شناسهٔ خبر: 32629 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبکه مستند سیما دچار تغییرات تکنیکی شد/ یک گام به‌سوی اچ دی

مدیر شبکه مستند از بروز برخی تغییرات در پخش شبکه مستند در راستای نزدیک شدن به کیفیت اچ دی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما اعلام کرد: همزمان با مبعث رسول اکرم پخش شبکه مستند از قاب سنتی ۳*۴ به فریم عریض تغییر پیدا کرد. این تغییر تکنیکی در کیفیت ارائه شبکه به مخاطبان تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: همزمان با تلاش‌های همکاران برای بهبود و غنای محتوایی تولیدات، شبکه مستند گام مهمی در بهبود کیفیت بصری برداشته است. شبکه‌های مختلف سیما به صورت سنتی تولیدات خود را با قاب ۳*۴ اس دی به مخاطبان ارائه می‌کنند، اما شبکه مستند ضمن تغییر پخش تولیدات به قاب ۹*۱۶ در تلاش برای عرضه بهتر برنامه‌های خود است. این اعداد نشانگر میزان کیفیتی است که تصویر در قاب تلویزیون قرار می‌گیرد.

آغاز پخش با قاب عریض از عید مبعث

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: از هفته گذشته پخش آزمایشی با کیفیت ۹*۱۶ آغاز شده بود که همزمان با مبعث پیامبر اسلام، انجام تست‌های مختلف پایان یافته و رسما پخش با قاب عریض آغاز شد.

تاجیک با بیان اینکه برخی شبکه‌های سیما نیز تعدادی از برنامه‌هایشان را به صورت موردی با این قاب پخش می‌کنند، تأکید کرد: شبکه مستند همه تولیدات خود را که از ابتدای سال ۱۳۹۳با کیفیت اچ دی تهیه می‌شوند در قاب جدید به مخاطبان ارائه می‌کند. همچنین پکیج گرافیکی ۳D به جای بسته تخت در شبکه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی یادآور شد: امیدوارم با این رویکرد جدید و افزایش کیفیت، مخاطبان بیشتری به شبکه جذب شوند. البته این شیوه امتحان خود را پس داده است. برای مثال شبکه اچ دی که به صورت آزمایشی پخش می‌شود، با اینکه هویت برنامه‌ای مستقلی ندارد و بنا به اقتضا، به پخش مستند، برنامه سرگرمی یا فیلم سینمایی اقدام می‌کند، اما چون کیفیت بصری بالایی دارد در آمارهای رسمی از نظر تعداد مخاطب در جایگاه خوبی حتی نسبت به برخی شبکه‌های سراسری قرار گرفته است.

تلاش برای حرکت به سمت کیفیت اچ دی

مدیر شبکه مستند تأکید کرد: بنابراین ما تلاش خواهیم کرد همزمان با بهبود کیفیت محتوای تولیدات، حرکت به سمت کیفیت اچ دی را ادامه دهیم، تغییر پخش از حالت سنتی به عریض گام اول در این مسیر بود.

تاجیک در پایان از تلاش‌های همکاران معاونت فنی و مهندسی و مرکز تولید و فنی سیما برای رسیدن به این مرحله قدردانی کرد.

نظر شما