شناسهٔ خبر: 32536 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلایه یکی از سران قوه از توزیع نامناسب کتاب

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع گروهی از ناشران بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این‌که دریافت مالیات از ناشران، متعجبم می‌کند، گفت: وزارت ارشاد با وزارت صنعت صحبت کند اگر تخلفی صورت می گیرد با آن برخورد شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت. وی در جمع گروهی از ناشران داخلی، اظهار کرد: ما از نظر قانونی در حوزه نشر کمبود نداریم واین قوانین برای فعالیت کفایت می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مشکل اجرایی داریم، قوانین متعددی از سال ۳۶ درباره کتاب وجود داشته و پس از انقلاب اسلامی نیز قوانین مختلفی به تصویب رسیده است.

وی افزود: با وجود قوانین در زمینه معافیت مالیاتی ناشران اما بازهم مشکل چرخه اقتصادی وجود دارد مهم این است که چگونه می توان چرخه اقتصادی مطلوب تری برای بشر ایجاد کرد.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات یکی از ناشران که گفت «بابت آگهی های مطبوعاتی مالیات می گیرند» گفت: از این که مالیات می گیرند متعجبم وزارت ارشاد بررسی کند اگر از ناشران مالیات می گیرند با وزارت اقتصاد صحبت کنند و اگر تخلفی صورت می گیرد با آن برخورد شود.

وی افزود: نص قانون است که ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند اگر آیین نامه ای هم لازم است ارائه کنید.

لاریجانی همچنین از ارشاد خواست تا موارد مختلف را در این زمینه بررسی کند و اضافه کرد خودم هم این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

این مقام مسئول با بیان این‌که توزیع کتاب معمولا داستان پرغصه ای است، اظهار کرد: همیشه می گوییم توزیع کتاب خوب نیست اگر نیاز به سرمایه گذاری دولتی است یک بار می توان این کار را کرد ولی اگر ناشران می توانند سیستمی طراحی کنند و ما حمایت مالی می کنیم.

وی افزود: وزارت ارشاد بررسی کند که شبکه توزیع کتاب چگونه سامان یابد و ما هم تسهیلات را برای ناشران فراهم می کنیم.

لاریجانی بیان کرد: عمر مجلس ما زیاد نیست؛ از وزارت ارشاد و ناشران خواست تا طرح ها و پیشنهادهای خود را هر چه سریع تر ارائه کنند.

لاریجانی همچنین به وزارت ارشاد توصیه کرد تا با یک بررسی جامع تر برنامه ای را تنظیم کنند که چرخه نشر فعال تر شود و به مدل امروزی برسد.

ارسال پستی با ۴۰ درصد تخفیف
در ادامه، سید عباس صالحی، رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: براساس تفاهمنامه ای که امروز با اداره پُست امضا شد، همه محصولات پستی ناشران داخلی با ۴۰ درصد تخفیف ارسال می شوند.

در ادامه این نشست که حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز حضور داشت ، ناشران به بیان نظرات و دیدگاه های خود در حوزه نشر و کتاب پرداختند.

نظر شما