شناسهٔ خبر: 32608 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دور جدید جشنواره فیلم کن کلید خورد/ سینماگران گریستند

شصت و هشتمین جشنواره کن شب پیش با نمایش فیلم «سربلند ایستادن» درامی فرانسوی درباره یک قاضی با بازی کاترین دونو که سعی می کند یک نوجوان مشکل‌دار را راهنمایی کند، شروع شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این دومین فیلم شب افتتاحیه در تاریخ ۶۸ ساله کن بود  که کارگردانی آن را یک زن (امانوئله برکو) برعهده داشت. قدرت زنان روی فرش قرمز کن نیز مشاهده شد و کاترین دونو ۷۱ ساله با حضور روی فرش قرمز در کنار بازیگر همراهش در این فیلم یعنی بنویی ماگیمه نشان داد هنوز یک نماد سینمایی بین‌المللی است.

در فهرست مهمانان شب نخست کن شماری از بازیگران مطرح هالیوود نیز حضور داشتند از ناتالی پورتمن که با نخستین تجربه کارگردانی‌اش با عنوان «قصه‌ای از عشق و تاریکی» در بخش رسمی حضور دارد گرفته تا نائومی واتس که با بازی در فیلم «دریای درختان» در بخش رقابتی حضور دارد، جولین مور برنده اسکار، لوپیتا نیونگ‌او و ایزابل روسلینی دختر اینگرید برگمن که تصویرش امسال پوستر جشنواره را مزین ساخته است. ستارگان چینی فن بینگ‌بینگ و آنگلابیبی نیز در میان چهره‌های مشهوری بودند که روی فرش قرمز حضور یافتند.  

فضای مراسم فرش قرمز در شبی گرم، خوشایند بود و با پخش ترانه‌هایی از گروه بیتلز و ترانه «هپی» فارل ویلیامز، مهمانان به سالن سینما راه می‌یافتند. با وجود این که مسئولان جشنواره پیشنهاد کرده بودند تا از گرفتن سلفی روی قرش قرمز خودداری شود، اما برخی مهمانان مسلح به آیفون‌هایشان موجب سرخوردگی راهنمایان مراسم شدند. گرفتن عکس تا داخل سالن سینما هم ادامه داشت.

آنها در سالن سینما هم وقت زیادی برای عکس گرفتن داشتند چون نمایش فیلم تا بیش از یک ساعت بعد آغاز نشد. جولین مور چهره‌ای بود که روی صحنه رفت تا به مهمانان حاضر در کن خوشامد بگوید و در ضمن جایزه سال پیشش را برای بازی در فیلم «هنوز آلیس» بگیرد. او سال پیش کن را زود ترک کرد و موفق نشد تا در مراسم اهدای جوایز سال ۲۰۱۴ شرکت کند. او گفت: باعث کمال افتخار است. هرگز تصور نمی‌کردم بتوانم از کن جایزه‌ای بگیرم.

او می‌تواند این جایزه را در دریف جوایزی که برای این فیلم دریافت کرد، از جمله جایزه اسکار که ماه فوریه گرفت، بگذارد.

برادران کوئن

پیش‌نمایش‌ها به میزبانی لمبرت ویلسون و با تصاویری برای تکریم از زنان در برابر و پشت دوربین شروع شد. ویلسون همچنین به فرمو ادای احترام کرد که در سالگرد ۱۲۰ سالگی سینما توسط برادران لومیر، نمایشگاهی تاثیرگذار برگزار کرده است.

گروه داوران امسال به ریاست برادران کوئن فعالیت می‌کنند که حضورشان با تشویق ایستاده مهمانان پس از نمایشی از فیلم‌های مشهورشان از «فارگو» تا «پیرمردان را سرزمینی نیست» همراه شد. این تشویق شامل حال دیگر گروه داوری هم شد که شامل جک جیلنهال، سینا میلر، خاویر دولان کارگردان «مامی» و گیلرمو دل تورو می‌شد. دمای داخل سالن به حدی بالا بود که رزی دی پالما بازیگر اسپانیایی که در گروه داوری نیز حضور دارد، در همه مراسم افتتاحیه خودش را باد می‌زد.

در میان بازیگران فرانسوی، گیوم گالینی، امانوئله دیووس، لیلا بکتی، ماری ژیلن، امانوئله برت، فلور پلرین وزیر فرهنگ، فردریک بردین رییس سی‌ان‌سی، سیلوی پیالات تهیه کننده و عبدالرحمان سیساکو کارگردان و آگنس ژویی کارگردان از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در شصت و هشتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم کن که امسال برای اولین سال ریاست آن را پی‌یر لسکور برعهده دارد و به جای ژیل ژاکوب نشسته است، تیری فرمو مدیر هنری تصمیم گرفت تا چند ماه پس از حمله تروریستی به مجله شارلی ابدو، جشنواره را با فیلمی فرانسوی که با بودجه کم ساخته شده شروع کند تا فیلمی با هزینه بالا از سینمای آمریکا- چنانکه کن در گذشته این کار را ترجیح می‌داد - تا به مسئولیت اجتماعی خود وفادار بماند.

«سربلند ایستادن» با پاسخ مثبت از سوی مخاطبان در شب اول مواجه شد و در انتها با تشویق ایستاده مهمانان که اشک در چشم داشتند، روبه‌رو شد. راد پارادو بازیگر جوان این فیلم نیز به عنوان یک ستاره نوظهور با اقبال روبه رو شد. 

نظر شما