شناسهٔ خبر: 33404 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین اخبار از «فیپای مختصر»: طرح جدیدی را اعلام خواهیم کرد

سرپرست معاونت کتابخانه ملی از اجرایی شدن طرح فیپای مختصر از نیمه خردادماه سال جاری خبر داد. به گفته او در این طرح فیپا ظرف مدت پنج الی ۱۰ روز برای کتاب‌ها صادر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ اجرای طرح فیپای مختصر از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هفته‌های نهایی اسفندماه سال گذشته اعلام شد. در همان زمان غلامرضا امیرخانی، سرپرست معاونت کتابخانه ملی از اجرایی شدن این طرح از هفته‌ آخر اسفندماه خبر داد. طرح صدور فیپای مختصر که بنا به گفته مسئولان امر قرار است جایگزین طرح صدور فیپای ۴۸ ساعته شود، واکنش‌های مختلفی را از سوی ناشران، کتابخانه‌ها و کتابداران به همراه داشت.

در واکنش‌های مختلف، برخی با این طرح مخالف بودند و حتی آن را شانه خالی کردن کتابخانه ملی از صدور فیپا و عدم رفع مشکلات موجود در این زمینه دانستند و برخی دیگر اجرای این طرح را «مضحک» خوانده بودند. نقدهای انجام شده درباره طرح ارائه شده منجر به تشکیل کمیته بررسی این موضوع در کتابخانه ملی و برگزاری دو نسشت با حضور ناشران، کتابداران و مسئولان کتابخانه ملی شد که در نهایت فیپای مختصر از طرح اولیه تغییر کرد که قرار است اجرایی شود.

غلامرضا امیرخانی، سرپرست معاونت کتابخانه ملی، با اشاره به وضعیت فیپای مختصر و آخرین تصمیمات گرفته شده در این زمینه گفت: ما در روزهای آتی تغییراتی خواهیم داشت که در آن هم فیپای مختصر و هم شیوه گذشته صدور فیپا که ۴۸ ساعته بود، دچار تغییر شده و یک روش جدیدی که تمام نظرات در آن لحاظ و استانداردها در آن اعمال شود، اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در این تغییرات جدید صدور فیپا در طول مدت پنج و ۱۰ روز صادر خواهد شد؛ به این صورت که برای کتاب‌های چاپ اول صدور فیپا ظرف مدت ۱۰ روز و برای کتاب‌های بازچاپی ظرف مدت پنج روز خواهد بود. در این طرح تلاش شده تا اولین دغدغه که همان بحث ارتقای کیفیت است، برطرف شود. تمام تغییرات اعمال شده براساس همین موضوع است. دومین نکته در نظر گرفته شده در طرح جدید، رعایت استانداردهای بین‌المللی و لحاظ کردن دغدغه‌های ناشران و کتابداران است.

سرپرست معاونت کتابخانه ملی با بیان اینکه کتاب‌های درسی هم کماکان فیپا خواهند داشت و از این گردونه خارج نشده‌اند، به مهمترین تغییرات اعمال شده نسبت به طرح سابق اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین تغییر این است که ما یک مقدار زمان را نسبت به طرح اولیه فیپای مختصر بیشتر کردیم؛ هرچند این امر در مقایسه با دیگر کشورها باز هم زیاد است، اما به نسبت دوره گذشته که فیپا در ۴۸ ساعت صادر می‌شد، زمان مناسبی است. این اصلی‌ترین مورد است.

امیرخانی یادآور شد: از دیگر تغییرات اعمال شده حذف برخی از اطلاعات زائد از فیپا است. این اطلاعات معمولاً برای ناشران فایده‌ای ندارد. همچنین در این طرح مشارکت برای صدور فیپا میان کتابخانه با نهادها و کارشناسان نیز لحاظ شده که بیشتر خواهد شد. ما از نهادهای دیگر همواره در این مورد کمک گرفته‌ایم و خواهیم گرفت. همچنین فهرست‌نویسان می‌توانند در این طرح ما را یاری کنند و از طریق سایت نظرات خود را ارسال کنند.

نظر شما