شناسهٔ خبر: 32733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه «براعت استهلال» با الهام از 6 نسخه خطی گشایش یافت

در آیین گرامیداشت مبعث حضرت محمد (ص) که در کتابخانه ملک برگزار شد، نمایشگاه «براعت استهلال» با الهام و برداشت از 6 نسخه خطی موجود در گنجینه کتابخانه ملک از جمله «قسطاس الشعرا»، «مثنوی» و «زیج الغ‌بیگ» گشایش یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گرامیداشت مبعث حضرت محمد (ص)، عصر یکشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدمحمد مجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس ایکوم ایران و مهمانان داخلی و خارجی دوستدار خاندان عصمت (ع) و علم و ادب و هنر در سالن آمفی‌تاتر موسسه ملک برگزار شد.

مبعث حضرت رسول وعده الهی بود
سیدمحمد بهشتی، در این آیین ضمن تبریک عید بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم (ص) اظهار کرد: درباره مبعث و اهمیت آن نکاتی وجود دارد. چرا حضرت رسول خلق اول است، ولی خاتم‌النبیئین است؟ گویی همه مقدمات برای پاگذاشتن حضرت محمد (ص) به این عالم باید فراهم می‌شد. بعثت رسول خدا، در حقیقت آن مقصود و وعده‌ای به‌شمار می‌رفت که صورت بسته بود.
 
وی گفت: نکته قابل توجه دیگر، نسبت ما ایرانی‌ها با بعثت حضرت رسول است. هانری کُربَن در این‌باره گفته که قرآن در شبه جزیره عربستان نازل شده ولی در ایران فهمیده می‌شود. اگر ما به حقیقت طول تاریخ تمدن اسلامی را مرور کنیم، می‌بینیم که این حرف گزاف نیست. مهم‌ترین نقش در پدید آمدن فرهنگ و تمدن اسلامی را ایرانی‌ها ایفا کردند.
 


سرزمین ایران، پناهگاه معنویت ادیان است
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خصوصیت ایرانی‌ها در طول تاریخ این بوده که برای باطن دین اهمیت قائل بودند و تنها به ظاهر آن توجه نمی‌کردند. سرزمین ایران همیشه پناهگاه معنویت ادیان بوده است.
 
بهشتی در ادامه بیان کرد: سیر تحولات تاریخی نشان می‌دهد که اگر ایرانی‌های مسلمان شدند، به اختیار خودشان بود. محل رشد تمام مذاهب اسلامی در ایران است. ایرانی‌ها با معنویت اسلام اُنس پیدا کردند و اسلام سر از همه شاخه‌های هنر ایرانی درآورد. ایرانی‌ها در پدید آمدن معماری اسلامی هم نقش انکارناپذیری داشتند.
 
افرادی در جهان اسلام، مایه شرمساری حضرت رسول هستند
رئیس ایکوم ایران افزود: بعثت رسول اکرم (ص) و آشکار شدن اسلام برای ایرانی‌ها مانند کوکب هدایتی برای شکوفایی بود. ما باید به‌طور مضاعف از بعثت رسول خدا خوشحال باشیم و جشن بگیریم. امیدوارم که ما پیروان شایسته حضرت رسول اکرم و حقیقتا جزو کسانی باشیم که امت او را زینت بخشیم. افرادی در جهان اسلام، مایه شرمساری حضرت هستند؛ کسانی که وحشی‌گری، شناعت و ددمنشی را تحت عنوان اسلام معرفی می‌کنند.   
  
وی در پایان با اشاره به فرارسیدن روز جهانی موزه گفت: متاسفانه امسال در روز جهانی موزه، باید کاممان از رفتارهای کسانی که خودشان را امت رسول خدا معرفی می‌کنند ولی نماد وحشی‌گری هستند، تلخ باشد. کارهایی که در عراق و موصل و دیگر شهرهای تاریخی عراق صورت گرفت، واقعا مایه ننگ و نکبت است، در روزگاری که توقع می‌رود ما بی‌پرده‌تر و آشکارتر حقیقت دین اسلام را بتوانیم معرفی کنیم. امیدوارم که دیگر شاهد چنین تلخی‌ها و تلخ‌کامی‌ها برای جامعه اسلامی نباشیم.

«براعت استهلال» با الهام از ۶ نسخه خطی
حسینی، مدیرعامل موسسه ملک نیز در این آیین با اشاره به این‌که گرامیداشت عید مبعث از تاکیدات واقف این مکان است، گفت: فردا از حُسن قضا روز جهانی موزه‌هاست و موزه ملک بر خود می‌داند که این روز را به همه دست‌اندرکاران موزه‌ها تهنیت بگوید. امروز شش سال و هفت ماه از آغاز خدمت من در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک می‌گذرد. در این مدت توفیقی فراهم شد که عملیات بخش‌های ساختمانی و سخت‌افزاری به فرجام رسید و بخش‌های تاسیساتی و تجهیزاتی نیز تا پایان امسال قرار است به پایان برسد. امیدواریم که تا پایان سال جاری بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ متر به فضای موزه‌ای این مجموعه افزوده شود.
 


مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: بنا به رسم همه اعیاد بزرگ مذهبی که نمایشگاه و رویداد فرهنگی در کنار آن برپا می‌شد، امروز همزمان با عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص)، نمایشگاه «براعت استهلال» با الهام و برداشت از ۶ نسخه خطی موجود در گنجینه کتابخانه ملک از جمله «قسطاس الشعرا»، «مثنوی» و «زیج الغ‌بیگ» گشایش می‌یابد که فرصت مغتنمی است برای توجه به بخش‌هایی از آثاری که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
وی در پایان گفت: همزمان با جشن میلاد حضرت امام حسین (ع) در روز پنجشنبه، نمایشگاه «سراچه تن» و نمایشگاه «تعویض بازوبند پهلوانی» در تالار دائمی تک‌اثر گشایش خواهد یافت. در طول چند روز میان این دو جشن، تور ویژه «تجربه در قصه‌ها» و «باغ قصه‌ها» در موزه ملی ملک برقرار است.
 
خاطرات مرتبط با حاج حسین ملک کتاب شود
در ادامه نصرالله حدادی نیز با اشاره به این‌که مرحوم حاج حسین آقا ملک، خصوصیات بارزی در دوره حیات خود داشته، افزود: امیدوارم خاطراتی که از ایشان وجود دارد، روزی در یک‌جا جمع‌آوری و تدوین شود و قابلیت چاپ پیدا کند.
 
پخش فیلم مستند «آقای کتابخانه» در ارتباط با مرحوم حاج حسین ملک و کار بزرگ ایشان، کلیپ «باغ قصه‌ها»، منقبت‌خوانی و بازدید از نمایشگاه «آغازنامه؛ براعت استهلال در نسخ خطی» از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه جشن مبعث حضرت رسول اکرم (ص) اجرا شد.

نظر شما