شناسهٔ خبر: 33388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اطلس نمایشی نقش اقوام ایرانی در دفاع مقدس تدوین می شود

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس، از اجرایی شدن طرح سراسری اطلس نمایشی سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ محمود عاطفی با اعلام این که طرح سراسری اطلس نمایشی موجب وحدت ملی خواهد شد، اظهار کرد: با کمک برنامه سازان استانی و نقش آفرینی هنرمندان ملی، این طرح اجرایی می شود.


وی افزود: این یک طرح جامعی است که در سازمان سینمایی دفاع مقدس به تصویب رسیده و صدا و سیما، استانداران و نهاد های نظامی هر استان در آن نقش خواهند داشت. 

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس ادامه داد:براساس این طرح اطلس نمایشی نقش آفرینی استان ها در ۸ سال دفاع مقدس برای اولین بار در قالب های مختلف برنامه سازی مثل مستند، کلیپ و فیلم سینمایی ترسیم خواهد شد.

عاطفی با تاکید بر اینکه هر استانی دقیقا نقش خود را در دفاع مقدس باید ترسیم و در واقع یک فرازی از دوران جنگ را مطرح کند، گفت: در پایان این طرح، شاهد فرازهای مختلف دفاع مقدس با نقش آفرینی بومی خواهیم بود؛ یعنی حاج کاظم های هر استان برجسته می شود و دیگر حاج کاظم فقط بچه نازی آباد نخواهد بود. 

وی تاکید کرد: هیچ شخصی در این طرح حق ندارد برنامه ای خارج از حوزه استان خود تولید کند حتی اگر ظرفیت آن را نیز داشته باشد.

عاطفی در ادامه توضیح این طرح اضافه کرد: در واقع در طرح سراسری اطلس نمایشی سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس، وقایعی از دفاع مقدس که استان ها در آن نقش بسیاری داشته اند مطرح خواهد شد به عنوان نمونه دزفول معروف به شهر موشک ها، گیلان استان هزار کامیون، کردستان استان پیشمرگان برجسته خواهد شد. 

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این طرح ۵ ساله است و امیدواریم در قالب این طرح پیوندی بین هنرمندان ملی و استانی به وجود آید.

وی گفت: امیدواریم هر سال با تولیدات خود پیوند اقوام را با گویش های محلی داشته باشیم و تاکید هم بر این است که آثار تولید شده با گویش محلی باشد و پس از تولید اگر نیاز بود آنها را زیرنویس خواهیم کرد. در واقع تاکید داریم که اصالت گویش ها باید حفظ شود.

عاطفی بدرقه رزمندگان، استقبال از شهدا و... را از جمله موضوعات و آدابی عنوان کرد که در هر استانی به شکل خاص برگزار می شد.

وی گفت: این آداب همه سرمایه های فرهنگی ماست که جنس ایرانی دارد و در قالب این طرح به دنبال حفظ آنها هستیم. 

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس همچنین خبر از تدوین اطلس نقش آفرینی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهاد های دفاع مقدس را داد و گفت: این طرح نیز تدوین شده است که هر سازمانی نقش خود در حوزه دفاع مقدس را در قالب های نمایشی تهیه می کند.

وی با اشاره به اینکه از هر شخصی که به این اصول اعتقاد دارد دعوت می کنیم به این عرصه ورود کند، خاطرنشان کرد: طرح سراسری اطلس نمایشی سرزمین های ایرانی و وزارتخانه ها در دفاع مقدس طرح های مادر هستند که ریل گذاری آن آغاز شده و برای کمک به سینمای دفاع مقدس هر ساله تاثیرات مثبت آن را بر فضای نمایشی کشور شاهد خواهیم بود.

نظر شما