شناسهٔ خبر: 32881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح اتاق «ایران‌شناسی» در دانشگاه لاهور

به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور، اتاق «ایران‌شناسی» در دانشکده دولتی بانوان فاطمه جناح چونامندی لاهور راه‌اندازی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور، اتاق «ایران‌شناسی» در دانشکده دولتی بانوان فاطمه جناح چونامندی لاهور راه‌اندازی شد.

در آیین افتتاحیه اتاق «ایران‌شناسی»، خانم رضوانه کوثر، معاون رییس دانشکده بانوان فاطمه جناح چونامندی لاهور، زبان فارسی را میراث مشترک فرهنگی دو کشور ایران و پاکستان دانست.

وی در ادامه، افزود: ایران و پاکستان نه تنها دارای روابط فرهنگی دیرینه هستند، بلکه هر دو کشور دوست و برادر دارای پیوندهای مذهبی، زبانی و اقتصادی می‌باشند.

دوستی ایران و پاکستان برای سراسر جهان الگو است

خانم شهناز کوثر، رییس دانشکده بانوان فاطمه جناح چونامندی، گفت: ایران نه تنها کشور برادر و همسایه ما می‌باشد، بلکه نخستین کشوری است که پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز اولین کشوری بود که جمهوری اسلامی ایران را بعد از انقلاب اسلامی به رسمیت شناخت.

وی، دوستی ایران و پاکستان برای سراسر جهان الگو و زبان فارسی را دومین زبان جهان اسلام عنوان کرد و گفت: اگر ما بخواهیم با فرهنگ و تمدّن نیاکان خود آشنا شویم باید ارزش و اهمیت زبان و ادب فارسی را بدانیم.

سپس، خانم سدره سعید، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشکده بانوان فاطمه جناح چونامندی، گفت: «مشرق زمین»، علامه محمد اقبال لاهوری یکی از شخصیت‌های برجسته پاکستان و مورد احترام همه مسلمانان می‌باشد، وی هفت هزار بیت شعر از ۱۲ هزار بیت شعر خود را به زبان فارسی سروده است.

زبان فارسی؛ گسترده‌ترین آثار فرهنگ بشری

آفتاب اصغر، رییس اسبق بخش فارسی دانشگاه پنجاب لاهور ضمن تقدیر از تلاش‌های نمایندگی فرهنگی کشورمان برای ترویج زبان و ادبیات فارسی، گفت: زبان فارسی مهم‌ترین و قوی‌ترین پُل ارتباطی میان انسان‌های منطقه است.

وی ادامه داد: به ویژه اینکه زبان فارسی از برجسته ترین و گسترده ترین آثار فرهنگ بشری بوده و هست. روابط دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و رابطه زبان اردو و فارسی همانند مجمع‌البحرین است.

اصغر، تأکید کرد: فرهنگ ایران یکی از اثرگذارترین فرهنگ جهان است و با توجه به تاریخ گذشته این منطقه، زبان فارسی زبان رسمی این منطقه بوده و بزرگانی چون علامه محمد اقبال لاهوری و اندیشمندان دیگر، آثار و گنجینه خود را به زبان فارسی نگاشته‌اند.

در بخشی دیگر از این مراسم، اکبر برخورداری، وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور با اذعان اینکه ایران‌شناسی، تحقیق و مطالعه فرهنگ و تاریخ ایران زمین را به دنبال دارد، گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران، بنیاد ایران‌شناسی دایر شد و در پی آن، فعالیت‌ها و جلوه‌های فرهنگ و تمدّن ایران در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه، بیان کرد: ایران یکی از حوزه‌های تمدّنی کهن است، مردم ایران نه تنها اسلام را عاشقانه پذیرفتند که خود مروج اسلام شدند.

در بخش پایانی این مراسم، اهدای لوح تقدیر به دانشجویان، پخش فیلم مستندی درباره طبیعت زیبایی ایران، نمایشنامه‌ای در خصوص مبارزات مردم مظلوم فلسطین و آزادی‌خواهان مسلمان و قرائت اشعار علامه محمد اقبال لاهوری به زبان فارسی با عنوان «چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما»، صورت گرفت.

گفتنی است، اقدامات تشکیلاتی این مرکز فرهنگی به منظور ترویج، گسترش و شناساندن فرهنگ و تمدّن غنی ایران اسلامی و آشنایی مردم و شهروندان شهر لاهور با آداب و سنن ایران اسلامی و زبان و ادبیات صورت گرفت.

نظر شما