شناسهٔ خبر: 32551 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معین: دانشگاه تهران به دلیل نوع نگاه غلط مدت‌ها بلاتکلیف مانده است

وزیر علوم دوران اصلاحات با بیان اینکه کار شورایعالی انقلاب فرهنگی مسائل خرد مانند تعیین روسای دانشگاه نیست، گفت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مدت‌هاست بلاتکلیف مانده و این به خاطر نوع نگاه غلطی است که وجود دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ مصطفی معین وزیر علوم دوران اصلاحات در آئین گشایش انجمن اسلامی دانشجویان پیشروی دانشگاه مدرس که عصر امروز در تالار شهید بهشتی این دانشگاه برگزار شد، گفت: در طول ۱۰ سال اخیر این اولین باری است که من به دانشگاه تربیت مدرس دعوت شدم و مجوز آن باطل نشده است.

وی افزود: من نمی‌گویم کسانی که مجوز ورود من را به دانشگاه باطل می‌کردند بدطینت بودند. نوع نگاه آنها اینگونه بود که دانشگاه را یک تهدید می‌دیدند که ما در علم طب این را نوعی بیماری می‌دانیم.

معین اضافه کرد: چه دلیلی دارد از کسی که ۱۰ سال در ۳ دولت مختلف مسئولیت آموزش عالی کشور را به عهده داشته است وحشت کنند؟ امیدواریم این گونه بیماری‌ها پیشگیری و درمان شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشجویی در دولت‌ گذشته گفت: در دولت تدبیر و امید فضایی فراهم شد که پس از یک دوره احمدی‌نژاد، تشکل‌های دانشجویی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و تشکل‌هایی که در دولت قبل تعطیل شده بودند به صحنه فعالیت بازگردند.

وزیر علوم دوران اصلاحات تصریح کرد: متاسفانه انقلاب ما امروز از آرمان‌های واقعی خود منحرف شده است و از آن آرمان‌های اصلی خود به واقعیت تلخ امروز رسیدیم. انقلاب ما مردمی بود و آرمان‌های مردمی داشت ولی از مسیر خود منحرف شد.

معین اظهار داشت: در سال ۸۴ گفتم اگر ما در انتخابات موفق نشویم دوران سیاهی خواهد شد و بیشترین خسارت را در ابتدا جوانان می‌بینند و خسارت‌های عظیم اخلاقی،‌فرهنگی و دانشجویی به وجود خواهد آمد که امروز ما نتیجه‌اش را در بحث بورسیه‌های ۳ هزار نفری می‌بینیم.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در آن زمان خسارت‌هایی به آموزش عالی زده شد ،تعدادی از اساتید بازنشسته شدند و تعدادی هم فریز کردند و اجازه فعالیت به آنها ندادند امنیت شغلی اساتید به خطر افتاد.

وی ادامه داد:‌ قبل از انقلاب استاد و دانشجو منزلت و احترام داشت و اینگونه نبود. اساتید ما به نوعی امنیت شغلی داشتند. درست است که ساواک وجود داشت اما همان هم چارچوبی داشت و سلیقه‌ای برخورد نمی‌شد و هر کسی نمی‌توانست هرکاری خواست انجام دهد.

معین با اشاره به طرح ارتقاء‌ علمی اساتید دانشگاه‌ها گفت: اینکه طرح ضیافت اجرا شود و یک نفر از قم بیاید و برای یک استاد دانشمند کلاس اخلاق بگذارد و آن استاد هم مجبور شود سر خم کند تا مبادا از ادامه فعالیت محرومش نکنند، چه تصمیمی بود که گرفته شد؟

وزیر علوم دوران اصلاحات  گفت: کشور ما کشور شکاف و گسل بوده و جزو کشورهای زلزله‌خیز است و علاوه بر آن جزو ۱۰ کشور اول است که دارای شکاف‌های اجتماعی مانند شکاف بین دولت و ملت یا مثلا شکاف بین فرزند و پدر است. ما یک جامعه از هم گسیخته داریم و این یک معضل بسیار مهم است.

وی تاکید کرد:‌ وظیفه دانشگاه فقط آموزش نیست دانشگاه باید در بحث‌های پژوهشی هم وارد شود. بحث‌های پژوهشی می‌تواند کمک بسیاری به دانشگاه کند.

معین اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در کشور این است که فرهنگ ما مبتنی بر فرضیت است. این فرهنگ باید ریشه‌یابی شود تا ببینیم به خاطر سلطه استبداد بوده یا مسئله دیگری این مشکل را به وجود آورده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین رؤسای دانشگاه‌ها افزود: آیا کار این شورا این است که ۱۰ یا ۲۰ رئیس دانشگاه ما را تعیین کند یا باید به مشکلات فرهنگی رسیدگی کند و ببیند جامعه ما از لحاظ فرهنگی اکنون در کجا قرار دارد. آیا باید مسائل فرهنگی مدنظر قرار گیرد یا مسائل خرد که آن هم بیشتر بر اثر تنگ‌نظری یا منافع سیاسی است.

معین خاطرنشان کرد: من ۲۰ سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و از آنجا بیرون آمدم چون دیدم نمی‌شود با آن ترکیب ناهمگون و اثربخشی پایین آنجا کار کرد. دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مدت‌هاست بلاتکلیف مانده و این به خاطر نوع نگاه غلطی است که وجود دارد.

معین اضافه کرد: سرپرست دانشگاه خوارزمی ۷ دوره جزو هیات رئیسه مجلس بوده ولی هنوز تکلیفش در این دانشگاه مشخص نیست. این هم به خاطر نوع نگاه غلطی است که وجود دارد.

وی گفت: اگر علم را محور توسعه قرار دهیم همه جناح‌ها باید از دانشگاه حمایت کنند. در کشورهای توسعه یافته همه جناح‌های دانشگاه را از خود می‌دانند. من نیز در زمان انتخابات یکی از شعارهایم توسعه علمی بود. توسعه علمی می‌تواند محور تفاهم باشد.

وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: دموکراسی این است که براساس نظر اکثریت یک نفر انتخاب شود ما احتیاج به هیچ سلاح کشتار جمعی نخواهیم داشت. اگر حق ملت به رسمیت شناخته شود آن زمان می‌توانیم همه مشکلات را هم حل کنیم.

معین تصریح کرد: در زمان انتخابات من از حذف یارانه‌های انرژی صحبت کردم. بعد از آن دیدیم یکی گفت ۵۰ هزار تومان به مردم می‌دهند و یکی هم گفت ۷۰ هزار تومان. احمدی‌نژاد آمد و یارانه‌ها را اجرا کرد و بعد دیدیم چه بلایی سر تولید و اقتصاد ما آمد.

وزیر علوم دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: ما در یک وضعیت خاص قرار داریم. در منطقه بحران‌های بسیار جدی وجود دارد. در داخل نیز هنوز خسارت‌های عظیم دولت‌های قبل وجود دارد. بحث رفع تحریم‌ها مطرح است. برخی از جمعیت ما به خاطر سوء مدیریت زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: کشور ما هنوز یک ساختار حزبی جدی ندارد. برخی از گروه‌های سیاسی هستند که فقط شب امتحان فعال می‌شوند. به نظر من کشور باید در نهایت حزبی اداره شود. احزاب هستند که می‌توانند مردم را جذب کنند.

معین تصریح کرد: در یک نهاد مدنی اختلافات به رسمیت شناخته می‌شود. در یک نهاد مدنی قرار نیست همه مثل هم فکر کنند. فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک معجزه‌گر در ایجاد گروه‌های مدنی به ما کمک کند.

وزیر علوم دولت اصلاحات اضافه کرد: شریعتی که رئیس دانشگاه علامه بود چند سال پیش ۱۵ نفر از اقتصاددانان را اخراج کرد و گروهی منحل شد و خم به ابرو نیاورد. ببینید چه نگاه‌هایی وجود داشت.

وی افزود: دانشگاه ابزار یا باشگاه سیاسی نیست. دیوار آن هم کوتاه نیست که هر وقت گیر کردیم خشونت را به آن تحمیل کنیم و ۱۸ تیر ۷۸ و ۸۸ درست کنیم. ما باید نگاهمان را به دانشگاه تغییر دهیم.

وی در پایان با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: من تنها کسی بودم که گفتم باید در بحث هسته‌ای در چارچوب منافع و امنیت ملی حرکت کنیم و حتی در این صورت می‌توانیم تعلیق را بپذیریم. امروز پس از سال‌ها به آن نقطه رسیده‌ایم.

نظر شما