شناسهٔ خبر: 33054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سفر معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری به ایران برای چه بود؟‬

معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری wipo در حاشیه همایش مالکیت فکری اردیبهشت ماه به ایران آمد و با مسئولان مختلفی از جمله وزیر ارشاد و رئیس سازمان صدا و سیما دیدار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور آنه لیر معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری wipo در ایران و دیدار با علی جنتی وزیر ارشاد گفت:‌ ایران از سال ۱۳۸۰ به عضویت سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو در آمده است. تاکنون در زمینه مالکیت صنعتی از تسهیلات این عضویت بهره‌مند شده‌ایم‌، اما در حوزه مالکیت ادبی و هنری در حوزه کارشناسی استفاده‌هایی داشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ در دیدار آنه‌لیر با وزیر ارشاد مقرر شد،‌ تا در زمینه مالکیت معنوی،‌ ادبی و هنری نیز نهایت استفاده را از وایپو داشته باشیم،‌ بر این اساس بحث‌های آموزشی،‌ برگزاری میزگردهایی با موضوع دلایل الحاق به کنوانسیون برن که به صورت مجزا برای مدیران و صنوف برگزار شود،‌ نشست‌های منطقه‌ای با مدیریت ایران و... را پیگیری کنیم.

حیدری گفت:‌ قرار شد که سازمان‌های مدیریت جمعی که موضوع همایش سال گذشته ما نیز بود‌، اجرایی شود. در همه کشورها به ویژه کشورهایی که در حقوق مولف پیش رونده بوده‌اند، سازمان‌های مدیریت جمعی وجود دارند. ما در لایحه مالکیت معنوی نیز آن را پیش‌بینی‌کرده‌ایم‌. قرار است در بحث اجرا از آموزش سازمان وایپو بهره بگیریم.

حیدری تصریح کرد:‌ پس از بازگشت خانم لیر ما موضوع را دنبال کردیم. سازمان جهانی مالکیت فکری هم خود به دنبال این قضیه است تا کارگاه‌هایی را با موضوعات متناسب برگزار کند. ایران نیز هیچ‌گونه هزینه‌ای برای حضور استاد،‌ اقامت و ... متقبل نمی‌شود.

وی با اشاره به  مخالفت‌هایی که برای الحاق ایران به کنوانسیون برن مطرح بوده است و سرانجام این لایحه گفت:‌ لایحه‌ای که در دولت گذشته برای الحاق به کنوانسیون برن به هیئت دولت  از طرف ارشاد تقدیم شده بود در جلسات کارشناسی کمیسیون‌های اصلی و فرعی لوایح تصویب شد، همزمان موضوع در دولت جدید مطرح شد که برابر دغدغه بجای برخی مسئولان قرار شد منافع و مضار الحاق ارزیابی و به روز شود و نتایج کارشناسی این امر به عنوان دستاورد نهایی به دولت تقدیم شود.

حیدری تصریح کرد: همایشی که چندی پیش با عنوان همایش مالکیت فکری برگزار شد و سلسله مقالات ارائه شده و پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد،‌ در راستای این دستاورد نهایی است. یکی از موضوعات دوره‌های آموزشی وایپو نیز که ما برنامه‌یزی کردیم،‌ همین مزایا و معایب الحاق برن است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهانی مالکیت فکری گفت:‌ یکسری معاهدات بین المللی در دنیا منعقد و بین کشورها امضا می‌شود که در حوزه حقوق مالکیت فکری است و سازمان جهانی مالکیت فکری متولی امر است.

نظر شما