شناسهٔ خبر: 32502 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد آرتور آسابرگر برای موفقیت در روزنامه‌نگاری

استاد ممتاز ارتباطات دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو در نشست علمی که در سالن همایش دانشکده خبر برگزار شد، با هر پرسش‌ دانشجویان به وجد می‌آمد و بارها در بین سخنانش اعلام می‌کرد، هر کس سوالی دارد مطرح کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ پروفسور آرتور آسابرگر عصر دوشنبه - ۲۱ اردیبهشت ماه - در جمع دانشجویان خبرنگاری و روابط عمومی «دانشکده خبر»، درباره‌ی میزان مصرف رسانه‌ای مردم‌ آمریکا و موقعیت کاری فارغ‌التحصیلان ارتباطات این کشور سخن گفت.

او درباره‌ی میزان مصرف رسانه‌های مردم آمریکا بیان کرد: مردم آمریکا روزانه هشت ساعت به صفحه‌های رسانه‌ای از جمله کامپیوتر‌، تلویزیون‌، آی پد و ... نگاه می‌کنند که مجموع پنج ساعت و نیم آن مربوط به تماشای تلویزیون‌، یک ساعت کامپیوتر و دو ساعت و ۴۵ دقیقه رادیو است.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: از ۵۰ نفر دانشجوی رشته‌ی ارتباطات که در آمریکا فارغ‌التحصیل می‌شوند تنها برای یک نفر موقعیت شغلی وجود دارد. در دانشگاه‌های آمریکا، دانشجویان را بیشتر برای بخش‌های خبری تلویزیون تربیت می‌کنند.

آسابرگر خطاب به دانشجویان تاکید کرد: اگر می‌خواهید روزنامه‌نگار موفقی شوید خاطرات کاری‌تان را یادداشت کنید.

او همچنین درباره نحوه‌ی پرسش یک روزنامه‌نگار گفت: پرسش در خبرنگاری یا روزنامه‌نگاری یکی از کارهای مهم است. بسیاری از روزنامه‌نگاران جنگ جان خودشان را برای پرسش‌هایی که مطرح کرده‌اند از دست داده‌اند.

این استاد مطرح ارتباطات که بیش از ۷۰ کتاب درسی و تحلیلی در حوزه‌های گوناگون نوشته است، اظهار کرد: استادان رشته ارتباطات در آمریکا کتاب‌ها را یک ماه قبل از شروع ترم مطالعه و در دانشگاه تدریس می‌کنند؛ به این واسطه دانشجویان موظف هستند کتاب‌هایم را بخرند.

از جمله کتاب‌های آرتور آسا برگر روش‌های پژوهش در رسانه‌ها، نقد نظام تبلیغاتی در جهان سرمایه‌داری، توریسم، جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی و زندگی روزمره، فرهنگ مردم‌پسند، نگارش علمی و نظریه‌های ارتباطات است و پژوهشگران بین‌المللی بیش از ۵۰۰۰ بار به آثار وی ارجاع علمی داده‌اند.

وی در ضمن یک کاریکاتوریست و رمان‌نویس برجسته است که می‌توان گفت پایه‌گذار ژانر علمی در رمان و داستان‌های علمی محسوب می‌شود.

پروفسور برگر به دعوت مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران، کرسی یونسکو فرهنگ و فضای مجازی، دوفضایی شدن جهان و انجمن ایرانی مطالعات جهان با حمایت بنیاد ملی نخبگان به ایران سفر کرده است.

نظر شما