شناسهٔ خبر: 33376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آرشیو و آرشیوداری» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «آرشیو و آرشیوداری» به کوشش غلامرضا عزیزی منتشر شد؛ این اثر مجلد دوم از مجموعه مقاله‌های ارائه شده در نخستین همایش ملی آرشیوی ایران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بدون تردید هر سازمانی (دولتی یا غیردولتی) سوابق خود را مدیریت می‌کند. نکته اصلی، انتخاب سامانه‌ای کارا با قابلیت پاسخگویی به نیازهای عملیاتی ـ اجرایی ادارات و یا سازمان‌هاست.
 
نیاز به اطلاعات و دانش چگونه به کار گرفتن اطلاعات، از جمله ضرورت‌هایی است که هر مدیری، در هر سطحی، برای بهتر انجام دادن وظایف اجرایی خود نیازمند آن است.
 
فناوران اطلاعات، تلاش قابل قبولی برای مدیریت بهینه این اطلاعات آغاز کرده‌اند. چرا که مدیریت اطلاعات، ابزار شایسته‌ای در انواع تصمیم‌گیری‌های مدیران سازمانی است. لذا کتاب «آرشیو و آرشیوداری» در ۴ فصل، مجموعه مقاله‌های ارائه شده در نخستین همایش ملی آرشیوی ایران که به موضوع آرشیو و آرشیوداری پرداخته اند، دربردارد.
 
 نخستین همایش ملی آرشیوی ایران در سال ۱۳۸۸ در دو روز برگزار شد.
 
«آرشیو، کتابخانه و موزه»، «آموزش و پژوهش»، «مراکز آرشیوی» و «حفاظت و نگه‌داری» عناوین فصول چهارگانه این اثر را تشکیل می‌دهند.
 
از جمله مقالات عرضه شده در این کتاب می‌توان به مقاله‌های «آرشیوها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها: تفاوت‌ها و شباهت‌ها»، «اطلاع‌رسانی در دو محیط مجزا»، «آموزش آرشیو و آرشیوداری»، «آینده آرشیو و آرشیوداری»، «نقش آرشیو در پژوهش»، «آرشیوهای انقلاب و دفاع مقدس» و «اهمیت آرشیوهای عکس در مجموعه اسناد آرشیوها» اشاره کرد.
 
سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در بخش ابتدایی این اثر چنین بیان کرده است: «برگزاری همایش‌ها در اصل با هدف دانش‌افزایی در دانش/ رشته‌های مورد نظر انجام می‌شود؛ امری که با ارائه سخنرانی آغاز شده و با گفت‌ و شنود و پرسش و پاسخ ادامه می‌یابد و ممکن است خود در آینده موجب تولید علم توسط سخنران اولیه و یا مخاطبان آن باشد.»

چاپ نخست کتاب «آرشیو و آرشیوداری» به کوشش غلامرضا عزیزی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۴۴۷ صفحه، به بهای ۱۵۰ هزار ریال از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران راهی بازار نشر شده است.

نظر شما