شناسهٔ خبر: 32592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از «پایتخت پری‌ها»،جدیدترین اثر ابوطالب مظفری

«پایتخت پری ها» به عنوان جدیدترین اثر تحقیقاتی «سید ابوطالب مظفری» رونمایی شد. او در این کتاب مروری علمی بر تاریخ شعر معاصر افغانستان داشته است که با استقبال قابل توجه شاعران و پیشکسوتان این عرصه مواجه شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ روز گذشته از کتاب «پایتخت پری‌ها» به عنوان جدیدترین اثر ابوطالب مظفری، شاعر مهاجر افغانستانی در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. به گفته جمعی از کارشناسان ادبی و صاحب‌نظران زبان فارسی، «پایتخت پری‌ها» یکی از کامل‌ترین، جامع‌ترین و بهترین گزیده‌های شعر معاصر افغانستان برشمرده می‌شود که تاکنون در داخل و خارج این کشور تألیف شده اند.

این کتاب مقدمه‌ای قوی و قریب به یکصد صفحه در تحلیل وضعیت شعر معاصر افغانستان دارد و به تبیین دوره‌های مختلف شعری و ادبی افغانستان از عصر محمدزایی به بعد پرداخته است که تألیف آن قریب به دو تا سه سال زمان برده است. گفته شده که مقدمه این کتاب تذکره نویسی و وقایع نگاری صرف نبوده بلکه شعر شاعران هم راستا و در بستر شرایط اجتماعی، سیاسی و هنری دوران خود آنان مورد بررسی و تحلیل هم قرار گرفته است. اتفاقی که برخی آن را حاصل ذوق و طبع بدیع و موشکافانه شخص ابوطالب مظفری می‌دانند.

در این کتاب آثاری از حدود ۱۳۰ شاعر مطرح افغانستان آمده و زندگی‌نامه مختصری از هر کدام از این شاعران نیز در کنار آثار به چشم می‌خورد. آنطور که برخی صاحبنظران شعر امروز افغانستان بیان می‌کنند یکی از نقاط قوت این کتاب تحقیق گسترده‌ای است که در نتیجه آن شعر بسیاری از شاعران زبردست و متبحر افغانستانی که سالیان سال نامی از آنان در میان نبوده است، معرفی و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

روز گذشته که این کتاب در برنامه «۱۰۰ سال شعر معاصر افغانستان» در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد، مظفری خالق اثر مباحث مهمی مطرح کرد. طبق اخبار منتشر شده در سایت افغانستان خبرگزاری فارس که این مراسم را پوشش داده است، سید ابوطالب مظفری با اشاره به مظلوم واقع شدن کتاب و کتابخوانی در سالهای اخیر گفته که «ما به دنبال تغییر وضعیت موجود هستیم و تلاش‌های جدی در این رابطه صورت گرفته است.»

او با اشاره به وضعیت حوزه شعر و ادبیات افغانستان درباره جنبه تحلیلی و تحقیق کتاب خود گفته است که نیاز به تحقیق تاریخی در حوزه ادبیات، شعر و داستان وجود دارد و به همین دلیل برای جمع‌آوری منابع و تاریخ ادبیات معاصر افغانستان شروع به جمع آوری آثار نموده است.

او در این مسیر با مشکلاتی هم مواجه بوده و در همین رابطه در جلسه روز گذشته خود گفته بود که کمبود منابع اولیه و مواد خامی که می‌توانست در اختیار او قرار بگیرد و او را در مسیر تحقیقاتش کمک دهد، بخشی از مشکلات جدی‌اش در جهت گردآوری این کتاب بوده است. او همچنین ضمن تأکید بر این نکته که در رابطه با شعر هنوز دیوان‌هایی وجود دارد که چاپ نشده است، گفته بود که «تذکره‌های موجود برای تحقیق محدود است و منابعی هم که چاپ شده است در سال‌های جنگ در کتابخانه ملی کابل سوزانده شده است. متأسفانه کتاب‌هایی که از کتابخانه جمع آوری شده، از دسترس محققان خارج شده است.»

او همچنین تأکیدی داشته بر اینکه وضعیت متشنج افغانستان در مواقع زیادی اجازه این را نمی‌دهد که یک محقق با فراغ خاطر به سراغ منابع جدید برود و بتواند بر غنای تحقیقات خود بیافزاید. او این مسأله را جزئی از سختی‌های کارش برشمرده است.

طبق گزارشی که سایت افغانستان خبرگزاری فارس منتشر کرده است، در ادامه این نشست «محسن سعیدی» مدیر انجمن کلمه در قم هم در رابطه با فضای ادبی و هنری افغانستان و ارزش کتاب «پایتخت پری‌ها» سخنانی مطرح کرده است. او گفته «دوستانی که با تاریخ کشور افغانستان آشنا هستند، می‌دانند که ۳۶۰ سال از آغاز پدیده فرهنگی و سیاسی در افغانستان می‌گذرد.»

او تاریخ تولد افغانستان را هم زمان با مرگ نادر شاه افشار دانسته و خاطرنشان کرده که مردم افغانستان ریشه فرهنگی قدیمی دارند. سعیدی گلایه‌هایی دارد از تشتت گرایش‌ها و فاصله گرفتن‌های فرهنگی و قومی مردم افغانستان از یکدیگر، نتیجه آن را خاموشی ۳۰۰ ساله ادبیات افغانستان تعبیر کرده است. او که در فضایی انتقادی سخن می‌گفت، گفته که در دهه‌های معاصر ما اندیشمند و سیاست مدار بزرگ و هنرمند افغانستانی نداریم. هر چند که گلایه‌‌های او در ترازی مطالبه گر و از سر تکیه بر پشتوانه فرهنگی، علمی و تراز ادبی قدرتمند افغانستان در گذشته بوده است. او در ادامه سخنانش تأکیدی داشته بر اینکه زبان ادبیات افغانستان غنی است و گفته که برخلاف موج سابق، اتفاقاً در سال‌های معاصر آثار خوبی از شاعران افغانستانی دیده شده است و این مسأله را سرآغاز امید می‌داند.

«سید نادر احمدی» شاعر معاصر افغانستانی هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که «پایتخت پری‌ها» را نیاز شاعران افغانستانی دانست و گفت: این کتاب به عنوان مرجعی برای شعر افغانستان است و این کتاب با تحقیق و پژوهشی گسترده و قدرتمند صورت گرفته است. او معتقد است که کتاب «پایتخت پری‌ها» از تحقیقات شایسته‌ای برخوردار بوده است و بررسی‌ها و ریز بینی‌های محقق و مؤلف اثر، در ادبیات افغانستان بی نظیر است و پنجره‌ای را برای شاعران افغانستانی می‌گشاید.

نظر شما