شناسهٔ خبر: 32511 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تخفیف ۴۰ درصدی برای ناشران در حوزه محمولات پُستی

نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره پُست برگزار شد؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در این نشست از تخفیف ۴۰ درصدی برای ناشران در حوزه محمولات پُستی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره پُست (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در سالن کتاب و هنر بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، حسین مهری، مدیرعامل اداره پُست، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و جمعی از مسئولان و مدیران وزارت ارشاد برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این نشست، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران ۳ کارکرد دارد؛ نخستین کارکرد تأثیری است که این رویداد فرهنگی در فروش کتاب دارد که به مراتب باعث کمک به اقتصاد نشر کشور می‌شود. میزان فروش کتاب در ۵ روز نخست برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به ۵ روز نخست برپایی نمایشگاه کتاب تهران سال گذشته حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد: دومین کارکرد نمایشگاه کتاب تهران وجه نمایشگاهی آن است؛ این وجه اگرچه باید هنوز تقویت شود اما امسال با راه‌اندازی سالن کارنامه نشر، سالن کتاب و رسانه، سالن کتاب و هنر و ... شاهد پررنگ‌تر این وجه در نمایشگاه بودیم.
 
صالحی با اشاره به کارکرد سوم نمایشگاه کتاب تهران، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و تفرجی بر محوریت کتاب از دیگر کارکردهای نمایشگاه است. امروز شاهد تولد کارکرد دیگری از نمایشگاه کتاب تهران هستیم؛ این کارکرد امضای تفاهمنامه‌های همکاری در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب تهران با هدف کمک به عرصه نشر کشور است.
 
رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: یکی از حوزه‌هایی که عرصه نشر کشور همواره با آن مواجه بوده، هزینه‌های بالاسری را بالا برده و کیفیت را کاهش داده، مسأله توزیع کتاب است. به یاری خداوند شرکت پُست تاکنون همکاری خوبی در این زمینه داشته است اما امروز تفاهمنامه‌ای میان معاونت فرهنگی ارشاد و اداره پُست امضاء می‌شود که باعث می‌‌شود جریان نشر کشور با تسهیلات ویژه در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. مشابه این تفاهمنامه را با راه‌آهن منعقد کردیم.
 
صالحی با اشاره به مفاد این تفاهمنامه، گفت: با امضای این تفاهمنامه، اداره پِست فضای مجازی در اختیار خریداران کتاب قرار داده است. همچنین فضاهای فیزیکی اداره پُست که در سطح کشور وجود دارند، با امضای این تفاهمنامه در جهت عرضه کتاب و کتابخوانی به‌کار می‌روند. ارائه خدمات پُستی برای ناشران و کتابفروشان از دیگر مفاد این تفاهمنامه است. همچنین با امضای این تفاهمنامه ناشران در حوزه محمولات پُستی از تخفیف ۴۰ درصدی برخوردار می‌شوند.
 

امضای تفاهمنامه با ارشاد
حسین مهری از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: پُست در کشورهای توسعه یافته نقش اساسی در ارسال کتاب و محصولات فرهنگی دارد. کشور ما نیز جدیداً این کار را با هماهنگی خوبی که با دکتر صالحی، معاون فرهنگی ارشاد انجام داده، با امضای تفاهمنامه همکاری محقق کرده است.
 
مدیرعامل اداره پُست ادامه داد: با امضای این تفاهمنامه اداره پُست در نمایشگاه‌های مجازی کتاب برای تمام ناشران، مراکز پخش و عرضه کنندگان محصولات فرهنگی، غرفه‌ای را به نشانی الکترونیکی ibazar در نظر گرفته است تا مردم بتوانند به راحتی از طریق الکترونیکی اقدام به خرید کتاب کنند و بلافاصله اداره پُست محموله را به مخاطبان ارسال کند؛ اداره پُست در این زمینه علاوه بر سایر تخفیفاتی که قائل بود، تخفیف ۴۰ درصدی را نیز اِعمال کرده است.
 
مهری توضیح داد: اختصاص فضای فیزیکی که در روستاها و شهرستان ها در اختیار اداره پُست است، به عرضه کتاب از دیگر مفاد این تفاهمنامه به شمار می‌آید. همچنین امور چاپ و تجدیدچاپ، ارائه مجوز نشر در روستاها و شهرستان‌ها که پیش از این توسط وزارت ارشاد انجام می‌شد و باعث رفت و آمدهای بین شهری فراوان می شد، اکنون با امضای این تفاهمنامه توسط اداره پُست همان شهر یا شهرستان انجام می‌شود.
 
وی عنوان کرد: اداره پُست در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تهران و استانی مشارکت خواهد داشت. همچنین با امضای این تفاهمنامه زمینه ارسال کتاب‌ها به سایر کشورها با تخفیف مناسب توسط اداره پُست فراهم شده است

نظر شما