شناسهٔ خبر: 32802 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کوستا گاوراس: «Z» فریاد مرگ بر ژنرال‌ها بود

کوستا گاوراس کارگردان مشهور فرانسوی-یونانی امسال برای نمایش نسخه بازسازی‌شده فیلم «Z» در جشنواره کن حضور یافت و درباره این اثر صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فیلم «Z» که در سال ۱۹۶۹ موفق به کسب جایزه بزرگ داوری از جشنواره فیلم کن شد، داستان دادرس تحقیقی را روایت می‌کند که در پی بررسی یک ترور است. این فیلم و موفقیتش در کن بازتابی از قدرت کوستا گاوراس بود. این کارگردان امروز نگاهی دارد به اولین فیلم از سه گانه‌اش که پیش از دو فیلم «اعتراف» در سال ۱۹۷۰ و «حکومت نظامی» در سال ۱۹۷۳ ساخته شده است.

* عامل برانگیزاننده برای ساخت «Z» چه بود؟

- این رویداد از کودتای ژنرال‌ها در یونان در سال ۱۹۶۷ الهام گرفته بود. از همان زمان این موضوع برای من اهمیت پیدا کرد که فیلمی درباره این کودتای نظامی بسازم و به همین دلیل از چارچوب رمان واسیلیس واسیلیکوس استفاده کردم. با خورخه سمپران نویسنده همکار برای نوشتن فیلمنامه صحبت کردم و او بلافاصله موافقت کرد که بخشی از این ماجراجویی باشد.

* تامین مالی آن سخت بود؟

- ما امیدوار بودیم که اتحادیه هنرمندان تولید کمی به ما پول بدهد، اما آنها فیلمنامه را دوست نداشتند. در حالی که بازیگرانی چون ایو مونتان، ایرنه پاپاس و ژان-لویی ترنتینیان با بازی در فیلم موافقت کردند، اما این چیزی را عوض نکرد. در نهایت، پیشنهادی دریافت کردیم که تعیین‌کننده بود.

* درباره برنامه‌ریزی و فیلمبرداری چه به خاطر می‌آورید؟

- ما مجبور شدیم برای اعتراضات می ۱۹۶۸ کار را متوقف کنیم. مشکل دیگر لوکیشن فیلمبرداری بود. کار در جنوب فرانسه غیرممکن بود، ایتالیا هم از این که به ما جای فیلمبرداری بدهد خودداری کرد. مجبور شدیم به الجزیره برویم. این منطقه کاملا برایمان مناسب بود. وقتی آنجا بودیم، وزیر اطلاعات قول داد به ما کمک کند تا امکانات فیلم فراهم شود که تکنسین‌ها از جمله این امکانات بودند.

* امیدوار بودید از طریق این فیلم چه چیزی را نشان دهید؟

- این فیلم به نوعی فریاد «مرگ بر ژنرال ها!» بود. «Z» به عنون یک فیلم اعتراضی ساخته شد. همه بازیگرانی که در فیلم نقش داشتند همین را در قاب ذهنشان جای داده بودند.

* نظرتان درباره بازسازی فیلم چیست؟

- ما مدت زیادی کار کردیم تا رنگ‌ها و فضای اصلی فیلم را پیدا کنیم و رائول کوتار که یک مدیر بزرگ عکاسی است حق کلمه را ادا کرد. این بخش حدود دو ماه وقت گرفت.  

فیلم «Z» دیشب ساعت ۷.۳۰ در سینما بونوئل کن به نمایش درآمد.

کوستا گاوراس کارگردان یونانی تبار فرانسوی ۸۲ ساله است. او فیلم سینمایی «زد» را در سال ۱۹۶۹ کارگردانی کرد. این فیلم اشاره به قتل گریگوری لمبراکیس نماینده چپ‌گرای پارلمان یونان دارد که در ۱۹۶۳ به دست نیروهای راست‌گرا در یونان صورت گرفت.

نظر شما