شناسهٔ خبر: 33369 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اینترنت پر سرعت برای دانشجویان غیرایرانی/ افزایش پذیرش خارجیها

مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: برای امسال از میان پرونده های ارسال شده توسط دانشجویان خارجی ۱هزار و ۵۰۰ نفر جذب می شوند که این میزان با افزایش ۵۰ درصدی مواجه خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ صمد حاج جباری در حاشیه همایش «فرصت های بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی» در خصوص افزایش ظرفیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران گفت: در بخش دانشجویان بورسیه خارجی براساس برنامه پنجم توسعه نزدیک به ۲ هرار نفر ظرفیت برای این بخش دیده شده که سال ۱۳۹۳ نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی جذب کردیم و برای سال ۱۳۹۴ هم با افزایش ۵۰ درصدی قرار بر این است که از همه پرونده های ارسال شده حتما ۱ هزار و ۵۰۰ نفر جذب شوند.

وی درباره پذیرش دانشجوی خارجی به صورت آزاد گفت: بخش غیر بورس وزارت علوم بسیار مهم است و در این بخش هم سال گذشته ۳ هزار و ۴۹۹ نفر پذیرش شده داشتیم و برای سال جدید برنامه ریزی ها این است که این عدد به ۸ هزار نفر برسد.

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم گفت: یکی از کارهایی که برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی داریم تهیه سایت است تا توانمندی های آموزش عالی کشور در آن معرفی شود. مطالب باید علاوه بر زبان فارسی به زبان های انگلیسی، فرانسه و عربی درج شود. دلیل این کار هم این است که در آن سوی مرز ها دانشگاه های ایران را نمی شناسند و با توجه به رتبه بندی هایی که اعلام می شود و از نظر ما ممکن است واقعی هم نباشد؛ ما در رتبه های شانگ های و QS دانشگاه های کمتری از ایران داریم.

حاج جباری ادامه داد: جوانان کشورهای خارجی وقتی به این سایت ها مراجعه می کنند شناخت دقیقی از دانشگاه های ما به دست نمی آورند و بر همین اساس ما طراحی سایتی را برای معرفی سیستم آموزش عالی کشور با مشارکت مرکز همکاری های علمی و بین المللی در دستور کار داریم. سایتی هم توسط سازمان امور دانشجویان با عنوان سایت جامع دانشجویان کشور در دست طراحی است امسال به بهره برداری می رسد.

ایران میزبان دانشجویان کشورهای همسایه و آفریقایی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اسامی کشورهایی که برای بورسیه دانشجویانشان با آنها مذاکره شده و درخواست بورس ارسال کرده اند، گفت: کشورهای هدف ما کشورهای همسایه و مسلمان و کشورهایی هستند که اشتراکات فرهنگی  و تاریخی با ما دارند. بعد از آنها برای پذیرش دانشجو از کشورهای آفریقایی برنامه ریزی هایی داریم و درخواست های زیادی از سوی آنها برای بورسیه شدن در ایران وجود دارد، البته یکی از مهمترین برنامه هایی که دنبال می کنیم جذب دانشجو از کشورهای اروپایی است، چراکه توانمندی های دانشگاه های خود را در سطحی می بینیم که با خیلی از دانشگاه های دنیا برابری می کنند.

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم در پاسخ به سوال مهر در خصوص  امتیازات ویژه به دانشجویان خارجی گفت: به عنوان مثال در خصوص اینترنت در حال حاضر محدودیت هایی در خوابگاه ها به دلیل تعداد زیاد مصرف کننده وجود دارد، ولی خب برای دانشجوی غیر ایرانی باید کاری بکنیم این محدودیت ها قطعا حذف شود، چراکه نیاز به ارتباط با خانواده دارند و هر روز و شب باید بتوانند چت کنند و باید از روز اول به دانشجویان خارجی توجه بیشتری بشود.

اینترنت پرسرعت در اختیار دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا محدودیت های فیلترینگ برای آنها اعمال نخواهد شد، گفت: البته بحث فیلترینگ به این شکل مطرح نیست ولی باید اینترنت پر سرعت و خوب در اختیار آنها باشد و یا حداقل اگر برای دانشجویان ایرانی اتاق ۶ نفره می دهیم باید اتاق های یک یا ۲ نفره در اختیار آنها باشد. این دانشجویان باید جدا از دانشجوی ایرانی باشند که دانشجوی ما نگوید به آنها بیشتر بها می دهید.

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم در خصوص اینکه آیا تفاوتی در شهریه دانشجویان خارجی با ایرانی هست یا خیر؟ گفت: موضوع میزان دریافت شهریه از دانشجویان خارجی بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه است.

نظر شما