حدود ۴ ساعت طول بکشد؛ اما آن اجرا را در کمتر از دو ساعت روی یک تابلوی ۲*۲ متر تمام کردم. فکر می‌کنم این پرفورمنس هم همین‌قدر زمان ببرد.

این هنرمند نقاش درباره‌ی سرنوشت اثر خلق‌شده در این پرفورمنس نیز اظهار کرد: طبیعتا این کار در نمایشگاه انفرادی آینده‌ی من به نمایش درخواهد آمد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا پس از اجرای دوئت با یک ساز غربی، حالا به یک ساز ایرانی رو آورده است؟ گفت: اولویت من در شنیدن موسیقی همیشه موسیقی ایرانی است. این‌بار هم از آقای کیوان ساکت برای پیوستن به این چالش دعوت کردم تا رنگ ساز ایشان با قلم نقاشی من همراه شود. برای این کار لازم است هنرمند تا حدی هنجارشکنی داشته باشد و بخواهد یک کار جدید خلق کند. زخمه تار کیوان ساکت در کار من به‌صورت درونی دیده خواهد شد.

مجابی درباره‌ی انتخاب تالار وحدت برای اجرای این پرفورمنس نیز توضیح داد: من دوست داشتم این کار در فضای باز انجام شود، به‌طوری که ما وسط باشیم و مردم دورتادور ما اجرا را تماشا کنند؛ اما با یک مسأله فنی روبه‌رو شدیم و آقای ساکت گفت که با ساز ایرانی امکان اجرا در فضای باز خیلی ممکن نیست و امکان دارد تغییرات جوی روی کوک ساز تأثیر بگذارد.

وی افزود: ما چند سالن را برای این کار بررسی کردیم و تالار وحدت به‌خاطر اصالت‌، جایگاه و معماری خاصش مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا‌، کیوان ساکت نیز در این نشست که صبح سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد، گفت: نه من و نه علیرضا مجابی بار اول نیست که چنین پرفورمنسی را اجرا می‌کنیم. من سال‌ها پیش تجربه‌ای در این فضا با یک هنرمند نقاش داشتم که تکنیکش آبرنگ بود و کارمان در یک تالار معروف مشهد اجرا شد.

این نوازنده تار و سه‌تار اظهار کرد: همه شما می‌دانید که هنر نقاشی در مفهوم کلی‌اش، از ذهن یک هنرمند با احساس و آشنا به مفاهیم هنری تراوش می‌کند و می‌تواند راهگشای اندیشه‌های زیادی باشد. در اروپا هم همیشه سبک‌ها و شیوه‌های جدید هنری از ذهن نقاشان تراوش کرده و بعد به عرصه‌های دیگر هنر وارد شده است.

ساکت اضافه کرد: من از دوران کودکی با نقاشی بیگانه نبودم و شاگرد بسیاری از سرآمدان نقاشی در شهر خودم بودم. موسیقی و نقاشی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و همیشه وقتی یک قطعه موسیقی را اجرا می‌کنم، بخش زیادی از لحظات موسیقی را می‌بینم و در خیلی از کارهای من می‌توان رگه‌های رنگ و تصویر را دید.

این هنرمند معتقد است: نت‌های موسیقی هر کدام رنگ دارند‌؛ به نظر من، نت «لا» آبی است، «ابوا» سبز است، «راست‌پنجگاه» طلایی است، «آواز اصفهان» نارنجی کم‌رنگ است و «شور» هم برای من سبز تلقی می‌شود.

وی افزود: چندی پیش کتابی ترجمه شد که عنوان آن، موسیقی و خط بود، یعنی شکل ساز و موسیقی ایرانی را تابع خط نستعلیق دانسته بودند که فکر می‌کنم این، تعبیر خوبی است.

ساکت در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ما بدون هیچ اغراقی و بدون هماهنگی کار می‌کنیم و یکی از مسائل مهم در اجرای ما، مردم هستند از مردم می‌خواهیم همراه ما باشند و هیجان خود را به ما منتقل کنند. من هم با توجه به حس لحظه، اجرا خواهم کرد. مثلا شاید در میانه‌ی اجرا، تار را زمین بگذارم و سه‌تار بزنم. البته از یک دوست صدابردارم خواسته‌ام که برای این اجرا، یک صدا یعنی یک نت تنها را مثل یک حاله و یک بستر در سالن پخش کند که کار از برهنگی کامل درآید.

به گزارش ایسنا‌، پرفورمنس رنگاهنگ جمعه اول خردادماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما