شناسهٔ خبر: 33381 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشته مستقل کلام در حوزه ایجاد شود

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین خواستار ایجاد رشته مستقل کلام در حوزه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی عصر یکشنبه در چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، گزارشی از کمیته کلام و رصد و پاسخگویی به شبهات این مجمع ارائه کرد و افزود: هم مراجع عظام تقلید و هم علمای حوزه نجف و قم بر لزوم تشکیل رشته مستقل کلام در حوزه به عنوان یک رشته اصلی تاکید دارند، یعنی یک رشته اصلی به نام کلام باید ایجاد شود و امیدواریم سال تحصیلی آینده این اقدام صورت گیرد.

مدیر کمیته کلام و رصد و پاسخگویی به شبهات با تاکید بر لزوم ایجاد رشته کلام تطبیقی تصریح کرد: بزرگان باید مباحث رشته کلام را با مباحث کلامی رایج عالم مقایسه کنند چون مسائلی که در رابطه با شبهات دین مطرح می‌شود مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه نباید حوزه غنی امام صادق(ع) را به گونه‌ای اداره کنیم که از دنیا عقب بمانیم، گفت: درست است مراکز و انجمن‌های علمی در این زمینه تشکیل شده اما بار مسئولیت ما بیشتر و موضوع آن مهم‌تر است.

وی با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری که عدم گسترش کلام را در حوزه فاجعه دانستند، خواستار توجه بیشتر به رصد شبهات شد و افزود: نوجوانانی که وارد حوزه علمیه می‌شوند توانایی رصد شبهات را ندارند بنابراین باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.

به گفته حجت‌الاسلام علم الهدی هماهنگی لازم برای شناسایی اساتیدی که تمایل دارند در سال تحصیلی آینده رسما در حوزه کلام فعالیت کنند، انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شبهات زیادی در تمام زمینه‌های کلامی وجود دارد، علما و مراجع تقلید دغدغه‌هایی دارند که امیدواریم این دغدغه‌ها با همت اساتید برطرف شود.

این استاد حوزه تاکید کرد: راجع به متن درسی از مراجع عظام خواسته‌ایم متونی را به ما ارائه دهند. کرسی‌های آزاداندیشی را به سرعت راه‌اندازی خواهیم کرد که اگر کسی صلاحیت اظهارنظر را داشته باشد در این حوزه فعالیت داشته باشد.

نظر شما