شناسهٔ خبر: 32593 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حق معنوی، مهمترین وجه حقوق مولف است

سید عباس حسینی نیک حقوقدان مهمترین وجه حقوق مولف را حق معنوی او دانست و گفت: ممکن است پدیدآورندگان از حقوق مادی خود چشم پوشی کنند اما از حقوق معنوی خود گذشت نمی کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، نشست «سوءرفتارهای علمی، سرقت علمی و کتابسازی» با حضور محمدحسین ساکت وکیل دادگستری و استاد دانشگاه، سیدعباسی حسینی نیک حقوقدان، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامحسین مراقبی در تالار گفت وگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: حقوق معنوی نشانگر شخصیت پدیدآورنده است و دائمی و غیرقابل انتقال محسوب می شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی تهران ادامه دارد.

این حقوقدان افزود: حقوق معنوی، حق سرپرستی و احترام به نام پدیدآورنده است و هیچ کس نمی تواند اسم صاحب اثر را جابجا کرده و از اثر بکاهد. این کاهش از مطلب متفاوت با قانون ممیزی کشور است زیرا قانون ممیزی از قوانین چاپ و نشر کشور محسوب می شود. 

وی سپس گفت : باعث تاسف است کسانی که عنوان معلم و نویسنده را دارند دچار سرقت علمی می شوند و این در بسیاری از مقامات و روسای کشور هم دیده می شود. این در حالی است که قشر فرهیخته و استادان ما باید مروج اخلاق باشند. 

در ادامه این نشست لادن حیدری درباره صیانت از حقوق معنوی اثر گفت: حمایت هر اثر از ۵۰ سال بعد از فوت پدیدآورنده آن توسط وزارت ارشاد صورت می گیرد. حتی دست بردن در اثری به اسم تصحیح بعد از فوت صاحب اثر عمل درستی نیست و کسی که اقدام به این کار می کند در کنار تصحیح باید اصل مطلب را آورده و چرایی آن را ذکر کند. 

وی افزود: هنگامی که اثری به صورت مشترک و توسط چند نفر تولید شود هر کدام از پدیدآورندگان نسبت به آن مقدار از اثر که تالیف کرده اند حق دخل و تصرف دارند. 

محمدحسین ساکت نیز که دیگر کارشناس این نشست بود، گفت: ضوابطی اکنون در مراکز علمی حاکم است ارزش مدارج علمی را پایین آورده است، به طوری که امروز در میدان انقلاب شاهد انجام تحقیق، رساله و پایان نامه و خرید آن بدون کمترین زحمت هستیم. اما به تازگی با تولید نرم افزاری به نام همانند جو سعی در جلوگیری از این عمل شده است. 

نظر شما