شناسهٔ خبر: 32678 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمار اعتیاد در دانشگاه ها از آمار عضویت در تشکل‌ها پیشی گرفت

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مقایسه با آمار اعضای تشکل‌های دانشجویی‏ آمار اعتیاد در دانشگاه ها از آمار عضویت در تشکل ها پیشی گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست مشترک مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر نبی مطلبی مدیر‌کل دانشجویی وزارت بهداشت و مدیران عصر روز گذشته در مجتمع فرهنگی، آموزشی و ورزشی خزرآباد ساری برگزار شد.

دکتر نبی مطلبی مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: در برنامه‌ای که دبیرخانه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه ستادی برای سال جاری تدارک دیده بود، حوزه دانشجویی و فرهنگی دیده نشده است و این مسئله نشان می دهد که ما نیز مانند مدیریت های دانشجویی فرهنگی که در دانشگاه ها مظلوم واقع می‌شوند، در وزارتخانه مظلوم هستیم.

مطلبی افزود: در حال حاضر با برخی مسائل بحرانی و پدیده‌های بغرنج خصوصا در حوزه سلامت روان روبرو هستیم که برای حل آنها به برنامه ریزی از پایین رو آورده ایم.

اعتیاد، افت تحصیلی، افکار و رفتار خودآسیب‌رسان و سرخوردگی؛ چهار مسئله بحرانی

وی با تقسیم این مسائل بحرانی به چهار دسته اعتیاد، افت تحصیلی، افکار و رفتار خودآسیب‌رسان و یاس و سرخوردگی تاکید کرد: باید بر اساس واقعیات و آمار صحبت کنیم تا بتوان جلوی آسیب ها را گرفت.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مقایسه با آمار اعضای تشکل‌های دانشجویی‏ آمار اعتیاد در دانشگاه ها از آمار عضویت در تشکل ها پیشی گرفته است.

دکتر مطلبی گفت: افت تحصیلی نیز موردی است که می تواند زمینه ساز آسیب های بعدی باشد. در حال حاضر یک درصد مشروطی و سه درصد ضعف تحصیلی در بین دانشجویان داریم. نکته قابل تامل این است که مشروط شدن های دانشجویان مشروطی در صورت عدم مداخله ما در بیشتر موارد تکرار می شود و همین امر در برخی موارد منجر به مصرف مواد و حتی خودکشی دانشجو هم می شود.

افزایش ناامیدی از آینده در بین دانشجویان پزشکی

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: افکار و رفتارهای خود آسیب رسان هم در گذشته در بین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رایج نبود که متاسفانه در حال حاضر در این مقاطع هم فکر کردن به خودکشی و اینگونه افکار دیده می شود. بر اساس یک پژوهش ناامیدی از آینده در بین دانشجویان پزشکی افزایش یافته است.

فقر حرکتی، خمودگی و عدم نشاط در میان دانشجویان علوم پزشکی

مطلبی با اشاره به وجود فقر حرکتی در بین دانشجویان تاکید کرد: آمار مشارکت دانشجویان در المپیادهای ورزشی به ۵ درصد و در دیگر ورزش ها به ۴ درصد رسیده است، خیلی از این دانشجوها هم از قبل ورزشکار بوده اند و در واقع ما در دانشگاه ها ورزشکار نساخته‌ایم و حتی شاید خیلی از دانشجویانی که قبل از ورود به دانشگاه ورزش می کرده اند بعد از ورود ورزش را رها کرده باشند.

وی ادامه داد: در این حوزه با خمودگی و عدم نشاط هم مواجه هستیم که دلایل عمده آن فقر نیروی انسانی و فضای فیزیکی است، راه حال این مشکل نیز توسعه ورزش همگانی است.

از ۷۰۰ هزار متر مربع فضای خوابگاهی تنها ۳۰۰ هزار متر مربع آن قابل قبول است

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود فضای لازم برای خوابگاه ها گفت: از ۷۰۰ هزار متر مربع فضای خوابگاهی تنها ۳۰۰ هزار متر مربع آن قابل قبول است و بقیه این فضا بدلایل مختلف قابل بهره برداری نیست و ما در این زمینه به یک میلیون متر مربع فضا نیاز داریم.

مطلبی با اشاره به تاکید وزیر بهداشت به واگذاری امور به دانشجویان افزود: فعال کردن شوراهای صنفی یکی از برنامه های ما در این زمینه است، با راه اندازی این شوراها در واقع به دانشجو اعتماد می کنیم و فرصت تجربه را در اختیارش قرار می دهیم تا بعدا در پست‌های مختلف مجبور به آزمون و خطا نشود.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان در کنار مدیران را باید به چشم فرصت ببینیم، اما اگر نخواهیم به دانشجو اعتماد کنیم این فرصت به تهدید تبدیل می شود.

در ادامه این نشست دکتر محمدرضا حق شناس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در این نشست گفت: بنا به تجربه چندین ساله‌ام در پست‌های مختلف دانشگاه می‌گویم که کار در حوزه فرهنگی و دانشجویی بسیار سخت تر از حوزه های آموزش و تحقیقات است، اما اگر بخواهیم می توانیم کارها را به نحو احسن انجام دهیم.

حق شناس افزود: دانشجویان مطالباتی از ما دارند که اکثرا منطقی است، اولین چیزی که آنها از ما انتظار دارند گوش دادن به حرف های آنها است. اگر ما به این درخواست ها پاسخ منطقی بدهیم قطعا نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

اعتراضات محدود به موضوع تغذیه به کمبود اعتبارات دانشگاه ها برمی گردد

وی با تاکید بر مشارکت دانشجویان ادامه داد: در بحث غذا، کارها را به شوراهای صنفی واگذار کرده ایم اما هنوز هم اعتراضاتی وجود دارد که بیشتر به کمبود اعتبارات ما برمی گردد که امسال تا حدی این مشکل هم رفع شده است. در برخی جاها مسئله کمبود اعتبار نیست و این به هنر ما برمی گردد که از امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم.

در ادامه این نشست، دکتر حسین نیک فرجاد معاون مدیر کل دانشجویی در حوزه تربیت بدنی و رئیس اداره ورزشهای همگانی بر لزوم ترویج ورزش همگانی در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: راهکار حل معضلات دانشجو و بالا بردن مشارکت آنها در امور مربوطه ورزش است.

طراحی تخته سلامت در خوابگاه ها برای اولین بار

دکتر حسین نیک فرجاد افزود: طراحی تخته سلامت یکی از کارهایی است که برای اولین بار صورت گرفته و قرار است در خوابگاه ها استفاده شود.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی نیز در بخش ورزش در سال ۹۳ جذب شد که امیدواریم این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد تا بتوانیم کمبودها را رفع کنیم.

دکتر جلال نژاد جواد معاون مدیر کل دانشجویی در حوزه رفاهی دانشجویان و رییس اداره خوابگاه ها و اماکن رفاهی دانشجویی هم در این نشست گفت: در این گردهمایی تلاش کردیم تا همه عوامل درگیر در حوزه دانشجویی حضور داشته باشند که این روند در داخل دانشگاه‌ها نیز باید شکل بگیرد.

نژادجواد افزود: در بخش خوابگاهی ایرادی که داریم این است که تمرکز ما بر بیرون از خوابگاه است، در حالیکه با تمرکز بر خوابگاه برنامه ها را با هزینه پایین تر و کارایی بهتر می توان اجرا کرد.

شورای صنفی اوج بالندگی فعالیت های دانشجویی است

وی با تاکید بر اینکه شورای صنفی اوج بالندگی فعالیت های دانشجویی است، گفت: یکی از اهداف ما از فعال کردن شوراها نیرو پروری است، برای این گردهمایی پیش بینی حضور ۸۰۰ نفر از دبیران شوراهای صنفی را داشتیم که ۶۰ درصد هدف ما محقق شده است.

نژادجواد با ابراز امیدواری به برگزاری سالانه این همایش گفت: با برنامه هایی که در دست اجرا داریم پیش بینی می شود که در بیش از ۹۰ درصد از دانشگاه های علوم پزشکی شوراهای صنفی را احیا کنیم.

در پایان این نشست مدیران دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های مختلف به طرح دغدغه ها و نظرات خود در خصوص مطالب مطرح شده پرداختند.

نظر شما