شناسهٔ خبر: 32664 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهدای دست‌نوشته شعر «بم» منوچهر آتشی برای حمایت از بی‌خانمان‌ها

مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه در نظر دارد دست‌نوشته شعر بلند «بم» سروده زنده یاد منوچهر آتشی را برای حمایت از بی خانمان‌ها هدیه کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نگار اسکندفر مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه که به تازگی به چالش «سین هشتم؛ سرپناه» پیوسته است، درباره همراهی‌اش با این حرکت خودجوش که توسط هنرمندان شکل گرفته است، گفت: در طول سال‌های فعالیتم در حوزه‌های مختلف، همچنان دلبستگی‌ام به دوره انتشار مجله «کارنامه» وجود دارد و این حس کمرنگ نشده است. به همین دلیل گاه گاه سراغ یادگارهای آن زمان می‌روم؛ یادگارهایی مانند دست‌نوشته‌هایی از زنده یاد هوشنگ گلشیری، منوچهر آتشی یا عمران صلاحی و دیگران.

اسکندرفر ادامه داد: در این گشت و گذارها گاه مطلبی دیده‌ام که افرادی از بیرون به مجله فرستاده بودند و مثلا آقای گلشیری یا دیگر دوستان در حاشیه آنها نکاتی نگاشته بودند. همیشه دوست دارم فرصتی دست دهد تا این مطالب را به صاحبانشان بازگردانم که حتماً برای آنها عزیز خواهد بود.

وی با اشاره به جابه‌جایی مکان موسسه فرهنگی هنری «کارنامه» در سال‌های فعالیت این موسسه، افزود: با وجود این جابه‌جایی‌ها، همیشه این اسناد و کتاب‌ها را با تمام وجودم حفظ کرده‌ام. هر چند نمی‌دانم بعد از گذر سال‌ها چه بلایی بر سر آنها خواهد آمد، اما همچنان به آنها دل بسته‌ام.

اسکندرفر اضافه کرد: چندی پیش در همین جمع آوری کاغذها و کتاب‌ها  شعر بلند «بم» سروده منوچهر آتشی را دیدم که با دست خط خودش آن را به من تقدیم کرده بود و با خود فکر کردم خوب است این دست نوشته را به خیریه‌ای هدیه کنم. بنابراین وقتی با دعوت رضا کیانیان برای پیوستن به «سین هشتم» روبرو شدم، تصمیم گرفتم این شعر را به این جریان هدیه کنم.

مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه که به عنوان تهیه کننده سینما و تئاتر نیز سابقه فعالیت دارد، ادامه داد: خیلی فی‌البداهه به ذهنم رسید که این دست‌خط را می‌توانم هدیه کنم چراکه شعر بسیار تاثیرگذاری است و هر زمان آن را می‌خوانم، حس می‌کنم وسط زلزله بم هستم.

اسکندرفر با اشاره نقش هنرمندان در حل مسائل اجتماعی یادآور شد: به هر حال ما به عنوان شهروندان این کشور فقط نباید به دولت چشم بدوزیم بلکه ما خود نیز باید وارد کار شویم. در این رهگذر می‌توانیم واسطه‌ای شویم میان کسانی‌که به لحاظ اقتصادی از شرایط بهتری برخوردارند تا بتوانند به افراد نیازمند کمک کنند.

بر اساس این گزارش، «سین هشتم؛ سرپناه» اقدامی خودجوش است که از سوی هنرمندان برای حمایت از بی خانمان‌ها شکل گرفته است. این جریان توسط هنرمندانی مانند رخشان بنی‌اعتماد، رضا کیانیان و حسین پاکدل پایه‌ریزی شد و تاکنون هنرمندانی مانند جمشید مشایخی، بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، محمد شمس لنگرودی، عاطفه رضوی، نیکی کریمی، بهرام رادان، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، داوود کیانیان، مهناز افشار، حمید پورآذری، حبیب رضایی، سهراب پورناظری، چیستا یثربی، علی زندوکیلی، افشین هاشمی، رحمت امینی، ایوب آقاخانی، حافظ احمدی و... به آن پیوسته‌اند.

این هنرمندان بخشی از آثار یا جوایز هنری خود را به «سین هشتم؛ سرپناه» هدیه می‌کنند. تمام این آثار بدون قیمت گذاری و در قالب یک مجموعه به حامیان مالی برنامه فروخته می‌شود و درآمد حاصل از آن صرف ساخت سرپناه‌های امن برای بی خانمان‌ها می‌شود.

نظر شما